AT&E BIL2 Scania R620 flakväxlare

Startat av Actros861, 31 mars 2013 kl. 19:08:16

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Actros861

Det blir ingen lastväxlare (krokbil) av min Scania R620, får bli en flakväxlare (lösflak på stödben) istället. Anledningen är ett troligen enklare och billigare bygge som kan bli färdigt fortare. De flesta delarna har jag redan liggandes så det är i stort sett bara nya R-fronten som behöver köpas.

Det får bli en 6x4 i axekonfiguration, enklare och sparar kanaler ;) Kanalerna kommer ändå gå åt till flaklyften, riktig luftfjädring hade varit det roligaste men orkar inte kladda med det. Själva flaklyften har jag ett par olika idéer om hur den ska byggas. Antingen elmotor med gängstång som ligger längs med ramen, eller med CTI's elcylindrar. Går inte in på det djupare för det blir en lång uppsats om hur det är tänkt att det ska fungera :P

Låsning till flaken är det tänkt att jag köper en containertrailer och plockar låsen från, även hörnen på containern kommer till användning där. Stödbenen kommer att göras i mässing, väntar på bilder och mått från en kompis på hur de ser ut, jag skulle kunna fixa det själv med de flaken som jag kör med men de benen är betydligt krångligare att tillverka.

Sidorna kommer att fyllas upp med heltäckande skåp som ska hålla batteri och elektronik.

Bak bilen kommer min gamla dolly att hänga och på den blir det både en skåptrailer och en trailer med öppet lämflak, givetvis inte båda samtidigt ;) Trailern med lämmaflak kommer byggas av Veromas tomma chassi, skåptraiern har jag inte bestämt om det blir en Tamiya eller Veroma.

Bilder på bilen med de två olika flaken.



MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Eirike93

Trevligt med lite omväxling, men du kommer aldrig hålla den enkel, haha! :D
Blir det 4.5m höjd?
Kör med Tamiyas skåp, håller ju mycket bättre!
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

tåffår

Spennende prosjekt... 

Blir det fjernstyring på støttebena på flaket?
Arne-Kristoffer F. Arnesen
Leimbach Liebherr 922 hjulgraver
Leimbach Hitachi ZX210
Scania R730 Skapbil
Scania R620 Lastvaxlar

nalle

Väldigt intressant! Jag har planer på en bil med växelrede framöver så nu är jag jättenyfiken på hur du ska lösa allt :)

Actros861

Citat från: Eirike93 skrivet 31 mars 2013 kl. 19:22:57
Trevligt med lite omväxling, men du kommer aldrig hålla den enkel, haha! :D
Blir det 4.5m höjd?
Kör med Tamiyas skåp, håller ju mycket bättre!

Bara tandemdriften som skulle vara enkel, resten av bilen däremot...
Tja med öppna flaket beror det ju på hur högt man lastar :P Varken Tamiyas eller Veromas är ju 4,5m så det kommer det inte bli, vill hålla det någorlunda standard ;)

Citat från: tåffår skrivet 31 mars 2013 kl. 19:36:27
Spennende prosjekt... 

Blir det fjernstyring på støttebena på flaket?

Nej det blir det inte, alldeles för mycket jobb att få till det.

Citat från: nalle skrivet 31 mars 2013 kl. 20:33:06
Väldigt intressant! Jag har planer på en bil med växelrede framöver så nu är jag jättenyfiken på hur du ska lösa allt :)

Ganska nyfiken på hur alt ska lösas själv faktiskt :P
Jag kommer göra någon form av lyftok inne i ramen som lyfter flaken från marken. Låsen kommer jag plocka från en containertrailer. Troligen blir de modifierade, efter att ha tittat på bilder på den trailern är det inte så snyggt gjort med att hållarna är gjorda i ett stycke som ligger över hela ramen.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Mullis

#5
Kommer bli intressant att se det färdiga resultatet.

Du kan ju göra så att på flaken så passar växelflaklyften och samtidigt "låser" fast det i längsled och sidled. Min tanke på det.
Blir intressant och se containerlåsningen kommer bli, om jag kan använda det till mitt projekt...
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Actros861

Har funderat på det men då blir det ingen mening med att ha containerfästen. Jag kommer i alla fall att ha en styrram på flaket som går exakt i bilen, får se om det blir en låsning i den också.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

Som vanligt kan jag inte hålla mig till ursprungsplanen :P Plockade helt enkelt bort kranen från T-Scanian, eller ja så enkelt var det inte.... Bakmonterad kran på denna tyckte jag verkade mycket mer logiskt än att ha en kran på en grusbil med bergflak. Naturligtvis kan jag ju inte bara nöja mig med att bara montera en kran på bilen, avancerat ska det vara så den kommer bli avtagbar :D

För tillfället avvaktar jag med flakväxlaren, vi får se när jag tar i tu med det ;)

Först och främst rensade jag bort det som satt kvar på chassit och byggde ramlåda till elekroniken. All el ska få plats denna sidan är det tänkt, även batteriet.





Högersidan kommer pump och filter sitta på. För att slippa köpa snabbkopplingar för €589 så kommer ventilpaketen och andra mottagaren att sitta på kranpaketet.



Nästan så här ser ramen ut utan kranen. Det kommer sitta en rambalk allra längst upp mot flaket, den kan jag dock inte sätta dit riktigt ännu eftersom jag måste ta bort flaket för det. Det orkar jag helt enkelt inte göra just nu :P



Med kranen monterad. Än så länge har jag inget som styr stödbenen men förhoppningsvis ska jag kunna vinkla upp dem som på bilden :)



En och annan slang att justera in ;)

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

swerecon

Se där. Vad gör man när man får en ny ide??? Självklart bygger man om [laugh] Skall bli kul att se det färdigt, klart spännande projekt  <tumb> Blir det snabbkopplingar på alla slangar nu eller?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Actros861

Japp, bygg om bygg rätt ;)

Nej bara på tryck och retur, sätter ventilpaketen på kranen så blir det bara på de två slangarna :) Räknade på snabbkopplingar till alla 16 slangar det slutade på €589 [laugh]
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

swerecon

haha, onödigt dyrt och onödigt krångligt när det skall monteras <tumb>
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Actros861

Fixat lite till.

Klippt till och fått lite ordning slangarna.



Förstärkt benen med genomgående skruv.



Fick sänka chassit en bra bit för att draget ska gå fritt under kranen.



Ska försöka få till så att benen går att vika upp, de hänger så fruktansvärt lågt annars :(
Jag tror jag har lösningen klar, men väntar lite tills jag hunnit testa. Benen kommer sitta bakom kranen istället för som på bilden.

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Mullis

Snart kommer du på att du ska göra dig en timmerbil...  :P

Hur var det nu? Kunde inte den där kranen bara vrida sig i 270 grader? Svårt att lasta släp med den om den bara gör det...  8)
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Actros861

Nej timmerbil kommer jag aldrig göra, absolut noll intresse av det...

Jo stämmer bara 270grader, men det är ju tre-kvarts-varv så ser inget problem med det.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

Bjarne hade fått in nya R-fronten från Verkerk i lager så jag kunde inte motstå frestelsen längre utan gjorde en beställning :)

Mycket fint gjord är den med betydligt mycket mer delar än vad jag trodde.

Innehållet.





Hållare till de översta gallren, vita om man bygger bil med rak sexa och kromade till V8:an. Egentligen är de vita fel då sexorna inte har den biten alls men misstänker att det är en kompromiss de fått göra för att det inte ska bli för krångligt.



Extra påbyggnad till gälarna så det ska bli mer likt 1:1, även nya hörn följer med.



Glas och krombitarna är kanonfina.







Hållaren till övre grillbiten är helt annorlunda, fästs dock i samma hål som original gör.



Litet dekalark följer också med.



Så lite detaljbilder också, börjar med lyktinsatserna där de har gjort så att det ska likna dioddimljusen som Scania har.



En sak tycker jag är lite synd, baksidan av grillgallren är faktiskt finare än framsidan :(

Framsidan



Baksidan



Här sitter extrabiten till gälarna på plats, trycks bara på utanför original som då blir lite större :)



Hörnen är justerbara i höjdled så det ska bli exakt rätt här.



De här små tapparna håller övre delen av grillen på plats.




Här sitter då hållaren till grillen på plats.





Lyktinsatserna sätts dit väldigt enkelt och mycket smartare än som Tamiya löst det.





Alltihop skruvas fast med två skruvar och den här plastbiten som ligger över allt.





Lite lack, galler och dekaler så blir hela grillen på det här viset, ja om man nu vill ha silver metalic ganska säker på att det går att lacka i andra färger också ;)





Monterat på bilen, kofångaren ligger på lack så kan inte sätta fast nedre delen ännu. Den vita biten längst ner är hållaren till kofångaren, skruva den i originalhållaren sen skruvar man nya kofångaren från baksidan så det blir inga synliga skruvar alls <tumb>


MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/