extra lysen!

Startat av melker 84, 5 augusti 2012 kl. 14:14:31

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

melker 84

Någon som kan hjälpa mig att säga hur man ska koppla in extra lysen! Kan man koppla in dom på multi funktionen?
Melker

ulooslagg

det ska nog funka utan problem att koppla extra ljusen på din multi

CGT

Efter som frågan ligger under nybörjare så måste man förklara "multi". Va gärna mycket tydliga när ni skriver för oss nybörjare.
MVH/Claes

Scania R620 (Nästan klar)
SEMI TRAILER (under byggnad)

Actros861

Citat från: CGT skrivet  5 augusti 2012 kl. 19:01:37
Efter som frågan ligger under nybörjare så måste man förklara "multi". Va gärna mycket tydliga när ni skriver för oss nybörjare.

Jag skulle misstänka att det är MFU som menas, "Multi Funktion Control Unit"

Att skriva tydligt vad man menar är viktigt för alla, ju bättre man ställer frågan desto bättre svar kan man också få.

Jag tror nog det går att koppla in ett par extra extraljus på MFU:n, skulle tro att det enklaste är att koppla in sig på de kablarna som redan finns.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

e21242

Hej
Av min erfarenhet så går det inte att koppla in några större mängder med extraljus i multin.
Det sitter nämligen inbygt en strömbegrensare som känner av hur mycket ström som går åt.
Har du tur så går det att koppla in en eller två extraljus på den.

Mvh
Håkan E

melker 84

kan man koppla på något annat vis? han 12 st lysen jag skulle vilja koppla i  :)
Melker

Actros861

Ska du ha så många rekommenderar jag att du kopplar in det via någon annan modul, CTI Ps4a kan vara lämpligt billig och liten :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

melker 84

Okej var kan jag hitta någon sådan då? kan jag använda tillsammans med min multi contoll funtion enhet?
Melker

melker 84

Har du någon att sälja Anders?
Melker

Actros861

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

freco

Angående frågan om att koppla in tex många extraljus på en viss funktion - kan man inte bara styra via ett relä (eller transistor) istället?! Billigt och enkelt om man redan har tex MFU:n, och behöver inte ta så stor plats.

Gunnar

Det tror jag oxå skulle funka, men man måste ha klart  för sig hur ett relä och/eller en transistor fungerar och ska vara kopplade. Jag skulle nog förorda ett relä i detta sammanhang. Men kolla i så fall dels att spolen har rätt spänning (V som i volt) och att den (spolen) inte drar för hög ström. Det duger inte med ett gammalt relä från tiden man körde Volvo Amazon, som du hittade i farsans garage <evilgrin>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

freco

Man skall också vara lite försiktig med reläer eftersom de innehåller en spole, som alltid ger viss induktans. Det kan ge upphov till backströmmar i styrsignalen när man slår ifrån spolen (samma risk finns om man tex har magnetventiler till hydraulik). Jag vet inte om det kan vara ett problem i RC-sammanhang, men risken finns nog. Detta kan dock avhjälpas genom att koppla in så kallade "frihjulsdioder" (i praktiken en vanlig diod) som hindrar backströmmarna och skyddar elektroniken.
Jag skulle dock tro att om man använder ett litet modernt relä (och inte den där gamla amazongrunkan man hittar i garaget) så skall det inte vara några problem.

Gunnar

Hoppas att inte de tre senaste inläggen av Freco och mig har krånglat till saker ännu mer nu :-\.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

freco

Ja det kanske blev lite överkurs där. Testa med att sätta dit ett litet relä bara, det skall nog funka fint!