Får inte Carson radio att fungera?

Startat av Nomercy77, 16 mars 2013 kl. 15:21:33

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nomercy77

Köpte en Carson 6 kanals å två servon  o MFC-01 multi function på MID hobby. Kopplat in allt som det står i papprena men det enda liv det är i högtalaren är blinkersljud. Varken styr eller växelservot rör sig men dom låter.Allt annat är stendött,ska man göra nått för att linka samman grejorna,aldrig pillat med sådant här innan./Jimmy

Ändrade rubrik och flyttade ämnet //Eirike93

Olof

Har du digitala trim på sändaren? MFC:n funkar bara med analoga om jag minns rätt.
Sitter kontakterna i mottagaren åt rätt håll?
Har mottagaren någon lampa som lyser?
Laddat batterier i bil och sändare?
Testa att kolla ur servon och kolla om något fungerar då.
Motorn funkar inte heller?

Hoppas det löser sig!  <tumb>
Mvh, Olof!

Nomercy77

Lampan på kontrol lådan  lyser,även lyser mottagaren. Ja batterierna är laddade å bytt håll på kontakterna ett antal gånger. CARSON RC set 6k. Reflex stick 2,4GHz heter sändaren

Actros861

Har du gjort synkat MFU'n med radion, väldigt viktigt annars kommer den inte fungera.
Radion bör funka till MFU'n i alla fall :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Nomercy77

NJa,tar gärna lite hjälp om det där med å synka den :)

Actros861

Jag kommer inte ihåg exakt hur det är man gör, 3 år sen jag gjorde det. Man ska i alla fall ställa MFU'n i ett speciellt läge och sen dra båda spakarna i ett visst mönster så blinkar en lampa på MFU'n. Det står i manualen hur man ska göra och man får läsa ganska noggrant så det inte blir fel. Blir det fel synkat kommer det inte att fungera och man får göra om allt från början igen :(
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Nomercy77

GÅr det inte å få tag i nån svensk bruksanvisning? Kanske bättre å sälja skiten å flytta ut till garaget igen.

Actros861

Ingen aning, tror inte det. Kunde inte hitta min manual och översätta den heller :(
Kanske någon annan med MFU som kan hjälpa till med den biten? :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Thomsson

Hej och välkommen,jag gör ett försök.
Är på sidan 6 i manualen.(Adjusting MFC-01 Unit.)
Kan väl vara en vägledning i alla fall.

SW1.(setbutton)
1-Tryck på setknappen i 1 sekund,motorn stannar och kontrollampan blinkar.(2-3 gånger)
2-Dra vänster sticka uppifrån och ner.(kontrollampan blinkar 3 gånger).
3-Dra vänster stick från höger till vänster.(kontrollampan blinkar 3 gånger).
4-Dra höger sticka uppifrån och ner.(kontrollampan blinkar 3 gånger).
5-Dra höger sticka från höger till vänster.(kontrollampan blinkar 3 gånger snabbt sen långsamt).
6-Tryck på setknappen och motorn startar.(Kontrollampan slås på).
Klart med det.

VR2- vibrationsenheten,om du vrider den ändras vibrationerna.

VR1-Justering av dead band trimmer.
Dra kanal 3s  trimmer framåt.
Om tutan ljuder vrid VR1 fullt till vänster.
Vrid gradvis tillbaka tills tutan slutar ljuda.
Kolla om blinkers/hazard går på om du drar stickan framåt.
Om inte,vrid VR1 till höger till det läge där blinkers/hazard går på.
Sen drar du ner kanal 3 trimmern bakåt.
Kolla om ljussekvensen ändrar sig genom att dra stickan till höger.
Om inte,vrid trimmern till höger tills ljusekvensen startar.

Å sen kommer allt gå som smort [dance1]

Nomercy77

Tack för välkomnandet. Tack som fan för hjälpen,nu lever den iaf :) :),men allt är tvärtom så det resulterade nog att jag knäckne växellådan,trycker man vänster spak upp/ner så svänger den,tutar om man trycker den mot vänster/höger. växlar med högerspaken upp/ner å kör  framåt/bakåt om man trycker högerspaken åt vänster/höger.

swerecon

Skönt du fick liv i den. Om nu inte funktionerna är på rätt spak, flytta då hellre kontakterna i mottagaren eller kasta om det i sändaren.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Nomercy77

Japp,gjorde det,blev kanon,Tack som fan för hjälpen. kommer nog mer frågor här när dom nya inhandlade dioderna kommer i brevlådan.  ;)