Och här är min favoritmaskin!

Startat av Gunnar, 1 augusti 2012 kl. 22:09:22

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar

Så här ser den ut min NC-fräs. Den heter Mikron WF40C. Den är gammal visserligen men den har stått i min verkstad sedan den köptes ny i mitten på 80-talet, så jag vet vad den varit med om. Bord 900x600 och rörelse 600x600x500mm, styrsystem Heidenhain TNC151B.


Det som skiljer ett modernt styrsystem från mitt gamla är i huvudsak att det kan processa nc-kod MYCKET fortare, men vem fa´n har bråttom ;) Det som skiljer själva maskinen är att moderna maskiner har verktygsväxlare (jag måste ju byta verktyg för hand) samt att bordrörelserna är numera kullagrade, mina är glidlagrade. Min maskin är långsam men en modern går att köra mycket fortare just p.g.a att rörelserna är kullagrade (det är ju inte runda kullager utan "vagnar" som löper på "räls" med kulor emellan. Sedan är alla moderna maskiner inbyggda dels av säkerhetsskäl, dels för att spån och kylvätska inte ska hamna över hela verkstaden.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Undrar vad mina grannar hade sagt om jag asat in ett sånt åbäke i mitt lilla radhus :D

Du tar möjligen inte jobb från andra?
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

MrLinds

Det ser ut som en trevlig maskin, av att döma på bilden så gissar jag att x och z rörelsen sitter i bordet och y rör sig spindeln.
Kan min uppfattning stämma?

Gunnar

God morgon!

CitatUndrar vad mina grannar hade sagt om jag asat in ett sånt åbäke i mitt lilla radhus :D
Tyvärr, även om jag plockat ner denna maskin i smådelar hade jag nog inte lyckats få ner den i min källare heller, men det hade varit önskemålet. Så min maskin står i "min" del av den verkstadslokal jag hyr ut till mina f.d. anställda sen jag blev pensionär. Vad grannarna tycker??? Det ska ju möjligen vara om man stör dem när maskinen går annars har de väl inte med det att göra eller menar du att då är risken större att de betraktar dig som HELT knäpp fast nu bara är halvt :D


CitatDu tar möjligen inte jobb från andra?
Jag har funderat på det men än så länge vill jag "leka" lite med eget. Har du något specifikt du tänker på så får du gärna mejla mig så får vi se...

CitatDet ser ut som en trevlig maskin, av att döma på bilden så gissar jag att x och z rörelsen sitter i bordet och y rör sig spindeln.
Kan min uppfattning stämma?
Ja så är det. Det var/är den vanligaste konstruktionen på en verktygsfräs. De vanligaste, på den tiden denna maskin är byggd, var just Mikron, Hermle, Deckel och Maho, alla i princip lika. Rätt "kvadratiska" rörelseområden, fast de fanns i både större och mindre storlekar. Jag hade nog nu privat velat ha en mindre, men jag är som sagt absolut nöjd med den jag har :). En annan STOR fördel är att maskinen inte är inbyggd utan man kommer åt att se vad man gör och man kan fräsa manuellt med den, det är lätt att komma åt osv, men det stänker förstås. Jag har gjort några enkla stänkskydd som jag sätter dit när det behövs.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

CitatDet ska ju möjligen vara om man stör dem när maskinen går annars har de väl inte med det att göra eller menar du att då är risken större att de betraktar dig som HELT knäpp fast nu bara är halvt

Nej det är sant vad jag gör ska de skita i, de brukar titta lite konstigt när man rensar landen med Hitachin :P

CitatJag har funderat på det men än så länge vill jag "leka" lite med eget. Har du något specifikt du tänker på så får du gärna mejla mig så får vi se...

Ingen fara, det är några småbitar till en hjulupphängning. Vet en som kan göra dem men jag tyckte han skulle ha lite väl mycket för de små bitarna :(
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/