Utgå från byggsats eller scratch-bygge?

Startat av snejkaj, 27 juli 2013 kl. 14:59:30

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

snejkaj

Hejsan!
Har nu äntligen bestämt mig för att bygga "drömbilen". Ska bygga en Scania 8x4*4 med T-hytt. Är det någon idé att utgå från en byggsats eller kan jag lika gärna köpa lösa komponenter? Vad jag förstått så ska motorn bytas i Tamiyas satser och jag måste ju ha nya ramskenor, en extra axel och en ny hytt. Kullager är visst också något som är värt att satsa på.
Så vad säger expertisen här?

e21242

Hej
Jag skulle utgå från en byggsats då det är så mycket mer än ny ram, axlar och hytt som du behöver.
I byggsatsen så får du med skruvar och balkar du kommer att behöva samt alla andra fästen du behöver för din bil.

Olof

Hade jag påbörjat ett nytt projekt är jag nog ganska säker på att jag hade köpt allt löst faktiskt. Få det bästa från början så att säga! :)
Mvh, Olof!

Actros861

Jag ska säga precis tvärtom. Köp allt löst och få det du verkligen vill ha på din bil, det blir dyrare men garanterat bättre :)
Allt som finns i satsen finns att köpa löst, Rigidrc har massor med tillbehör som dessutom är bättre än original.

Med tanke på att du ska ha en T-Scania 8x4*4 (har en själv) vill jag ge lite tips. Hjulupphängning bak är det "Doktorns" pendel som gäller, jag har provat bygga tridem på alla möjliga olika vis med originalsakerna men får inget att fungera bra. T-hytterna som finns går i kvalitén dåliga till usla, räkna med en hel del jobb för att få till dem.


Vilken byggnation hade du tänkt?
Själv har jag ju en grusbil som går offroad så den är byggd helt utan tvärbalkar, sitter bara en fram och en bak. Detta är för att bilen ska kunna röra sig så mycket som möjligt och ha en bra framkomlighet. Innan jag kortade in den så kunde jag sätta ett AA-batteri på höjden under ena framhjulet och då var ändå boggin i marken på samma sida :D För att öka framkomligheten ytterligare så satte jag också dit framaxel med drift.


Motorn bör bytas ja, LRP TruckPuller 3 är riktigt fin, bygg gärna bilen för 12V också så blir den ännu starkare.
Kullager är jag däremot lite mer tveksam till om det verkligen behövs, själv använder jag inte det i någon av mina. Bestämmer du dig för att köpa lösa delar så är det så klart lika bra att köpa riktiga kullager.


Ramarna köper jag hos Bauhaus, fast de kallar det aluprofil och inte rambalk till Tamiya, mycket märkligt ;) Den är lite tunnare än original och bidrar till mycket flex i ramen om man nu vill ha det. Finns ram med rätt mått hos handlarna men den är ganska mycket dyrare. Axlar och annat du kan behöva finns på ebay eller hos alla de olika handlarna, mest en kostnadsfråga om  var man handlar. Köper du till exempel en drivaxel på ebay så är den helt standard (kommer troligtvis från en slaktad sats) men hos "Doktorn" kommer den med kullager i.


Ahh så han Olof peta in ett svar innan jag var färdig så första meningen stämmer ju inte riktigt nu [laugh]
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Thomsson

Om man aldrig byggt en bil så håller jag med e21242.
Köp ett kit och lär dig på det.

Original drivlina är förvånansvärt stark,du drar lätt 25 kg med den.
Spärrar du ena bakaxeln får du lite framkomlighet också.

Rambalkarna som följer med använder du som mall för att ta upp hål i nya ramen.
En bonus som underlättar rejält.


snejkaj

Oj nu blev det lite å tänka på.
Det ska bli en dragbil. Vet att det brukar vara 8x4/4 på dragbilar men det är snyggare med stödaxeln längst bak. Särskilt när den är hissad.
Planen är att ha en trailer till sen.
Ska spana lite mer på diverse byggen innan jag börjar bygga.

e21242

Citat från: snejkaj skrivet 27 juli 2013 kl. 20:27:35
Oj nu blev det lite å tänka på.
Det ska bli en dragbil. Vet att det brukar vara 8x4/4 på dragbilar men det är snyggare med stödaxeln längst bak. Särskilt när den är hissad.
Planen är att ha en trailer till sen.
Ska spana lite mer på diverse byggen innan jag börjar bygga.
Gör så och kolla även här på forumet om ljud och ljus.