Ta ström från stora accet till mottagaren

Startat av Rikard, 11 mars 2013 kl. 21:35:41

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Rikard

Jo jag undrar hur ni har gjort, har ni en separat ström källa tex sådan här?



Själv har jag lött på en servo kabel från fartreglaget och bara plugga in i batterit ingången på mottagaren, har funkat med både nimh 7,2v och 7,4v lipo, gjorde likadant men med 3S lipo på 11,1v verkade bli för mycket ström så mottagaren brann upp
Scania R 620 6x4 Highline

Ricardo

Men skickar inte fartreglaget ut 6V till mottagaren?
Vill minnas att det är så...
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

tåffår

De fleste fartsregulatorer nå til dags har innebygget BEC(strømforsyning til mottager). Den batteriboksen du viser bilde av, har du ikkje bruk for, brukes bare på fuel modeller og modeller med mekanisk regulator....


Mottageren din brant nok opp pga. feil volt inn på den fordi den fikk strøm fra batteri og regulator...
Arne-Kristoffer F. Arnesen
Leimbach Liebherr 922 hjulgraver
Leimbach Hitachi ZX210
Scania R730 Skapbil
Scania R620 Lastvaxlar

Rikard

Hittade detta när ja sökte på mitt fartreglage

Kräver BEC ansluten till mottagaren.
Scania R 620 6x4 Highline

Gunnar

#4
Numera brukar mottagarna tåla uppåt 8-10volt men servon som tål mer än 6volt är sällsynta. Som du skrev så skickade du över 11volt till mottagaren och därmed även till servona. Det kanske var tur i oturen att inte servona gick åt skogen oxå <tumb>. Men som tidigare sagts så har nästan alla fartreglage en särskild krets för mottagarspänning, och det brukar alltid vara den treledare som går mellan fartreglaget och mottagaren. Så strunta helt i separat matning till mottagaren <tumb>.

Medan jag skrev detta så postade du... och därför frågar jag vad är det för ett fartreglage du har?

För övrigt är nog den vanligaste spänningen 4,8-5volt fortfarande... långt ifrån alla servon är byggda för 6volt.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rikard

Hade inte servo inkopplade när testa att koppla in mottagaren på strömwn, jag har tamiya teu 104bk på den bilen. kommer troligen att köra med sånt på lastbilen sen om jag får sålt mitt Servonaut M20+
Scania R 620 6x4 Highline

Actros861

Varför köra med ett sånt reglage när du har M20+, den klara ju allt och lite till utan att behöva hålla på med extra BEC-kretsar och annat?!
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Rikard

Jo det är så att jag har hittat en modul med både ljud & ljus som jag tycker ligger bra i pris mot servonaut. Då jag gärna lägger dom pengarna på annat skoj till lastbilen.
Scania R 620 6x4 Highline