Grävmaskin, vilken tillverkare väljer jag

Startat av Rune Gustafsson, 25 december 2012 kl. 17:02:32

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rune Gustafsson

Nybörjare, vill ha rekommendation vilken tillverkare av grävare eller bandlastare som ska väljas. Har hittat Wideco, Promacon, Damitz och ECM. Även "Getriebdoctor" verkar ha en del sortiment. Alla verkar vara seriösa med sina modeller och kanske är det små detaljer som skiljer. Är även intresserad av en bandlastare och hittar bara Carson Liebherr 634.
Antar att allt ska vara av metall. även drivband. Har någon erfarenhet av byggsatser? Klarar man detta med enkla verktyg?
Är det någon som har en grävare beg till salu?

swerecon

Välkommen till forumet  <happy>
Det finns som du säger många olika tillverkare. Den största skillnaden är nog priset i första hand, i andra hand detaljerna.
Sen är det inte alltid så att man får en bättre maskin för att man betalar mer, men stämmer till viss del.
Den billigaste grävmaskinen är från http://store.rc4wd.com/Heavy-Machinery_c_154.html stämmer inte med vår vanliga skala då den är 1:12 vill jag minnas.

För att bäst hjälpa dig så underlättar det om du kan precisera vad du vill ha den till, vad du har tänkt dig för eventuell utveckling/tillbehör osv i framtiden. Skall den bli ett hyll ex eller skall den användas?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Thomsson

#2
Hej och välkommen Rune.

Tänkte bara säga angående begagnat så finns det en del just nu.
G-crawler här på forumet har en till salu,otroligt fin maskin.
Hade jag pengarna skulle jag inte tveka en sekund på den.

Just nu finns det en 922:a från Stahl (I Hitachi färger)på det Norska forumet till en ganska överkomlig summa.(25000Nkr)
Känns som en rätt vettig instegsmaskin,med en beprövad konstruktion.

På Danska forumet låg det två grävare till salu för några veckor sedan,kanske finns kvar?

På Norska,Danska och Tyska forumen dyker det upp grävare lite då och då, bara att surfa på :D

Lite varning på grävaren som Swerecon länkade till,den funkar inget vidare rätt ur lådan om man skall tro Norrmännen.
Krävs en del jobb för att det skall funka som det är tänkt men det kan ju vara en utmaning i sig.

Att köpa beggat från utlandet kan ju vara lite av en chansning,be om så mycket färska bilder det går och försök hitta byggtrådar om ditt objekt.

Rune Gustafsson

 Tack jättemycket för info. Försöker ge lite respons tillbaka. Gällande maskinen ska den användas och jag kommer att köra tills arbetsrörelser sitter perfekt. Inga ryckiga rörelser här inte. Här måste hydraulik, servo och radio lira bra ihop. Maskinen ska inte vara något plasttjafs. Tung metall i det mesta, även larver och kedjor. Hytt kan möjligtvis vara delvis i glasfiber. När man jämför med originalet ska det inte finnas stora olikheter, knappast någon. Tänker mig även att maskinen ska vara av "rätt" storlek och vikt. Den Hitachi som finns till salu är kanonfin men kanske för stor. Tänker mig skala 1:14 eller 1:16
Vill ju allra helst ha en byggsats så jag kan putsa, måla och detaljera på egen hand. Har stort intresse för bandlastare men även för bandgrävare. Fråga: har någon erfarenhet av de Tyska tillverkarna Premacon, Damitz, Wedico samt ECM (Schweitz).
Tack för tipsen på olika forum. Även om maskinen är färdigbyggd kan man ju alltid finputsa på egen hand. Har någon erfarenhet av vad som slits på modellerna? Hydraulik?
Nog med frågor. Avvaktar svar från Er. Gärna med länk till er egen eller annan fin maskin

Actros861

Hallå Rune och välkommen hit :)

Känner att jag måste ge mig in i diskussionen lite.

Din ekvation går inte riktigt ihop måste jag nog säga. När du skriver du vill ha tung metall så är min spontana tanke: Vario Earthmovers, den Hitachin som är till salu är en sådan och jag har en http://www.rclastbilar.se/forum/index.php?topic=28.0 Skillnaden på våra maskiner är att jag har valt 870 skalet och därmed i "rätt" skala som du vill ha annars är det samma maskin. Den är gjord i 5-6mm stål och motvikt, överbyggnad och hytt är i glasfiber. Motvikten är ihålig så det går att fylla den med vikt, i min ligger det 4kilo blykulor och den är inte riktigt full ännu, totalvikt på maskinen är 35-40kilo. Det som talar lite emot är detaljerna, den är mer gjord för att jobba med och där gör den ett bra jobb nästan för bra med tanke på att den är så stor. Lasta en lastbil så går det bara i 1,5-2skopor. Det jag inte tycker om med Vario är konstruktionen av swingen och att banden är i plast.

I princip alla maskiner går nog att få som byggsats det blir också lite billigare att köpa dem så.

Jag har ingen erfarenhet av Wedicos CAT-grävare men det jag hört kan vara lite problem är att drivningen till banden kan slira. Till hydrauliken använder Wedico Leimbach, det är väl beprövat och funkar riktigt bra. Det är även lätt att få tag på reservdelar. En fördel som gjorde att jag övervägde Wedico är att de kommer lackade, men den föll bort på grund av att jag tyckte den var för dyr i förhållande till vad man fick.

Jag har sett en hel del maskiner live dock aldrig Damitz och ECM och de flesta är riktigt fina. Var och en har sina för och nackdelar. Det jag ser som den största nackdelen med de flesta maskiner är vikten, men det blir egentligen bara ett problem i hårt material. På mässor och liknande när man gräver i löst inkört material så har jag inte sett att någon maskin har problem med vikten. Ska du gräva i trädgårdslandet som jag gör så vill man gärna ha lite vikt så maskinen inte bara skrapar på ytan utan att det händer något. Jag ska vara helt ärlig och säga att även med mycket vikt i maskinen så får den kämpa i matjorden.

Jag har inte hunnit köra så mycket med min grävare det minsta problemet jag har haft är hydraulen. Lastaren har jag däremot kört en del med och det är samma sak med den, hydraulen funkar hur fint som helst. Ett  läckage på de 2 åren jag har haft den och det var jag själv som orsakade det när jag satte ihop maskinen.

ECM's maskiner ser väldigt fina ut men de är nästan löjligt dyra, kollade deras Volvo 700 när jag skulle köpa men avstod när jag så vad den kostade så det fick bli en Vario istället. Även att det är ett riktigt tungt och klumpigt as så ångrar jag mig inte en sekund.

Vad gäller val av radio och servo till maskinen har jag bara ett råd: snåla inte med något billigt trams, köp av välkänt märke (Futaba, Sanwa/Airtronics och Spektrum) i längden tjänar man på det, det är jag övertygad om. Vad som är bäst är tycke och smak jag har både Sanwa och Futaba och de funkar klockrent båda två, Sanwan är dock krångligare att programmera men när man suttit med det ett tag så kommer man underfund med hur det funkar.

"Kinagrävaren" som swerecon länkade till vill jag inte rekommendera, fel skala, tråkigt utseende och kvalitén har inte motsvarat priset trots att den är så "billig".
"Jag är nöjd med min maskin men det där är något helt annat" var det en i Norge som sa till mig när han kollade på min och jämförde med sin kinamaskin.

Nej nu ska jag vara tyst hoppas du har orkat läsa ända hit ;)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Olof

Har lite erfarenhet av grävmaskinerna, men har kört Actros grävare, och den maskinen är underbar!  <drool>

Bara sving och band som hade kunnat vara bättre.
Mvh, Olof!

Rune Gustafsson

 <hands> Tack så väldigt mycket för allt välkomnande. Kul att få vara med och se alla byggen. Beundrar Er som får till så fantastiskt fina maskiner. Tack även för inläggen. Det klarnar en del inför mitt framtida val.
Visst är Din röda grävare jättefin. Håller med Dig att där finns ju vikt. Då får jag ta ett beslut om maskinen ska vara massiv i storlek och vikt och därmed vara en fin-fin grävare. Valet kan även bli mindre maskin som därmed är bättre att hantera men blir ett sämre arbetsredskap. Lutar nog åt det sista då det blir att transportera maskinen en del.
Är ju fanatiskt intresserad av bandlastare men hittar bara Liebherr634 som visserligen finns i byggsats till rätt pris men är ganska liten. Har kollat en del videos och det ser trots allt ut som 634:an arbetar rätt bra i matjorden. ECM har ju en jättefin Cat973 men blir ju fruktansvärt dyr.
Har tänkt att hitta något till våren som jag kan lägga lite tid på nästa höst och vinter. Tänker se några maskiner live under sommaren. Ska hålla mig uppdaterad om utställningar. Önskar Er ett gott Nytt. Ni får naturligtvis fortsätta att ge mig tips. Jättetacksam.

