Hjullastare Liebherr L580

Startat av Lumbago, 4 oktober 2013 kl. 09:52:31

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Jag startar en byggtråd om min hjullastare. Det är en Liebherr från Herpa som ska bli radiostyrd.

Här är en film på första provkörningen:

http://youtu.be/eXKX_riyick

Det är så den ser ut nu. Nästa steg är att skrota en till hjullastare att ta framvagnen ifrån, då jag karvat lite för mycket i den nuvarande, och dessutom blir det snyggare om jag spegelvänder drivmotorn till armarna. Tyvärr blir den röd, då den gula hjullastaren utgått ur sortimentet. Jag tror inte det är idé att försöka lacka om små, rörliga delar.

Bakvagnen däremot är i princip färdigbyggd. Den innehåller motorn som sköter skopan (via fiskelina!), styrservot, batteriet, drivmotorn och mottagaren. Det finns faktiskt en hel del plats över, som jag inte vet vad jag ska göra av. Kanske ett till batteri, eller nån typ av ljusmodul...

Fortsättning följer...

e21242


MrLinds

åh vad häftigt <hands>

Hur funkar det där med fiskelina? Har du någon spole som den lindas upp på.

Jag såg någon lastväxlare som hade linor på youtube, men man fick inte se något detaljerat hur det fungerade.

Lumbago

Tack för kommentarerna!

Idag har jag byggt vidare på "Hjulis", den heter så i sändarens modellminne. :)

Så här såg det ut när jag plockade isär den röda hjullastaren som fick donera delar. Som synes är det väldigt mycket plats i bakvagnen, eller hur 1:14-byggare? ;)



Sedan ägnade jag ungefär fyra timmar åt att knyta knutar på fiskelinor med hjälp av två pincetter, och till slut blev Hjulis körklar lite innan midnatt. Inuti cylinder till skopan går en tunn gummitråd som agerar returfjäder, men den räcker inte till utan behöver hjälp av en blyklump fram på skopan. Jag måste fixa en snyggare lösning här.







http://youtu.be/c2RFgW-zidk


En hel del arbete med utseendet återstår som ni ser. Jag har inte bestämt mig om den ska bli helt röd, eller blandat röda/gula delar. Lite röd och grå färg behövs i vilket fall på de detaljer jag byggt dit. Jag kan även välja mellan vit och silver hytt, svåra val. :)

Blyklumpen på skopan ska som sagt bort, och styrlänkaget måste göras om. Det nuvarande byggde jag på två minuter, och det är klumpigt och markfrigången är ungefär 1 mm. Styrutslaget kan ökas något om jag karvar bort lite av hyttfotstegen, men svängradien kommer fortsätta vara rätt stor. Som ni kanske ser på filmen blir jag tvungen att byta utväxling, från 1:180 till 1:350 kanske. Hjulis är tillräckligt svårkörd ändå, särskilt som skopan och armarna påverkar varandra så att man helst ska köra båda samtidigt. Jag får nog sätta mig på träningsläger :)

Citat från: MrLinds skrivet  4 oktober 2013 kl. 21:57:38Hur funkar det där med fiskelina? Har du någon spole som den lindas upp på.

Det behövs ingen spole i det här fallet, linan lindas upp direkt på växellådans utgående axel. Se bild!
Vid den bakre motorn, som styr skopan, gör linan en 90 grader sväng, och där har jag gjort en bygel av mässingstråd som linan går igenom. Det syns tyvärr inte under mottagaren på bilderna.

Iccccie

Imponerande!!  <wow> Precis som Actros säger så känns våra byggen försmå ibland, men detta är ju typ 6 gånger mindre. Är också väldigt nyfiken på hur allt funkar. Vad är för typ av radio/mottagare ni kör med?

Lumbago

Citat från: Iccccie skrivet  5 oktober 2013 kl. 04:37:42Vad är för typ av radio/mottagare ni kör med?

Alla mina modeller körs med en Spektrum DSM2/DSMX-sändare, och mottagarna är olika "pirat/klon"-varianter som funkar med samma system. Spektrums egna mottagare är varken minst eller billigast så jag ser ingen anledning att använda just dem. Egentligen är det kanske överkurs att ha en "äkta" Spektrum-sändare också, då det finns flera billigare från Kina.

I hjullastaren sitter det Deltang RX43D-32-V5. Det är det lilla kretskortet längst bak i bakvagnen, som du ser på en av bilderna. Just den här mottagaren än 7-kanalare med 3 inbyggda fartreglage, men det finns flera olika varianter, t ex en med 1 fartreglage och alla ljusfunktioner.

Lumbago

Jag har petat lite mer på Hjulis, och nu ser den ut så här:



Den får bli röd med vit hytt, och bakjhulen kommer att bytas när jag monterar den nya långsammare drivningen. Hytten har jag tömt nu, men den kommer senare att inrymma ett till Lipo på 75 eller 100 mAh, och lite inredningen och en gubbe som kör. De två kablarna som sticker ut kommer att gå till detta batteri.

De två blyklumparna på skopan är vad som behövs för att den ska fungera tillfredställande. Om jag sätter dem på undersidan kanske det ser ok ut? Eller på insidan av skopan på nåt sätt?

Annars har Siku en metallmodell av samma hjullastare i samma skala,  som jag funderar på att köpa och se om den skopan passar och är tillräckligt tung.

Det bästa vore såklart om någon lite snabbt kunde scratch-bygga en snygg skopa helt i mässing åt mig ;)

Nu stoppar jag undan den här i garderoben ett tag, och bygger inget mer på den i väntan på den nya drivningen.

Lumbago

Deltang har många olika mottagare, både för flyg och bil. Sol-expert säljer tre olika som jag har använt:

Rx32 som är en 7-kanalare med 7 servoutgångar. Sitter i Landrovern och grusbilen.

Rx43d som är en 4-kanalare med ett esc, en servoutgång och ljusfunktioner på två kanaler (backljus, bromsljus, blinkers, varningsblinkers, saftblandare). Bra till personbilar och lastbilar utan extra funktioner.

Rx43d-32-V5 som sitter i hjullastaren. 7 kanaler varav 3 är esc, 4 är servon.

Dessa mottagare är gjorda för bilar och fartreglagen går åt bägge hållen. Det finns ännu fler varianter, kolla deltang.co.uk. Det sparar mycket plats och kabeldragning med inbyggda esc, dessutom blir det faktiskt billigare i det här fallet.

Eventuellt en liten varning för 4-kanalaren Rx31, jag hade två st men jag fick dem inte att funka.


Jag vet inte exakt hur mycket vikt som behövs i skopan men det är en del, tillräckligt för att det ska bli svårt att gömma snyggt. Det går inte att göra fjädern i hydraulcylindern starkare heller, då orkar inte motorn. Niklas hade också lite idéer på hur det kunde lösas. Det ordnar sig nog... :)

Lumbago

Idag var det julafton!  <hands>

Mikroantriebe kan ha minst sagt varierande leveranstider, men denna gång gick det på under en vecka. Jag har även laddat upp med diverse andra drivningar och fartreglage inför en lång byggvinter...



Den nya drivningen är på 1:324. Den var visst ganska mycket längre än den förra, så jag fick kapa bort lite mer plast. Tyvärr är den även högre, så att hela bakvagnen hamnar någon millimeter högre upp från hjulen. Att åtgärda detta skulle i princip kräva att jag började om bygget av hela bakvagnen, och det har jag inte lust med just nu, så Hjulis får gå med ändan i vädret så länge!



Det nya, smidigare styrlänkaget av mässing har också kommit på plats. Det blir inte vackert när jag bygger i metall, men det här är ju undersidan, och funktionen är det inget fel på. Det visade sig att det gick att spänna returfjädern till skopan något, och efter att ha åtgärdat två punkter som kärvade (ytterst lite) fungerar nu skopan även utan vikter. Jag skippade idén med ett extra batteri, då det trots allt blev trångt under huven när alla kablar skulle in. Jag har ännu inte undersökt hur lång körtiden blir, men den tål att laddas med 5C så det blir iaf inga långa avbrott! :)

http://youtu.be/B39LsL1qzz8

Det här är första provkörningen med grus i skopan. Jag tycker den fungerar bra, det är mest min färdighet i att köra som behöver förbättras. Jag kanske borde skaffa en pytteliten grön skylt, "Övningskörning"?


Nu återstår bara några kosmetiska detaljer: Motorn och övriga utstickande detaljer som sköter armarna ska målas gråa/röda. Även servot, länkaget och drivmotorn ska målas. Diverse handtag och andra ömtåliga smådetaljer ska limmas dit, och jag måste skaffa en förare!

Hjulis förtjänar ett rejält grustag att leka loss i, så nu är det modulbygge som gäller...

Lumbago

Jo, den är lite snabb fortfarande men det finns ingen bättre växellåda att köpa så nu får det vara. Om jag övar lite kan jag nog köra snyggare....

Däcken är Herpas orginal, som lyckligtvis är gjorda av gummi. Greppet är okej även på hal markisolering, så det lär inte bli några problem sen när man kör på "riktigt" underlag.


MrLinds

Det går kanske ställa ner utslag och expo på radion så den blir mjukare och inte lika känslig.

Lumbago

Citat från: MrLinds skrivet 10 oktober 2013 kl. 23:46:29
Det går kanske ställa ner utslag och expo på radion så den blir mjukare och inte lika känslig.

Kanske det. Jag har just beställt en ny, bättre radio med fler justeringsmöjligheter. Måste ändå ha två sändare: en till Hjulis och en till grusbilen.

Lumbago



Jag har hunnit köra en del med Hjulis nu, och igår var det dags för en "första service". Planetväxeln till armarna började först rassla, och sedan slutade den både driva och rassla...  [angry] Jag är inte jätteförvånad, det blir stor belastning i sidled på växellådans utgående axel när den drar i fiskelinan. Jag har nu bytt mot en liknande motor/växellåda, men med kortare och tjockare axel, och vi får se om den klarar sig bättre. Annars måste jag hitta på nån bättre konstruktion med ytterligare ett lager för axeln (jag har redan en skiss i huvudet...).  8)

Det är störande och lite kosntigt att det inte går att krypköra bättre. Lastbilarna, som går att krypköra mycket bra, har utväxling 120:1 och 12 mm hjuldiameter, medan Hjulis har 324:1 och 22 mm hjuldiameter, och alltså borde vara ännu långsammare. En tanke är att det kan bero på fartreglaget, och i teorin är det ju enkelt att testa ett annat, men i praktiken tar det emot att börja pilla bland alla små kablar lödningar...

I min nya sändare, Turnigy 9XR, har jag lyckats lägga in en mix så att skopan tiltar framåt när armarna höjs, så att skopas vinkel inte ändras så mycket. Det underlättar lite men jag har mycket övning kvar innan jag kan köra snyggt.

Film från igår kväll (utan nya mixen):

http://youtu.be/KPRbAThsgf0