Dålig prestanda vid körning ?

Startat av Power On, 1 maj 2013 kl. 11:43:35

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Power On

Hej, Jag har nu provkört ett tag med Scania R620 , och är väldigt förvånad hur orkeslös den är att köra. [conf] Jag köpte en annan motor än orginal , det blev en Truck Puller 3 7,2 volt 6500 rpm.  Jag har kört med MFU ,och när jag skall backa med svängda hjul, så står den still orkar inte, kör på växel 2, om jag kör på ettan tycker jag att den borde orka men icke. Vad göra? Hur har övriga gjort med diffrentilaen ? Håller på att byta ut MFU mot Servonaut M20+ ocm SMX.
Mycket tacksam för svar.

Kenneth

Olof

Detta är ett troligen det att MFUn begränsar kraften när man inte har en tillkopplat trailer. (en totalt vansinnigt dålig lösning)
När du bytt till Servonaut kommer det bli en helt annan bil att köra, det är fruktansvärt stor skillnad på dessa.
Angående växling så brukar jag nästa enbart köra på ettan faktiskt.  :)

P.S
Glöm inte att M20+ har farthållare, ovant i början men väldigt trevligt. :)
Mvh, Olof!

Thomsson

Kenneth-Det är som Olof säger att man begränsar kraften när man kör utan trailer.
Om du tar och kopplar ihop ledarna på konnektor J12 så får du mera dragkraft.(Har för mig att det är svart/grön,kolla det.)
Du har då aktiverat "switchen" som talar om att trailern är kopplad.
Du kommer även få ett annorlunda ljud,precis som att den drar tungt.

Med MFU och truckpullermotor ska du lätt dra 20kg last på ettan.
Jag körde MFU/truckpuller på en Volvo grusbil med släp så det är testat.(Finns nån tråd om den,så du får en uppfattning om lasten)
Bytte dock till Servonaut men det var inte för att det saknades kraft utan för att det är bättre känsla i Sevonaut.

Ellis

Jag har också kört med MFU, och visst är det så att man får mer "kräm" när man kör med trailer. Men jag har aldrig varit med om att man inte kan backa med svängda hjul!!
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Power On

Tack för snabba svar, <tumb> Jag håller just nu på med att bygga om styrservo till samma som,Eirike och Actros gjort. Jag får väl avakta tills jag kopplat in M20+, har den hemma och håller på med inkoppling och inställningar ihop med belysning och radio ( Spektrum DX8 ) .

Kenneth