3cells LiPo i sändare?

Startat av Actros861, 28 mars 2013 kl. 16:26:08

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Actros861

Hallå boys :)

Jag har en Futaba T7C sändare, original sitter det ett 9,6V NiMh batteri i den. Det batteriet är nu kass och tänkte stoppa i något annat. Så frågan är helt enkelt vågar man sätta i ett 3S LiPo eller den kommer flyga i luften [conf] Inte riktigt sugen på att testa för så kul är det inte att köpa nya sändare ;)

Har hittat batteri som passar rent storleksmässigt, funderar mest på om det blir för mycket ström för sändaren. Alternativt har jag även hittat 9,9V LiFe men det var på 700mAh mindre så LiPo't var lite mer intressant :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Tobiase

#1
Om T7C är samma som 7C så passar www.hobbex.se/sv/artiklar/radiostyrt/tillbehor-13/ackar/rx-och-tx-ackar/sandarackar/sandarack-3s-li-po-2500mah.html
Borde betyda att 3S funkar.
Ett uppladdat 9.6V NiMH håller c:a 10V, 3S LiPo c:a 11.6V.
Är du osäker så sätt två dioder i serie med plus så får du ner spänningen c:a 1.2-1.4V.
Scania dragbil
Scania 3-axlad f.d grusbil, reefersläp

Olof

Citat från: Tobiase skrivet 28 mars 2013 kl. 16:48:11
Om T7C är samma som 7C så passar www.hobbex.se/sv/artiklar/radiostyrt/tillbehor-13/ackar/rx-och-tx-ackar/sandarackar/sandarack-3s-li-po-2500mah.html
Borde betyda att 3S funkar.
Ett uppladdat 9.6V NiMH håller c:a 10V, 3S LiPo c:a 11.6V.
Är du osäker så sätt två dioder i serie med plus så får du ner spänningen c:a 1.2-1.4V.

Hur skulle en diod sänka spänningen? En diod gör ju bara att strömmen går åt ett håll?
Motstånd kan funka, men onödigt att bränna bort energi på det.
Är det inte LiFe som har cellspänning mer liknande NiMh?
Mvh, Olof!

Eirike93

Citat från: Tobiase skrivet 28 mars 2013 kl. 16:48:11
Ett uppladdat 9.6V NiMH håller c:a 10V, 3S LiPo c:a 11.6V.

Fel, 12.6v fulladdat!

Ett motstånd eller en diod känna lite onödigt!

LiFe har 3.3v kontra LiPo på 3.7, så ett 3s LiFe bör funka fint! :)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Tobiase

#4
Olof:
En vanlig diod eller för den delen en lysdiod har ett framspänningsfall. För en vanlig diod är den 0.5-0.7V beroende på typ och hur mycket ström man kör genom den.
Om sändaren inte tål 3S LiPo kan man sänka spänningen i steg om c:a 0.7V med en diod.
Man bränner bort lite effekt, men inte ström. Enkelt och billigt sätt att sänka en spänning.

Ett motstånd har två nackdelar om man bara vill sänka en spänning:
1) spänningsfallet över motståndet beror på strömuttaget.
2) man begränsar strömmen vilket dioden inte gör (visst, men minimalt). Man får ut mindre körtid med motstånd. Motståndet kan även bli varmt.

Erik: rätta mig gärna, men förklara då vilken celltyp som är 12.6V fulladdat. Gissar att du menar LiPo (slog just upp det, en cell håller c:a 4.23V).
Scania dragbil
Scania 3-axlad f.d grusbil, reefersläp

Olof

#5
Citat från: Tobiase skrivet 28 mars 2013 kl. 18:12:45
Olof:
En vanlig diod eller för den delen en lysdiod har ett framspänningsfall. För en vanlig diod är den 0.5-0.7V beroende på typ och hur mycket ström man kör genom den.
Om sändaren inte tål 3S LiPo kan man sänka spänningen i steg om c:a 0.7V med en diod.
Man bränner bort lite effekt, men inte ström. Enkelt och billigt sätt att sänka en spänning.

Ett motstånd har två nackdelar om man bara vill sänka en spänning:
1) spänningsfallet över motståndet beror på strömuttaget.
2) man begränsar strömmen vilket dioden inte gör (visst, men minimalt). Man får ut mindre körtid med motstånd. Motståndet kan även bli varmt.

Erik: rätta mig gärna, men förklara då vilken celltyp som är 12.6V fulladdat. Gissar att du menar LiPo (slog just upp det, en cell håller c:a 4.23V).


P=U*I då?
Bränner du bort effekt bränner du ström, därav värmen! 

Det bästa är absolut att köpa rätt batteri (LiFe) från början.
Mvh, Olof!

Eirike93

Citat från: Tobiase skrivet 28 mars 2013 kl. 18:12:45Erik: rätta mig gärna, men förklara då vilken celltyp som är 12.6V fulladdat. Gissar att du menar LiPo (slog just upp det, en cell håller c:a 4.23V).

Då är det överladdat, vissa laddare laddar med lite högre spänning, till ungefär 4.23v per cell, men cellerna håller aldrig mer än 4.2v mer än nån minut efter det laddats!
4.2v är max spänning som ett LiPo ska ha när det används, har det mer än det så är det enligt definitionen överladdat.
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Gunnar

#7
Tobiase har rätt  <fight>

Framspänningsfallet är med 2 dioder cirka 1,4 V. Detta gånger strömmen som gissningsvis är 200mA ger en effektförlust på 0,28W alltså försumbart. Det blir ingen värme av det. (Annat än teoretiskt förstås)
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Citat från: Gunnar skrivet 28 mars 2013 kl. 18:38:24
Tobiase har rätt  <fight>

Framspänningsfallet är med 2 dioder cirka 1,4 V. Detta gånger strömmen som gissningsvis är 200mA ger en effektförlust på 0,28W alltså försumbart. Det blir ingen värme av det.
Må så vara, men det enklaste och då bästa är ju att köpa LiFe från början.  <happy>
Mvh, Olof!

Gunnar

#9
Det kan jag absolut hålla med om, speciellt med tanke på att de är mycket "ofarligare" än LiPo oxå <tumb>


Då så Actros har vi bestämt dig <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Ja det blev ju en lite diskussion av min lilla fråga <tumb>

Bra det finns hjälpsamma själar när man är borta själv :P

Citat från: Gunnar skrivet 28 mars 2013 kl. 17:58:42
Felpostat om jag nu inte lyckas ta bort det.

Går det verkligen inte att avbryta/ta bort en post om man märker att man gjort fel????

Tror bara det är admin och moderatorer som kan ta bort inlägg, har man tryckt skicka så är det nog försent att ändra sig. Det är dock fixat nu så felposten är borta :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

MrLinds

Jag kör 3-cells lipo i min FC18 inga problem hitintills.