hur räknar man kanaler ?

Startat av Tarzzan, 9 maj 2013 kl. 10:21:53

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tarzzan

har kört rc bilar sen urmines tider dock två kanaler gas/broms o styr så till frågan om jag skall kunna styra vändskivan,stödben på pånänget belysning typ mer eller mindre lyse varnings ljus tuta vad benöver jag då ?

Actros861

I stort sett är det bara räkna en funktion=en kanal. Så klart finns det undantag och det är med ljus och ljud. Ljusmodulerna som CTI PS4 och Servonaut ML4/MM4 klarar oftast av 4 funktioner. Servonauts ljudmoduler tar en kanal.

Ljuset kan du klara dig på allt från en kanal och uppåt finns egentligen ingen gräns, allt beroende på hur avancerat du vill ha det. Man får dock vara lite försiktig för det är lätt att kanalerna springer iväg väldigt fort. På mina bilar tar ljuset 3 kanaler och då har jag individuell styrning på allt.

Väljer man den enkla vägen och går på en MFU så klarar den "allt" på bara 4 kanaler, det är dock inget jag kan rekommendera...
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Eirike93

Precis som du erfarat så kräver styrning och gas varsin kanal.

Som Anders skriver beror det på vad det är för funktion och vad som sitter i mottagaren!
Ett vanligt servo kräver en egen kanal (till din vändskiva)
Ett fartreglage kräver en egen kanal (till dina stödben)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Actros861

Beror på vilka ben man väljer, Tamiyas egna går på samma kanal som vändskivan.
Mycket smidigt faktiskt, det är dock lite krångel att få dem att passa andra trailers än Tamiyas egna :(
Fast det mesta går ju att modda tills det passar ;)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/