borttagning av dekaler?

Startat av HillBillyBoy, 8 mars 2013 kl. 06:22:15

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HillBillyBoy

Ja som tråden lyder borttagning av dekaler?
Finns de någon som har något bra tips hur man får bort gammal dekaler från hytten och liknande?  [play]


Mvh// Lars-Åke.

Eirike93

Lacken ska vara hel efter?
Annars kan du ju bara slita bort och slipa/spackla, eller så försvinner den väl med bromsvätska tillsammans med lacken!

Om lacken ska vara hel så kanske varmluftspistol kan funka? Har dock aldrig testat själv! :)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

HillBillyBoy

Nå då färgen ska bort men dekalerna sitter så jäkligt, men Bromma vätska ska funka?


Mvh// Lars-Åke.

Eirike93

Bromsvätska används med lyckat resultat för att ta bort färgen på våra lastbilar, eftersom dekalerna sitter på färgen så försvinner dom också :)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

HillBillyBoy

Ja men då får jag leta upp lite sånt :) vad använder man för att göra rent med efteråt?


Mvh// Lars-Åke.

swerecon

Jag använder T-röd att tvätta med efter. Har också Siliconrent som jag använder för att verkligen få bort fett från plasten. Finns att köpa i stort sett på vilken biltillbehörshandel som helst. Används när man lackar bilar 1:1
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

HillBillyBoy

Okej då får jag leta efter det :) tack så mycket för all hjälp :)


Mvh// Lars-Åke.

Ellis

Lånar tråden lite...  <poke>

Lägger man delarna i ett bad med bromsolja eller stryker man på oljan och gnuggar bort färgen?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

swerecon

När jag tvättat med bromsolja har jag haft en tom glassback, sprutat på bromsvätskan med en blomspruta (bör inte användas till blommor efter lol) Har färgen suttit länge kan det behöva ligga över natten kanske för att lösas upp.

Tänk på att inte ha bromsvätska i närheten när du lackar sen. Inte ens stående i en back bredvid.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

HillBillyBoy

Ska de vara som ett tunt lager eller ska man ha på mycket?

Är ju en hel vetenskap de här [cranky]  lol


Mvh// Lars-Åke.

swerecon

Det skall "dränkas in". Bättre med för mycket än för lite. Som sagt, jag duschar på det med en blomspruta för det är lätt att applicera, men duscha på du. Eller låt det ligga i ett bad.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

HillBillyBoy

Får ta och fylla upp badkaret  <happy>


Mvh// Lars-Åke.

Thomsson

Att ta bort bara dekalen från en "hemmalackad" kaross är svårt,färgen vill alltid följa med.
Ett annat alternativ än bromsvätska för att ta bort färg kan ju kanske vara färgborttagningsmedel,som är avsett
för just det.
Fördelen är att den kommer i en smetig form som man kleggar på vad det nu är man skall ta bort färg ifrån.
Man slipper bada prylarna.

VARNING:Vet ej hur det reagerar med plast.!

HillBillyBoy

ja de är ju oxå ett alltenativ men jag ska ändå lacka om hela hytten så de får bli ett bad  :)

men tack för alla svaren  :)


Mvh// Lars-Åke.

HillBillyBoy

hum funkade inte med bromsvätska, den ser lika ut bara kladigare ist  [angry]  lol

så läre testa med något annat :)


Mvh// Lars-Åke.