Cellförlust i mitt Lipo!

Startat av Ellis, 19 mars 2013 kl. 17:29:19

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ellis

Har ett sprillans nytt Lipo på 2 celler, 5000mAh. Ett Turnigy hardcase.
Det har balanserats en gång och laddats en gång. Idag är det i stort sett dött. Ena cellen ligger på runt 3.7V medan den andra ligger på runt 1.9V. Detta medför då att min laddare tydligen inte vill ladda pga för låg Volt. Betyder detta att det är helt kass och bara att destrueras eller kan man "rädda" det?
Kan själv inte mycket om Lipo så jag står helt förundrad över vad som kan ha hänt. Någon som har förslag?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

swerecon

Du har inte använt accen alls och på det sättet dragit ur det? Inte kortslutit polerna?
Om du testar ladda batteriet utan balanskontakt kan du få fart på det igen. Kanske kräver 10-15 försök.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Olof

Det kan gå att kicka igång Lipo batterier genom att köra laddaren på Nimh läge med hög ström en kort stund, detta skall dock göras väldigt försiktigt!!!
Mvh, Olof!

Ellis

Citat från: swerecon skrivet 19 mars 2013 kl. 17:42:24
Du har inte använt accen alls och på det sättet dragit ur det? Inte kortslutit polerna?
Om du testar ladda batteriet utan balanskontakt kan du få fart på det igen. Kanske kräver 10-15 försök.

Jo accen är använd och funkat kanon...till idag, inget konstigt som hänt  [conf]
Skulle det hänt nåt längs alla kabeldragningar så borde väl säkringen på m20 gett sig...eller?
Tror inte laddaren laddar alls utan balanskontakten. Har inte laddaren framme hos mig nu, får prova detta imorn!

Citat från: Olof skrivet 19 mars 2013 kl. 17:52:57
Det kan gå att kicka igång Lipo batterier genom att köra laddaren på Nimh läge med hög ström en kort stund, detta skall dock göras väldigt försiktigt!!!

Hmmm...låter läskigt...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Eirike93

Som Olof sa, ladda med NiMh-läget tills den "återhämtat sig", håll gärna koll på cellen i fråga med voltmeter på balanseringskontakten under tiden - när den kommit en bit upp så slår du snabbt över till LiPo-läget och håller tummarna! <tumb>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Olof

Citat från: Eirike93 skrivet 19 mars 2013 kl. 18:28:49
Som Olof sa, ladda med NiMh-läget tills den "återhämtat sig", håll gärna koll på cellen i fråga med voltmeter på balanseringskontakten under tiden - när den kommit en bit upp så slår du snabbt över till LiPo-läget och håller tummarna! <tumb>

Och akta så du inte kortsluter med mätpinnarna!
Mvh, Olof!

Eirike93

Då blir det snabburladdning! [laugh]
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Olof

Mvh, Olof!

Ellis

Vad tror ni kan ha hänt? Är ju som sagt ett helt nytt acc, kanske kan bli garantigrej... Är det 'bara' kortslutning som kan rasera en cell sådär?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Eirike93

En snabb urladdning i en bil, eller om det legat lite länge, som har gjort cellen instabil?
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

swerecon

Jag tror det handlar om att den helt enkelt blivit använd/urladdad för mycket. Finns ingen LiPo cutoff på m20 i den bemärkelsen. Tror inte du skall köra på NiMh varianten, testa som jag skrev.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Eirike93

Jag kör med M20 och använder 2s Lipo, den säger ifrån när det börjar bli tomt, inte särskillt "bråttom" är det heller, cellerna har haft en spänning på 3.6v när den börjar blinka [cranky]
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

MrLinds

Jag har provat att få igång ett urladdat lipo med nihm laddning i ca20-30sec  <tumb>

Det handlar bara om att få i lite kräm så laddaren inte säger ifrån.

swerecon

Japp, har man satt jumpern rätt säger den ifrån, men det är ingen cutoff, du kan fortsätta plåga den.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Eirike93

Hm...då måste jag fått nån specialvariant, för min slutar fungera helt efter ett par sekunders varningsblink!
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer