Mercedes Actros 6x2 med Goldhofer trailer

Startat av Iccccie, 12 augusti 2013 kl. 16:25:07

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Iccccie

Dags för nytt projekt, behöver ju något att flytta grävaren med. Så varför inte en Actros :)

Idag trillade 3 paket innan. Här kommer de första bilderna:




Under locket




Tillbehör och elektronik. (Accen är till grävmaskinen)




flightace

Så det blev en merca!! ska du bygga den rakt av eller bliré bling bling??
Om du ska flytta så pass rejäl grävare så skulle det iofs i fullskala behövas boggie för och inte få för högt axeltryck,lite beroende på typ av trailer det med iofs,,det är inget du funderat på??menar typ plocka på en axel till eller så,,kanske driven framaxel med för extra drag kraft??
Grattis till nyköpet och glöm inte bilder!!


Iccccie

Liten uppdatering.

Byggt ihop bilen mer eller mindre original för att kunna plocka lite mått. Chassit är helt identiskt med vilken annan 4x2 tamiya bil som helst.


Väldetaljerad inredning är det i alla fall!




Bild från sidan




Framifrån



Och där emellan



Eirike93

Den är så snygg!
Någon idé gällande färg än? :) (läste nåt om 2-tonigt i skriklådan...)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Actros861

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Iccccie

Citat från: Actros861 skrivet 23 september 2013 kl. 10:39:09
Jag vill med ha en, dock ingen dragbil.


Men klart du ska ha en Actros,  KÖÖÖÖÖP!!!!  <poke> <whip>

Iccccie

Citat från: Eirike93 skrivet 23 september 2013 kl. 10:32:06
Den är så snygg!
Någon idé gällande färg än? :) (läste nåt om 2-tonigt i skriklådan...)


Visst är den!!!  Nä inget bestämt än iaf!

Thomsson

Ja den e fin å fälgarna var grymma.
Du behöver nog en axel till för att kunna ta dig fram på annat än parketten.
Två spärrbara/spärrade  driver hyfsat även på packad sand/grus.

Iccccie

Citat från: Thomsson skrivet 23 september 2013 kl. 18:02:15
Ja den e fin å fälgarna var grymma.
Du behöver nog en axel till för att kunna ta dig fram på annat än parketten.
Två spärrbara/spärrade  driver hyfsat även på packad sand/grus.

Fälgarna är riktigt grymma! Enda nackdelen är att framfälgarna är smalare i infästningen där kullagerna sitter än tamiyas så man behöver sätta brickor/bassning emellan.

En axel till kommer där va, dock inte drivande. Möjligt att den kommer bli spärrbar med framtiden.


Fick jobbat på bilen ett par dagar så här kommer bilderna.

Bilen fick ny ram, förlängd hela 17mm (!!)  för att få plats med en till axel.
Drivande axel har fått rigids luftbälgsupphängning. Ny favorit hos mig, riktigt fint gjord, lite för klen fjädring bara men det är väldigt enkelt att byta fjädrarna till lite styvare, bara att dra av gummibälgen. En borrjigg eller hålmall eller mått på hur hålen ska vara för upphängningen hade underlättat massor.








Som jag skrev tidigare så ska jag ha en axel till, och det blir en mid-lift axel. Består av en framaxel och modifierad upphängning dito




Mid-lift i hissat läge



Nedfällt läge





Det var allt för denna gången  ;)

SWE IROC

Trevligt bygge med många fina detaljer.  <tumb>

Fälgarna är sjukt fina, har likadana till mitt projekt.  :)

Ser fram emot fortsättningen.  8)
Mvh // John

Iccccie

Blev lite bänkkörning idag. Framförallt för att ställa in Servonaut K40 reglaget och växlingspunkterna, tycker jag lyckats hyfsat bra blir kanske lite till finjustering.


Vi börjar med lite lampor där fram, allt styrt av K40


http://youtu.be/mbKQ_YufCPA


Växlingarna från sidan

http://youtu.be/an_1Dh_XZKk


Från ovan

http://youtu.be/3GxyKHtkbWs

krankillen


swerecon

Ser bra ut. Genererar K40 växlingsljud enbart när man växlar eller finns det fìngerade ljud i förhållande till varvtalet också? Styrs växlingen genom servoutgång på K40 eller kopplat direkt i en mottagare?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Mad Max

Ser mycket bra/fint ut! Jag måste byta min MFU i Scanian. I jämförelse är det ju MFU ifrån stenåldern  [laugh]
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Iccccie

Tack ska ni ha!!  :D


Citat från: swerecon skrivet  3 oktober 2013 kl. 09:51:33
Genererar K40 växlingsljud enbart när man växlar eller finns det fìngerade ljud i förhållande till varvtalet också? Styrs växlingen genom servoutgång på K40 eller kopplat direkt i en mottagare?


Så här funkar K40 lite snabbt.

K40 kopplas med 4 servokontakter till mottagaren,  det är då 1 kanal för gas/broms, 1 kanal för styrning och 2 kanaler för att styra K40 liksom M20+ o de andra servonaut reglagen.  Så egentligen äter inte k40 fler kanaler än säg m20+ (motsvarande för m20+ är ju 1 kanal för gas/broms och en kanal för att styra funktionerna, dvs 2 serokontakter, men sen har du en till växelservot och ett servo till styrningen totalt 4 igen)

Så både växlings servot och styrservot går genom k40. Varför nu detta kan man undra?
-Växlingsservot kan ju vara lite mer logiskt då du styrväxellådan med k40.
-Styrservot och spaken du styr med har egentligen inga andra funktioner mer än att styra. Däremot så finns det 3 lägen att köra blinkers i, i korta drag helt manuelt, halv automat och helautomatiskt. Jag kör nu i läge halv automat eller (realistiskt som det heter i menyvalet) Det innebär att man väljer när man ska blinka  och åt vilket håll med "kommando spaken" säg tex åt vänster. Då börjar ljusen blinka åt vänster, sen börjar man svänga åt vänster och när man nu återgår till att köra rakt fram så slutar den att blinka.  Skulle jag vilja ta ut svängen först åt höger för att man har ett långt släp så fortsätter den faktiskt att blinka vänster enda tills den fått ett styrslag åt vänster o sen återgå till mitt läget.  Väldigt genomtänkt enligt mig!

En annan funktion som man kan aktivera är att k40 reducerar styrutslaget vid högre hastigheter!  Minskar vältrisken.


Så att svara på din fråga  Swerecon, så kopplas styrservo och växlingsservo till k40, plus ett extra funktionsservo om man vill.

Växlingarna på k40  funkar som på riktigt,  du varvar upp, när du väljer att peta i nästa växel så skiftar den växel i växellådan samtidigt som varvtalet minskar för motorn så teoretiskt sätt ska du köra i samma hastighet efter att du har växlat. Samma när du växlar ner  så ökar den varvtalet för att matcha hastigheten. Funkar självklart inte om du redan ligger på maxvarvtal på 2an o sen växlar ner i 1an då lägger den sig maxvarvtal på 1.


Hur klarar den det då?
Jo det är en rad olika inställningar som måste göras för att få det att funka, bl.a.  kopplingstid (hur länge motorn slutar får ström i växlingsögonblicket), hur många växlar 2 eller 3, servoläget för alla 3 lägen, sen även utväxlingsförhållanden mellan växlarna  1-2 och 2-3.

Därför får du då också växlingsljud när du växlar och i Scania V8:ans fall även dumpventil om du växlar vid lite högre varvtal.


Hoppas jag klargjort lite i alla fall, bara o fråga om något inte är riktigt klart så ska jag försöka svara på det.