Peterbilt 359 (king hauler) med flatbed+skåp trailer

Startat av HillBillyBoy, 5 april 2013 kl. 22:25:48

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HillBillyBoy

läre börja och berätta att jag är nybörjare på att bygga och har lite dålig ekonomi så detta bygge kommer att se ut och bli som de blir :P
men jag hoppas de är värt att titta på :)

mitt första bygge var dena



men vart inte nå nöjd alls med den :( dåligt underarbete och en massa annat så nu ska den byggas om så den ser ut som en riktig peterbilt 359 arbetshäst med lite custom detaljer typ :P ( så gått jag kan bygga en iaf. )

har blivit ny lack och lite bättre underarbete fast är inte riktigt bra, de syns tyvärr vart de är spacklat men inte så himla mycket så de gör något :)

sen har jag tänkt att försöka bygga en two in one flatbed+skåp trailer till dena men först ska jag få lite mer ordning på bilen  <happy>

kommer att komma upp lite bilder under helgen på hur långt jag har kommit med ombyggnaden :)

men som sakt var bli inte förvånade om ni kommer att tycka vissa saker är lite b-iga och konstiga är som sakt var ny börjare och håller på att provar mej fram :P


Mvh// Lars-Åke.

e21242


HillBillyBoy

då tar vi en liten början på hur de ser ut :)


börjar med lite grejer från gardentrucking :)


sen vart de ny färg på bilen, svart var de ända jag hade hemma :) som sakt var lite snålhetsbygge :P


sen har jag gjort två test med luftburkar vet inte riktigt vilken jag ska ha men troligen den låga med tanke på att de inte ska vara någon australia truck :P


lyxade till de lite med skinklädsel :D

de var liten uppdatering :)


Mvh// Lars-Åke.

HillBillyBoy

ja då var rammen ner plockad för lackning nåt tag :P




skulle igentligen vilja ha förlängt den max 4-5 cm men vet inte riktigt hur, såg på gardentrucking att dom hade ram förlägning men den kortaste är över 7 cm och de är lite väl långt :(

så vi får se om jag kommer på någon bra lösning på deta eller om den får bli orginal lägnd.


Mvh// Lars-Åke.

HillBillyBoy

ja då kommer de lite vad som har hänt idag :) tyvärr fick jag tag i dålig färg så de vart inte som jag hade tänkt mej, den börja rina bara man spruta på litegran  [angry] men de får duga tills jag har bestämt hur de blir med ram förlägning :)



sen har vi färgen på orginal dämparna, är ju kanske inte bästa färgen på ett arbetsfordon :P



så de fick bli cat gul på dom lika som växellådan :D


ser ju lite bättre ut iaf men få se om de ser lika bra ut på rammen :P


Mvh// Lars-Åke.

Thomsson

Det blir fint det där Hilly.
Angående att förlänga ramen-Köp egna profiler och gör ramen så lång du vill.
Använd orginalramen som mall för att borra hålen.

HillBillyBoy

tackar Thomsson :)

ja jag hade funderingar om de men har inte hitta några profiler än  :-\


Mvh// Lars-Åke.

Thomsson

Vet att Bauhaus har,kanske kan Hornbacher ha,inte kollat det.
Säljs i meterlängder och kostar inte många kronor.

Rc truck shopparna har ochså profiler men då börjar priset dra iväg rejält jämnför med t ex.Bauhaus.

HillBillyBoy

okej jag får ta och undersöka de :) får hoppas på någon virkes körning till nåt bauhaus :P närmsta ligger i sundsvall tror jag och ditt är de nästan tre timmar, är ju inte bara att åka över så att säga :P


Mvh// Lars-Åke.

e21242

Carsons profiler är exakt som de du har 1x2 m i längd. ca pris 145 danska hos dansken och 289 hos Lunda hobby Obs det är 1x2 m du får.
Bauhaus profiler är inte riktigt lika utan skiljer på någon halv mm invändigt 1m i längd. 50 kr 1m

Både Dansken och Lunda har lovat att ta med beställningar till Strägnäs om man vill slippa frakten och kan vänta.

HillBillyBoy

okej då kanske de blir från dansken eller lunda hobby, läre kolla upp ekonomin nästa månad först :)

men den kommer bli oförlägnd till Strängnäs iaf :P

men jäklar vilken skyllnad de var med röd ram än orginal svart, var tvungen och skruva ihop allt och titta på helheten :)


Mvh// Lars-Åke.

HillBillyBoy

som dom flesta vet så är ju sleppern lite överdrivet hög på king haulern iaf om de ska vara någolunda likt en pete, så jag tog och sänkte ner den lite ist än att kappa bort en bit :)


börja med att slippa lite där sleeper fästet ska vara så jag kunna vända på det. simppelt men funka faktiskt riktigt bra :)


ser lite bättre ut när den sitter lägre :)


vart tvungen och sänka ner tankarna lite oxå men det löstes lät med längre skruv och mellan lägg :)


sen tog jag och vände på fästena till trappstegen så dom hamna längre ner :)
ska försöka greja luft burkar som ska sitta ovanför dom sen :P


Mvh// Lars-Åke.

krankillen


HillBillyBoy

#13
Citat från: krankillen skrivet  9 april 2013 kl. 19:59:52
snyggt!!
tack krankillen :)

då har man kopplat in lite lampor :)




har även gjort första försöket med baklyssena men vart inte riktigt bra  :-\


läre fina till dom mer och troligen måla dom svart runt om för den röda färgen täckte inge bra som synes.


tog även och gömde styrservon till vändskivan lite snyggare :) gjorde simpelt och drog ståltråd från den till vändskivan.
finns säkert bättre sätt men det verkar fungera fast de får jag se riktigt sen när jag får ett släpp  [play]


Mvh// Lars-Åke.

oeland

Tjusigt. Jag gillar att den röda färgen inte riktigt täcker de svarta detaljerna som servo och ramen och på så sätt ger ett intryck av att den har rullat en bit och samlat på sig ett lager asfalt och damm :)