Bygga Scania med Lastväxlare

Startat av Quart, 4 september 2013 kl. 11:50:06

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Quart

Hej
Är nybörjare så ursäkta dumma frågor.
Jag funderar på att bygga en Scania 3 axlad bil med lastväxlare som första bygge.
Jag sitter och kollar vad jag skall köpa och det blir nog en Scania 3axlad dragbil.
Men jag antar att den ramen är för kort för att lägga på en lastväxlare.
Hur löser man detta som nybörjare ?

Olof

Hej!

Billigaste (och enl. Mig bästa) alternativet är att gå till Bauhouse och köpa Aluprofil. Dom har en som har nästan exakta mått som standardramen. Köps på 2m längder och kostar väl runt 70kr. Sen är det bara märka ut, gänga och borra hål. Passa även på att flytta styrservots placering. Finns en tråd om detta i tips och tricks delen. Rekommenderar oxå att flytta batteriplaceringen.
Mvh, Olof!

Iccccie

Hej o välkommen!

Precis som Olof säger så är det vanligaste att man köper aluprofiler  märker upp, borrar och gängar själv, detta kräver givetvis tillgång till lite verktyg, så som borrmaskin på stativ eller en liten pelarborrmaskin går absolut utan stativ också om man har en stadig hand. Sen krävs en M3 gängtapp köps billigast på hornbach / bauhaus. 

Men som nybörjare kanske det låter väldigt avancerat men det är det inte. Ett annat alternativ är att köra på Leimbachs förlängningschassi. Det är färdigborrat  med sidokjolar och är anpassat för Tamiyas europeiska 6x4 chassin.  Kika här:   http://www.leimbach-modellbau.de/ABR_TAMIYA_CHASSIS.html

Jag antog iofs att det är leimbachs lastväxlare du tänkte köpa ?

swe-den

Tja,

Är också sugen på att bygga en lastväxlare längre fram men vill gärna fråga lite ändå:)..

Förlängschassina ser ju bra ut som finns färdig borrade osv men då måste man, om man vill ha 3 axlar borra för den sista axeln eller? För antar att man köper en grund modell fortfarande men man byter ut grund chassit till dom längre istället?

Sen allt som hör till just lastväxlare, är det massa andra saker man måste tänka/ändra på när det kommer just till lastväxlare, tänker just på att man ändå utgår kanske ifrån att man köper en Scania R620 tex och vad är det man kan använda ifrån den modellen till en lastväxlare ? :) Krångligt förklarande kanske men hoppas ni förstår :)

hälsning
Alexander


Olof

Ska du ha lastväxlare kan du glömma de färdigborrade. (möjligen om Leimbach har några dock)
Köp lastväxlare (Leimbach, säljs av bla Fetchner. Länk i länkdelen) Sedan får du måtta ut längd på chassiet.

Du använder väl det mesta, om du inte vill byta ut saker å ting till de bättre.
Det du måste byta är chassie, kardan och sidokjolar.
Mvh, Olof!

Iccccie

Citat från: Olof skrivet 17 september 2013 kl. 13:24:32
Ska du ha lastväxlare kan du glömma de färdigborrade. (möjligen om Leimbach har några dock)

Det du måste byta är chassie, kardan och sidokjolar.

Chassie, kardan sidokjolar följer med i leimbachs ombyggnads-sats.
Är i princip bara att flytta över grejerna från byggsatsen.

Citat från: swe-den skrivet 17 september 2013 kl. 13:05:12

Förlängschassina ser ju bra ut som finns färdig borrade osv men då måste man, om man vill ha 3 axlar borra för den sista axeln eller? För antar att man köper en grund modell fortfarande men man byter ut grund chassit till dom längre istället?


När du säger 3 axlar, menar du tridem (dvs 3 axlar där bak på lastbilen) inte räknat framaxeln? För tamiyas 6x4 lastbilar är 3 axlade, man räknar totalt antal axlar.  Denna satsen som leimbach har är gjort för en 6x4  dvs 3 axlad bil,   2 drivande axlar där bak och då behöver du inte borra eller modifiera något.


swe-den

Oj då, menar så klart tre drivande axlar bak sedan kommer framhjulen :)

Iccccie

Ja okej! Då är jag med!
Då är nog inte leimbachs chassie så lämpligt. Är inte plats till så mycket annat än det som sitter där redan. Så du får nog helt enkelt köpa ramprofiler någonstans istället. Som Olof har nämnt finns ALU profiler men hyffsat nära mått jämfört med Tamiyas ram, eller så får man köpa exakt likadan ram profiler från någon av våra många hobbyhandlare.

Sen är det så klart upphängningar + drivaxlar + kardan +kjolar som behöver tillkomma till den 3e axeln. Men det vet du säkert redan :)

swe-den

aha okej  :)

Ja annars kan man väl köra på 2 drivande axlar där bak plus två axlar där fram istället, då kanske det blir lättare? :) Då blir det så att säga 2 styrda axlar där fram. :D

Quart

Ursäkta en dum fråga men har inte hittat svaret fast jag sökt.
Många pratar om aluminium profiler ifrån tex Bauhaus men vilken storlek skall man köpa ?

Thomsson

U-profil,20x10mm brukar finnas på enmeters längder.

Quart


Tomas85

Kanske dum fråga för vissa men vilken sändare behöver man för en lastväxlare?  Hade tänkt mig en spektrum dx7... och funkar det med mfc-01

Olof

Du behöver 3 kanaler till lastväxlaren och minst 3 till bilen.  Så dx7 funkar men är lite i underkant. Fler kanaler skadar inte, brukar gå åt. Hehe.
Fartreglage rekommenderar jag Servonauts produkter istället för Tamiyas MFU. I min mening är den inte mycket att hänga i granen.
Mvh, Olof!

Tomas85

Låter som du har dåliga erfarenheter av den <evilgrin>