HSP Monster, ev andra metanolbilar

Startat av TrAleX, 27 februari 2013 kl. 17:32:50

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TrAleX

Tjenare!

Eftersom jag åkter till Afrika imorgon och ville ta en paus i packningen så tänkte jag ta ut min HSP Monster som är Metanoldriven. Saken var att jag fick aldrig igång den.
Bilen har inte varit igång sedan våras och jag brukar se tills så att bränslet är slut så att slangarna står tomma.

Som vanligt så hade jag ingen kompression, luft i slangen tänkte jag och fick ut luften efter ett antal ryck. Den gick fortfarande inte igång så då fuktade jag luftfiltret och ingången till motorn med Metanol för då brukar den starta, men inte gjorde den det. Gav ett sista försök med att lägga in lite soppa i avgasröret för att fortare få upp värmen där om det skulle vara för kallt så den inte startade. Hände inget.

Jag gav tillslut upp och nu undrar jag, har ni några knep för bränsledrivna motorer som ni har sista gången ni kör på året och första gången ni startar på året för att få igång motorn på ett lätt sätt. Jag konstaterade att jag skulle köpt 1/8 modellen som var eldriven så hade jag sluppit denna timme av jobbigt igångdragande av en motor.

Jag använder ett glödstift(namn) och det hade jag laddat i en timme innan jag gick ut.

SWE IROC

Har du tagit loss glödstiftet och kollat så det glöder och är helt då du har det löst, då ser du även om det är blött av soppa eller tort då du tar ur det, är det blött kan du behöva strypa soppaslangen till motorn och dra runt den utan att ha stiftet i tills det inte stänker ur glödstifthålet på motorn, skruva tillbaks stiftet och testa att starta igen, men behåll klämman eller vad du har på soppaslangen tills den startar.  Lycka till.  <tumb>
Mvh // John

Battolajnen

Börja med att kolla så att glödstiftet är helt. Om det är helt och den inte startar så tar du bort glödstiftet igen och droppar ner 2-3 droppar metanol.
Ser till att glödaren är full laddad. Om den inte skulle starta efter det så kan det också vara slangarna så det är hål på.
Mvh Sebastian
Tamiya MAN TGX 26.540
Carson Tipptrailer

MrLinds

Det finns något som hobbyhandeln kallar After run oil, skulle tro det är vanlig ATF växelådsolja som dom har packat om och säljer dyrare (min åsikt, har absolut inga belägg för att det är så) den droppar man i några droppar i cylindern och drar runt motorn några varv.
Sen kan motorn stå länge.

Var noga med att torka bort gammal metanol och oljor.

TrAleX

Jag har After run oil, men har aldrig fått reda på vad man ska ah det till då det inte stog någon info alls när jag fick med det.

Vet ej om jag kommer se detta mer, drar på resa i 2 veckor imorgon men fortsätt gärna med nya tips.