THS Volvo EC480D

Startat av e21242, 24 juni 2013 kl. 14:57:52

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

e21242


e21242

För er som undrar. Det här är det ända kretskortet i hela maskinen och det styr allt på den.

Olof

Är ditt ack verligen rätt kopplat? Det enda jag ser på kortet där är ju att det varit duktigt varmt runt lödningarna till acket. Ser ganska skitigt ut också så skulle inte utesluta kortslutning.
Men eftersom det är kort nr2 så tror jag snarare det är något skumt med exempelvis ditt ack. Har du mätt ordentligt? Var går kabeln imellan - och + ? Ser ut som den sitter på någon 3,7v anslutning?
Mvh, Olof!

Iccccie

Riktigt fin maskin!! Bra med detaljer var det också! Gillar speciellt det gjutna ventilblocket  <tumb>

Väldigt tråkigt med kretskortet, men liksom Olof så tror jag det finns en risk till att något annat är boven i dramat när det är det andra kortet som gått. Speciellt när det är direkt efter inkoppling av ack.

Såg på det föregående bilderna att det ser ut som att de parallelkopplat 2 ackar för att ge större kapacitet.
De kanske har kopplat det fel? I serie dvs, det hade ju förklarat varför elen brinner upp.
Maskinen testades nere i tyskland med THS egna acc och inte det dom skickade till dig.

Som Olof säger, provmät acket.

Lycka till!

e21242

Efter att jag provmät batteriet och det visade 12,8 V började jag och Modellbilsbyggaren Thomas att leta andra fel.
Efter en stunds letande så hittade vi felet och har nu bett THS att se över sina leveranser.
De bör kontrollera sina kretskort och batterier samt testa att de fungerar ihop.
Polerna på batteriet stämmer EJ mot polerna på kretskortet.

Se bild!


Är ju rett så pinsamt för dom att skicka ut något som är så här fel.
Väntar nu svar från dom så får vi se vad som händer.
Maskinen kommer att vara i drift till Strängnäs om jag så skälv ska löda om batteriet och laga kretskortet.

Mvh
Håkan

swerecon

Helt ärligt var det första som jag tänkte på kunde vara fel. Men det är ett så grundläggande fel att man borde kunnat kontrollera det. Riktigt riktigt dåligt anser jag.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Olof

Misstänkte något sådant...
Ärligt talat känns det väldigt amatörmässigt. Frågan är om MPX kontakten ens fixar den strömmen utan att bli bra varm....

Synd att det är NIMH, bra mycket bättre kräm och körtid med Lipo :/
Mvh, Olof!

e21242

Går att koppla lipo. fins en lipo kontakt på kortet.

RCemil

Vad kostade maskinen med frakt och altt? :)

Iccccie

Rätt klantig miss får jag ju säga! Men så går det väl när man inte kan hålla sig till svarta och röda kablar på batteri. Är där plus och minus tecken på MPX kontakterna? Aldrig se dem nära nog.

Att som inte skulle palla strömmen tvivlar jag på. Grävmaskinerna tar väldigt lite ström. Har mätt min till ca 2 amp i snitt, 2,5 A om jag kör den på Max. Jag har ju bara en vanlig RS-232 kontakt emellan (gammal hederlig COM-port på datorn för de som inte vet) och jag har inga problem.
Visserligen sitter där en mindre motor på min men kan inte tänka mig att era större maskiner skulle dra så mycket mer.

Jag trodde först det var 2 parallellkopplade lipa ackar men såg visst fel.

Håller däremot inte med Olof om att LiPo är nödvändigt på en grävare. Som jag sa drar dom inte mycket ström så "bättre kräm" gör ingen skillnad. Fördelen med LiPo kommer först och främst vid höga urladdningar. Plus att vikten i ett NiMh ack inte är fel i en grävmaskin.
I tex min har jag nu köpt ett NiMh ack från fechtner på 4500mah istället för 2500 original. Acket är precis lika stort. Skulle jag titta på ett LiPo alternativ så för det utrymmet jag har blir där inte större kapacitet.

e21242

Citat från: Iccccie skrivet 25 maj 2014 kl. 12:53:01
Rätt klantig miss får jag ju säga! Men så går det väl när man inte kan hålla sig till svarta och röda kablar på batteri. Är där plus och minus tecken på MPX kontakterna?

Nej det är ju inte det.  Står inte på batteriet äns utan det du ser är något vi ritade dit när vi mätte batteriet.

Thomsson

Får du behålla dom gamla korten så kan du nog reparera dom.
Så du har i reserv menar jag.

Du har en lirare på Råsundavägen som reparerar typ allt inom elektronik.

e21242

Citat från: Thomsson skrivet 25 maj 2014 kl. 13:59:48
Får du behålla dom gamla korten så kan du nog reparera dom.
Så du har i reserv menar jag.

Du har en lirare på Råsundavägen som reparerar typ allt inom elektronik.
Vet inte om jag får det än.
Annars så finns det en här på sidan som jobbar med det.

swerecon

På MPX kontakterna är det uppmärkt + och -. Annars är det kinakopior.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Mullis

Det var ju surt, sa räven. Hälften kopplat, hälften brunnet, sa elektrikern.

Tänkte på hankontakten, är det lött 4 kablar på den? På lappen om kortet står de 0V, +3,7V, 7,4V och 11,1V.
På honkontakten på batteriet, är de ihopkopplade?.

Så som jag ser det på bilder får 0V och 3,7V minusspänning och 7,4V och 11,1V plusspänning (+12V).
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt