RedBull Scania racetruck

Startat av Actros861, 14 juli 2013 kl. 06:08:07

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Actros861

Så har jag börjat bygga idéen som legat och lurat länge, en truckracingbil. Än så länge är detta inte så seriöst, vill mest kolla vad sakerna håller till och om det kan fungera.


Eftersom jag inte hade något annat kul att bygga på så letade jag fram lite delar inatt och vips så var man igång med ännu ett knasigt projekt [laugh]


Bilder på den fulaste Scanian på forumet :P Hittade inte nedersta grillen men den ska ligga här ;) Hytten byggdes också om lite hastigt till en daghytt, inte så ofta man sover i en sån här bil ;)














Flyttade bak motor och växellåda till mitten av chassit för bättre viktfördelning :) Just nu sitter det en LRP GT3 Turbo motor på 17T i den, det kommer bytas ut mot en något vassare borstlös på 4370KV... Kommer köra den här skapelsen på 3S LiPo dessutom [shock]





Kommer göra en tunnel för luft genom hytten bak till motorn. Ingen aning om det kommer göra någon skillnad egentligen, eller om det behövs men det ser i alla fall lite tufft ut :P











Använder ett vanligt Scania-chassi från den 2axlade bilen. Detta är faktiskt delar från den bilen jag började hobbyn med :)














Kardanaxlen kommer från Merca-dragaren som nu har blivit lite längre, kommer dock att behöva en som är ett par cm längre då det är precis att denna räcker till.





Stoppade i en 14kanals mottagare för att kunna testa lite, denna ska inte sitta här sen tog bara vad som fanns tillgängligt.





Bakaxeln sitter i princip på sin originalplacering jag har bara flyttat upp fjädern till översta hålet så lutar axeln lite uppåt och kommer mer i linje med växellådan.





Framaxeln tog jag från R620:n den satt som styrande boggi på den bilen.


MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

SWE IROC

Hmmm, vilken rivstart på projektet.  [laugh]

Ser bra ut, ska bli väldigt spännande att se om den överhuvudtaget blir körbar väghållnings mässigt.  :)
Mvh // John

Actros861

Japp det blev visst det, men funderingarna har funnits ett tag också ;)

Ja det ska bli intressant, jag vet hur en originalbil går med denna motorn jag har i nu. C:a 35km/h och 0 väghållning, vältningsrisken ligger på 99,9% i svängarna [laugh]
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

Kardan på plats på det här vansinnesprojektet :P  Blir nog en liten testkörning imorgon :D



Styrservo.



Luftscoopet är också klart nu :)



MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

swerecon

Blir fräckt, filma gärna
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Thomsson

Underbart projekt,grymt scoop [laugh]
Om inte väghållningen duger kan du väl alltid drifta lite.
Måste ju gå bra med gamla sten hårda orginaldäck.

Actros861

Citat från: swerecon skrivet 28 juli 2013 kl. 23:26:34
Blir fräckt, filma gärna

Hade tänkt att filma, lika bra att föreviga allt med den här.  Kan ju vara ganska kul att ha på film när den flyger i luften [laugh]

Citat från: Thomsson skrivet 28 juli 2013 kl. 23:30:30
Underbart projekt,grymt scoop [laugh]
Om inte väghållningen duger kan du väl alltid drifta lite.
Måste ju gå bra med gamla sten hårda orginaldäck.

Tackar
Det borde göra lite nytta i alla fall, får se vad det blir för fart på den med rätt motor <evilgrin>
Drifta går ju bra med originalmotorn :D I värsta fall får man väll lägga på TopCad-däck aka plast [laugh]
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

#7
Dummat mig lite mer med den här saken :P  Var ute och tog ett varv på gatan inatt och det funkar faktiskt <hands>  Filmade med GoPron men det var för mörkt ute så det var inget att visa tyvärr får ta en tur när det blir ljust idag istället :)  Beställt kullager till den också, det här projektet blev lite mer seriöst än vad det var tänkt från början :P

Scoopet inuti hytten.





Här går det ut på baksidan.



La batteriet över bakaxeln för att få jämnvikt, jag kommer bygga låder på sidorna sen där jag lägger 3S LiPo-celler i. De kommer ligga bara någon cm ovanför marken :)



Hittade nedersta delen till grillen så nu ser det något lite bättre ut.



Låst på treans växel tills vidare, får se om jag ska köra med växling har inte riktigt bestämt mig där ännu.



Satte dit en standardspegel på högersidan.



På vänster sitter det en Verkerkspegel som jag inte får bort, så för att skydda den lite satte jag dit en original spegelbåge.

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

swerecon

 [laugh] <tumb> fort gick det och inte mycket till fäste.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

HillBillyBoy

jäklar vilken fart det var på den  [laugh]


Mvh// Lars-Åke.

SWE IROC

Det ser ju skithäftigt ut!  <tumb>

Verkar ju finnas lite väghållning i vartfall, gick mycket bättre än jag trodde det skulle göra, höll sig på hjulen, bättre däck om man vill så...  :)

Dax att du får lite Volvo konkurrans tror jag.  [laugh]
Mvh // John

Actros861

Citat från: swerecon skrivet 29 juli 2013 kl. 07:36:53
[laugh] <tumb> fort gick det och inte mycket till fäste.

Nej det var lite slirigt ;)
Nu hade jag bara ett däck var sida på driven och blöt asfalt, tänkte lite knas där :P

Citat från: HillBillyBoy skrivet 29 juli 2013 kl. 08:06:46
jäklar vilken fart det var på den  [laugh]

Mer ska det bli <evilgrin>

Citat från: SWE IROC skrivet 29 juli 2013 kl. 09:48:34
Det ser ju skithäftigt ut!  <tumb>

Verkar ju finnas lite väghållning i vartfall, gick mycket bättre än jag trodde det skulle göra, höll sig på hjulen, bättre däck om man vill så...  :)

Dax att du får lite Volvo konkurrans tror jag.  [laugh]


Ja det var kul faktiskt, väghållningen var över förväntan <tumb>
Däck har jag lagt på Verkerks skitfina lågprofil...


Hmm nu förstår jag inte alls hur du tänker, Volvo-konkurrens, finns  inte en möjlighet att de kan konkurrera  [laugh] 
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Thomsson

Överlägset Actros,nu blev man ju sugen på en race/drifting truck.

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.