THS Volvo EC480D

Startat av e21242, 24 juni 2013 kl. 14:57:52

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ellis

Ser riktigt bra ut den där! Antar att det var värt väntan...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

SWE IROC

Väldigt tjusig och detaljerad maskin, lycka till med den.  <tumb>

Väldigt nyfiken på vad det är för kretskort som pajat, spänningsregulator måtro?
Mvh // John

e21242

Kan ta några fler bilder på kortet när jag tagit ur det.
Har bild på det men som sagt tar fler när jag byter.
Det sitter bara ett kort i maskinen och det styr allt.




Som sagt kan ta fler bilder senare.

Mvh
Håkan

Lumbago

Efter all denna försening borde de väl ändå ha provkört grävaren innan de skickade den, eller???

Vad gör styrkortet egentligen? Ser ut som att servokablarna går dit. Går den att köra om du kopplar servona direkt till mottagaren, som vanligt?

SWE IROC

Ja där hade det svetsat lite :(,  surt att behöva riva nya maskinen på en gång.
Mvh // John

e21242

 
Citat från: Lumbago skrivet 19 maj 2014 kl. 22:47:51
Efter all denna försening borde de väl ändå ha provkört grävaren innan de skickade den, eller???

Vad gör styrkortet egentligen? Ser ut som att servokablarna går dit. Går den att köra om du kopplar servona direkt till mottagaren, som vanligt?

Den är körd i Tyskland och inställd/centrerad med min radio som jag skickade ner.

Nej den går inte att köra. detta kort styr hela maskinen. Allt utgår fån kortet. Belysning motorer pumpen servon allt.
Så när kortet dog så dog maskinen.

e21242

Citat från: SWE IROC skrivet 19 maj 2014 kl. 23:06:15
Ja där hade det svetsat lite :(,  surt att behöva riva nya maskinen på en gång.

Ja det var ju det. Fast jag fick ju lära  mig hur maskinen är uppbyggd.
Han ju inte ens starta den. Sa poff när jag slog på strömbrytaren ju.  :'(


e21242

Här är två bilder på hur det ser ut under skalet och batteri plattan.




Rille

Kul att du fått den nu <tumb> Surt med elen att det ska hända direkt man får hem den.
Du tog inte rotella på den?

e21242

Citat från: Rille skrivet 20 maj 2014 kl. 08:27:28
Kul att du fått den nu <tumb> Surt med elen att det ska hända direkt man får hem den.
Du tog inte rotella på den?

Nej tog ingen rotella.

Fick nya kretskortet idag och kopplade in det.
Anslöt batteriet och poff.
Kortet brann upp.

Börjar nu att fundera på att skicka ner hela maskinen till dom så de får fixa den eller så får dom komma hit och fixa.
Maskinen ska ju vara med på Strängnäs så vi får se hur vida det blir med en fungerande maskin eller en stilla stående maskin.
Börja ju att ledsna lite på det här nu.

Om man nu köper en så dyr maskin så ska det bara fungera tycker man ju.
Väntar nu svar på vad som är fel bör få besked på måndag då de tittat på första kortet. Enligt THS så ska de haft problem med några av korten redan från start men det ska nu vara fixat.

Fortsättning följer........

Mvh
Håkan

Olof

#70
Det är en transistordrivare som oftast används till stegmotorer, kan du se vad den styr? Spontant känns det som det är kortslutning i servo, mottagare eller fartreglage (om det är separat och inte inbyggt på kortet?)
Mvh, Olof!

e21242

Citat från: Olof skrivet 23 maj 2014 kl. 21:14:02
Det är en transistordrivare som oftast används till stegmotorer, kan du se vad den styr? Spontant känns det som det är kortslutning i servo, mottagare eller fartreglage (om det är separat och inte inbyggt på kortet?)

Ta en titt på kortet och se om du blir klokare.
Har ringat in kretsen som brinner upp.



Här är elschemat.
Ringat in kretsen här med.




Olof

Ska kika lite noggranare strax, men stiften intill ttansistorn som brunnit används alltså inte? Ser ut som ljusutgångar ju...
Mvh, Olof!

e21242

Den raden som går från överkant till mitten av kortet är till belysning och de 5 översta används.

Olof

#74
Hm, okej.
Iallafall går det ju bevisligen för mycket ström någonstans. Ser ut som utgång tre om man kikar på en pinout på den kretsen. Kan du ta ett kort under kortet oxå?

Sen kan du koppla in acket och mäta spänningen på kortet, står på komponentbeskrivningen vad som ska vara vad var.  <tumb>
Mvh, Olof!