Kanalmix ett exempel på vad man kan göra

Startat av Actros861, 19 februari 2013 kl. 04:40:52

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Actros861

Som ni säkert redan vet har jag konstant kanalstrul på min T-Scania :P

Som en första åtgärd köptes en Sanwa SD-10G med dubbla mottagare, 20kanaler måste ju räcka eller hur? I mitt fall så klart inte [laugh] Åtgärd nummer två var att koppla in omkastningsmodulen på 4 av kanalerna, problemet löst? Nej knappast, skapade nästan mer problem. I vilket fall som helst så kom jag på att tippen på bilen och släpen ska ligga på samma spak, går ju bra med omkastningsmodulen.

Nu till problemet med detta. Jag kommer att använda både Leimbach (bilen) och Scaleart (släpen) pumpar, dessa funkar på olika vis. Leimbach snurrrar på samma håll med dubbelverkande kolvar, Scaleart backar man helt enkelt pumpen så den suger ut oljan igen från en enkelverkande kolv. Tror ni börjar se problemet med att ha detta på samma spak ;)

Lösningen är då mixning av kanaler, då styr jag två kanaler på en spak och dessutom kan jag styra på vilket håll slavkanalen ska gå på oavsett vilket hål jag drar på spaken. Så nu är det alltså inlagt två olika mixningar på en knapp på sändaren.

Tog lite bilder på hur det ser ut i sändaren, om detta verkligen funkar i praktiken vet jag ju inte förren jag har alla delar men borde göra det. I neutralläge händer ingenting mer än att kanal 1 visar utslag.



Med knappen i övre läget och omkastningsmodulen i "normal" är Leimbach-pumpen aktiverad. Som ni ser på dessa två bilder så går kanal tio åt samma håll medan kanal ett går åt olika.





Med knappen i nedre läget och omkastningsmodulen "aktiverad" är Scaleart-pumpen aktiverad. Då följer kanal ett och tio varandra istället.





Finns det inget enklare sett att göra saken undrar ni kanske, jo antagligen men jag gillar att testa var gränserna går och vad man kan göra. En fördel med mixen är att man kan köra upp och ner flaket med bara det trycket som behövs vilket minskar både batteriåtgång och slitage på pumpen.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/