Första Semi-Trailer

Startat av CGT, 3 augusti 2012 kl. 15:50:21

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CGT

Hej behöver lite råd!
Har börjat på min Semi-Trailer men jag tycker att avståndet mellan hytten och skåpet ser så stort ut. Vet inte om man flyttar fram 5-hjulet eller ... Kan man lägga en durkplåt i mellan istället. Har sett att det finns en plåt till Scania med en axel bak och i så fall skulle den passa till min bil?

Det som skall dra skåpet är "min" Scania med dubbla  axlar bak.
MVH/Claes

Scania R620 (Nästan klar)
SEMI TRAILER (under byggnad)

e21242

Citat från: CGT skrivet  3 augusti 2012 kl. 15:50:21
Hej behöver lite råd!
Har börjat på min Semi-Trailer men jag tycker att avståndet mellan hytten och skåpet ser så stort ut. Vet inte om man flyttar fram 5-hjulet eller ... Kan man lägga en durkplåt i mellan istället. Har sett att det finns en plåt till Scania med en axel bak och i så fall skulle den passa till min bil?

Det som skall dra skåpet är "min" Scania med dubbla  axlar bak.

Hej C

Nej den plåten som är till den två axlade Scanian passar inte på din bil.
Du får rita och klippa till en egen plåt att lägga där.
Ett annat alternativ är att flytta kingpin bakåt på trailern så att avståndet mellan hytt och trailer blir mindre.

Mvh
Håkan E

Actros861

#2
Det bästa du kan göra är att göra en ny plåt till kingpin och sätta den c:a 5cm längre bak. Jag har själv gjort detta på mina vagnar :)

Här är en bild på hur det blir, inte den bästa men enda jag har ;)
Det kan också vara en idé att flytta fram vändskivan också.



Tyvärr är det så att R620:n är helt felbygd vad gäller längden, för kort för att dra en trailer för fullvikt och för lång för att det ska bli rätt med totallängden på en skåptrailer.
På mercan jag bygger har jag dragit in axelavståndet med 6cm och vändskivan sitter längre fram, vet dock inte hur mycket längre fram den sitter. Jag har dessutom tagit ett steg längre och kör med skjutbar skiva men det är ju en helt annan sak.
Så här blir det i alla fall med reefern på skivan.



Benen och bakdelen på bilen ligger riktigt nära varandra men det går fritt... på millimetern ;)

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

CGT

Tack för idéerna, skall kolla lite hur jag skall göra. Kommer tillbaks om hur jag gör.
MVH/Claes

Scania R620 (Nästan klar)
SEMI TRAILER (under byggnad)

CGT

Har flyttat pinnen 21mm bakåt på släpet. Det blev lite bättre eller ???



Då får jag börja att klippa till en plåt att lägga på bilen, har inte bestämt hur den skall se ut.
Sedan har jag funderingar på hur jag enklas skall flytta vändskivan
(Börjar att komma underfund med hur jag skall lågga upp bilder också)
MVH/Claes

Scania R620 (Nästan klar)
SEMI TRAILER (under byggnad)

Eirike93

Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Olof

#6
Japp, en bra bit till går fint  :)

Exempel:
Mvh, Olof!

freco


Jag vet inte om det kan vara till någon hjälp men om jag nu minns rätt så gäller följande mått på en vanlig "Europadragare" med trailer:

- Framkant lastbil till kingpin 4,5m
- Bakkant trailer till kingpin 12m
- Framkant trailer till bakkant (dvs totallängd) 13,6m

Med dessa mått så ger det sig själv vart vändskivan skall placeras, axelavstånd etc (om man också räknar med att det skall bli lagom framaxeltryck). Men det är nog helt klart så att Scania R620 är alldeles för lång i hjulbasen så det blir svårt att få till det rätt.
Men å andra sidan är det ju 24m som gäller i Sverige så då är man ju mycket mer fri att välja hjulbas på dragaren :)

Jag tror det blir bäst om man placerar kingpin på trailern enligt europastandard (dvs 1,6m från framkant trailer, om nu mina mått ovan stämmer...) och sen sätter vändskivan så att trailern får lagom avstånd till luftriktarna på hytten. Det finns ett lagkrav på trailersvepet också (dvs minsta avstånd kingpin till bakkant hytt) men minns inte det just nu. Kan inte vara nåt problem här i vilket fall. Vändskivan skall bara inte sitta framför den främre boggiaxeln för då är det ju ingen vits med en boggi... Lite närmare den främre boggiaxeln än den bakre brukar vara lagom, så lägger man mesta trailervikten på boggin och lite på framaxeln.

CGT

Tack "freco"jag skall titta på lite mått och plasering av kingpin. Det är roligt när man på ett lätt sätt få kunskap.
Läser allt som skrivs i forumet och får mycket idéer, både hur man skall få det bästa utsende och funktion.

Bilden som Olof la in kan jag inte se, så om du kan lägga in den igen vore bra.
MVH/Claes

Scania R620 (Nästan klar)
SEMI TRAILER (under byggnad)

CGT

Hej! Jag har flyttat börjat flytta vändskivan så att den ligger i linje med första bakre axelen enligt bilden, för att minska avståndet hytt - trailer kan det vara OK?



Har på såvis minskat avståndet med c:a 6cm. Har svårt att flytta tillbaks kingpin på semi trailer för då tar ramen på trailern i ramen på dragaren. Skall jag lösa det problemet så måste jag korta ner bilen ram med allt vad det innebär.    :'(
Tänk på att jag är nybörjare på området. 
MVH/Claes

Scania R620 (Nästan klar)
SEMI TRAILER (under byggnad)

Gunnar

På RSB pågar en diskussion om ritningar/mått på Scanior, som du och andra kanske har sett. Jag saxade en länk till något som liknar din dragare och där visas hur det "ska" se ut (variationer förekommer förstås) <tumb>

https://til.scania.com/idcplg?IdcService=GET_FILE&RevisionSelectionMethod=LatestReleased&Rendition=web&noSaveAs=1&dDocName=BWM_0000640_99
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Om du kortar in chassit så mycket som på Gunnars länk blir den i stil med mitt Merca-bygge :)

Egentligen inte så svårt att göra förkortningen av ramen, men en del jobb med att skruva ner bilen är det klart ;)
Du kan göra på två sett, antingen kapar du originalramen eller så köper du profiler på Bauhaus och gör en helt ny med hjälp av originalramen. I vilket fall kommer du att få riva ner hela bilen :(
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Strålande Actros <tumb> Det är ju bygga man vill och på detta sätt blir det mycket mer byggande <hands>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

CGT

Jag måste få tänka över det lite  <drink> <drink> , skall visa upp bilen för han som lackade den åt mig först.
Blir det OK om man tar en ram från en R470, fast behålla dubla axlar.
MVH/Claes

Scania R620 (Nästan klar)
SEMI TRAILER (under byggnad)

Actros861

Nej det kommer inte att passa rakt av i alla fall, 470 ramen har en helt annan upphängning av bakaxeln :(
Vet inte hur den stämmer rent längdmässigt. Jag vågar inte svara på hur lång ramen behöver vara heller, lyckades ju att göra min ett par cm för kort i fronten pga att jag gjorde hålen efter KingHauler-ramen. Big mistake <megamad> <stup>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/