Rune Gustafsson

 ;D Har hittat en tråd i Norska forum. Länk: http://rclastebil.no/forum/showthread.php?6365-T-amp-E-service-s-f%F8rste-maskin-WDC-Caterpillar-345-D-LME
Här kommer jag nog att satsa. Verkar väldigt kul och lagom mycket arbete för att få ihop en bra maskin. Detaljerna får bli efter hand. Finns mycket bilder på originalet som man kan kika på. Letar trots allt lite efter en bra bandlastare. Liebherr 634 verkar lite liten och lätt. Skulle sitta fint med en större lastare. Ser på demofilm att det går bäst att köra på underlag där det inte blir för tungt i skopan. Skippar nog begagnat. Bra att göra själv från början. Har ju även stora ögon för en ny maskin från Robbe. Länk: http://www.robbe.de/kettenbagger-bausatz.html
Den ser fin ut.
Önskar Er alla bra bygg o lekdagar

Ricardo

Nackdelen med Wedico Cat'n  är att den är rätt klen jämfört med den "bespottade" maskinen Earth Digger 4200XL från  http://store.rc4wd.com/ .
Cat vs Earth Digger 4200XL

1/12 Earth Digger 4200XL Hydraulic Excavator (RTR) Dig Test
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

scaniavabisl56

imponerande då tycker jag att folk bör tänka 2 gånger innan man pinkar på den

Eirike93

Citat från: scaniavabisl56 skrivet  2 januari 2013 kl. 22:17:23
imponerande då tycker jag att folk bör tänka 2 gånger innan man pinkar på den

Ja, den är stark!
Men, det finns fler saker som man bör tänka på.
Tidigare modeller läckte som såll, det är dock åtgärdat nu - men dom svettas fortfarande [lier]
Hydraulpumpen låter bokstavligen som att den skurit, den viner hiskeligt <poke>
Kan ju jämföras med Actros Hitachi som knappt lät någonting bredvid varandra...

Sen har det diskuterats att den kommer ihopmonterad - transporten blir lite otymplig och vissa har väl kommit i sämre skick än när dom skickades?
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Oftedal Maskin

Her er ett par filmer av Rc4wd graveren, dette er en av første maskinene og den lakk som en sil. men vi fikk ny ventilblokk og da var problemet løst.
Og motoren til pumpa den hyler som en stukket gris, men noen har byttet denne ut med en stillere og ved og legge noen gummilapper under pumpa har man også redusert bråket.

Lasting av maskin på tralle

Kato hagearbeid
John Sverre Oftedal

SWE IROC

Verkar vara bra drag i den.  <tumb>

Maskinisten därimot ser ut som han håller på och somna.  [laugh]
Mvh // John

Actros861

Ja det är klart den är starkare än Wedicos CAT, kanske inte så konstigt heller med tanke på att den arbetar med högre tryck och har större kolvar. Wedico har 12bar som standard och kinamaskinen har 20bar, även vikten är det ju ganska stor skillnad på Wedico 14kg mot kinas 20kg. Ska man nu jämföra maskiner så får man väll se till att göra det rättvist?? Sen tycker jag den är ful som stryk, men utseende är ju en smaksak.

@Rune

Robbes maskin vet jag inget om men tror nog inte det är en dålig maskin i alla fall.

Angående bandlastare så är ju inte utbudet så stort som du säkert märkt, men det finns i alla fall ett alternativ till som jag inte sett att du tagit upp och det är Scaleart, http://www.scaleart-shop.de/Track-Loader:::4.html Tyvärr är det ju så att de är inte heller rädda för att ta betalt. Enligt Carson så väger deras LR634 8kg Scalearts CAT 12,5kg.

Du kan ju köpa Carsons maskin utan funktioner och sen köpa till ett hydraulkit från Leimbach http://www.afv-model.com/4711shop/index.php?cat=c239_Liebherr-LR-634.html Det skulle nog jag gjort om jag varit intresserad av maskinen, elspindlar har en förmåga att kunna väsnas en del sen tycker ju jag att hydraulik är mycket roligare också.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Rune Gustafsson

 <hands> Tack Anders för info. Scaleart är kanske vassare än EC-M i Shweitz, http://www.ec-m.ch/modelle.html . ECM är ju en CAT973 är därmed ngt tyngre och större än Scaleart som är en 963. Men priset är ju astronomiskt hos båda. Just nu lutar det åt en Wedico CAT345 eller en Carson Lebherr 643. Sedan är ju frågan vilken radio, mottagare och elektronikenheter som ska användas. Liten djungel. Futabba FC serien verkar bra och även servonauts elektronik för drivning och ljud. Har någon synpunkter är det välkommet. Får se vilka pengar som blir över när jag sålt alla gitarrer och förstärkare. Förresten...någon som vill köpa lite kvalitetsguror och rörförstärkare.
Ok, tillbaks till verkligheten. Kul att leta vidare och förväntan är ju det största innan prylarna finns på plats. Hare bra // Rune