Ny sändare och mottagare..tips

Startat av SLDRS, 21 augusti 2013 kl. 22:18:30

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SLDRS

Hej.
Jag har hittills kört på en 6 kanals sändare och klarat. Mig bra men nu börjar de bli trångt. Skulle behöva byta upp mig. Om jag räknat rätt behöver jag en 10 kanals
Servonaut M20+ 2 kanaler
Ljudmodul 1 kanal
Extraljus 1 kanal
Växellåda 1 kanal
Svänga 1 kanal
Vändskiva 1 kanal
Stöden 2 kanaler (har 4 ben och vill styra dessa i par)
Flaktilt 1 kanal

Om de finns fler kanaler om man bygger ut gör inget. Har tittat på en Futuba Fc truck & bokat, men skulle nog vilja ha något på 2,4 bandet.
Vill inte lägga en förmögenhet.. Så vad rekommenderar ni? Finns något begagnat?

/Thomas

e21242

En 12 kanals futaba för flyg på 2,4 funkar kanon. Glöm inte att beställa fjäder till gas spaken bara  om du nu vill ha den återfjädrande.

swerecon

Angående kanaler för M20+/smx skulle jag nog säga 3 kanaler. Om du inte vill ha styrning på samma kanal som den du styr belysning/blinkers med. Själv brukar jag ha styrning på en egen kanal, sen styr jag start/stop och signalhorn på en kanal och belysningen på m20+ på en kanal. Sen kan du använda servokanalen på M20+=samma som du styr  belysningen med (stickan i mitten) och även styr framåt/ bakåt (stickan i botten). För servokanalen håller man kvar stickan i botten och fullt höger/vänster någon sekund, då går servot fullt ut, typ för vändskivan. Räkna också på hur många 3-läges resp 2-lägesbrytare radion behöver ha. En futaba 12 kanalare är inte alls dumt, eller varför inte en 14 kanalare? själv använder jag en Spektrum DX18, pris runt 6000:- inklusive mottagare samt x-plus modul.Eller köp bara radion och en 12 kanalsmottagare.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

SLDRS

Tar gärna emot tips och modeller Ni kör med.. Fabrikat och modell..för och nackdelar med den Ni använder..

/Thomas

Actros861

#4
Själv kör jag med Sanwa SD-10G, Futaba T7C, Futaba T8FGS och Spektrum DX18.
T7:an är antagligen helt ointressant för din del eftersom den bara är på 7kanaler, du behöver minst 10 som du säger.

Sanwa har jag kört med nu i 2 år, tycker det är riktigt bra anläggningar med många möjligheter. Största nackdelen är väll just att det "bara" 10kanaler och ganska knepig att lära sig. När man väl har lärt sig hur den fungerar är den ändå ganska logisk. Största missen med denna är batteriet, endast ett 1500mAh NiMh-batteri. Jag modifierade min och la i ett 4A LiPo istället så nu har jag mer än tillräckligt med körtid på den.

Futaba T8FGS är en 12+2 kanalare, i mitt tycke får man inte det man betalar för. Någon hundralapp billigare än Sanwa men levereras bara med 8 kanals mottagare och Futabas mottagare är äckligt dyra. Där är inte heller fullt lika mycket frihet när det gäller att programmera knappar till kanaler, eller rättare sagt programmera knapparnas läge till olika kanaler. På Futaban så är en knapp en kanal, Sanwa kan du ställa vilket läge på knappen som ska fungera till vilken kanal. Du kan också få en knapp att påverka två kanaler. Jag är nöjd med Futaban men rekommenderar den inte pga att det är inte fullt så mycket programmering möjlig på den.

Spektrum DX18 har jag bara använt i tre timmar så har inte hunnit utforska den så väldigt mycket. Dock så känns det som en riktigt bra radio, kostar lite mer än de andra här men man får också en hel del. 18kanaler och 16 fria mixningar är till exempel aldrig fel att ha tillgång till.


Jag tycker inte sändare är något man ska snåla med, se det som en investering. En bra modern sändare kommer hålla många år framöver.


F-14 och FC-16 har jag kört med båda delar och det funkar väll, vill dock aldrig någonsin gå tillbaka dit. Det finns så mycket fina inställningar man kan göra med en computerradio, du kan få just din bil att fungera helt unikt ihop med din sändare och exakt som du vill ha det.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/