Tips till en nybörjare!

Startat av swe-den, 28 mars 2013 kl. 09:53:26

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swe-den

Hej alla :),

Bygger min första RC lastbil, en Scania R620.Har en del kvar att göra på den, men behöver lite schyssta tips när det gäller bl.a val av en prisvärd och schyst (minst) 6 kanalig kontroll,ett schysst batteri som är rätt hållbart och prisvärt så klart  :) även en fartregulator måste man väl ha.Sen gärna egentligen allt som man behöver ha för att kunna i en nära framtid använda både ljus & ljud :).

Tacksam för svar.

Vänligen
Alexander, swe-den :D

Gunnar

#1
Jag börjar <tumb> med radion: Så många kanaler som möjligt, för som du ser i trådarna här så går de åt fortare än kvickt. De flesta tycks fastna för 12 kanaler. Och om du väljer 2,4GHz så observera att de flesta fabrikat inte (ännu i varje fall) går att komplettera med de mest populära multiswitcharna. Vad gäller den mest poulära, Servonaut xxx så kommer någon annan att förtydliga för jag vet inget om den. Det är fortfarande betydligt mindre utbud på "piratmottagare" till 2,4GHz än till FM-sändarna. Med de senare verkar det som om alla pirater funkar, och de flesta piratmottagare kostar en bråkdel av originalet. Sedan finns det många som säger att man får vad man betalar för...
Den största fördelen med 2,4GHz, i mitt tycke, är att man inte behöver bekymra sig över om någon annan kör på samma frekvens. Det problemet finns i praktiken inte förrän man blir bortåt 100 personer som kör samtidigt på samma ställe och det bekymret får man väl ta DÅ!

Vad gäller batterier så tycker JAG att Litium är att föredra. Hittills har det varit LiPo men nu kommer även LiFe. LiPo tål 50-150 upp och urladdningar sägs det men LiFe tål 500-1000. Vad som verkligen är sant vet inte jag, och jag vet inte hur snabbt man "förbrukar" det antalet. Jag har LiPo och jag har bestämt mig för 3S dvs drygt 11 Volt. Numera finns det tydligen batterier som är mer "kubiska" dvs mer kompakta till skillnad från de vanligare mera avlånga. Det kan vara lättare att få plats med det ena än det andra. Jag tror Swerecon hade en länk om detta nyligen, leta rätt på den.

Vid närmare eftertanke så kanske 2S dvs 7.4 Volt är bättre om du har originalmotorn i bilen, men även det kommer andra att ge dig rätt svar på.

Men börja med att läsa i "Nybörjartrådarna" för där finns det mesta du behöver veta <tumb>

Fortsättning följer säkert av någon annan :)
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

swe-den

Tack för svaret Gunnar  :) mycket tacksam för det.

Ja blir nog en klassisk 2,4 gh radio, men tänkte vilket fabrikat, tex. futaba är ju säkert skit bra men det kostar ju också.Men runt 6-8 kanaler borde nog funka.

Man skulle nästan vilja sitta med någon som kan allt det här och se och lära :) tycker det är krångligt, med olika kopplingar osv.Skulle man tex. vilja ha en Scania R620 med rullflaksväxlare så måste man göra mycket typ helt själv, för det finns ju liksom inte färdigt så att säga.Men väldigt kul är det ju när man gjort allt själv så att säga :D

/Alexander

swerecon

#3
Det som du skall bestämma dig för är vilken sändartyp du vill ha, finns egentligen två typer. Den ena används av främst dom som flyger och kallas väl allmänt just flygradio, den andra typen är pulpetradio. Är väldigt vanligt vanligt i främst Tyskland, enligt mitt tycke lite klumpigare. Du kan se skillnaderna genom att titta på Spektrum DX 18 och DX 10.
I batterifrågan håller jag med föregående, LiPo är en bra investering, levererar fullt i stort sett under hela urladdningsfasen till skillnad mot vanliga NiMh som börjar krokna bara man sätter i dom I modellen nästan. LiPo kan du köpa billigt från hobbyking.
Fartreglage är en smaksak, kolla gärna på tråden under elektronik där Actros här på forumet gjort en väldigt bra presentation av servonaut sortiment. I dagsläget det som dom flesta använder.

Titta gärna igenom trådarna i forumet och fråga på, vi är många som kan hjälpa dig.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Gunnar

Fortfarande vad gäller radio: En Robbe FC16 B&T eventuellt ombyggd från början till 2,4GHz. Den är ju förhållandevis billig och många använder den och många kan ge dig råd. Det är en typisk pultsändare. Googla Robbe fc- så kommer det massor med förslag på inköpsställen där förstås både priser och bilder finns.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar