Äntligen igång!

Startat av Jonas, 18 december 2012 kl. 10:58:05

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas

Nu har jag kommit igång med bygget av en Scania highline 6x4. Vill tacka er som tipsade om lite idéer i starten.
Efter att ha läst på lite så bestämde jag mig för att bygga med förlängd hjulbas så det blir en "vanlig" lastbil med hjulbas 4.90.
Men nu undrar jag om det finns någon som har grejjer ni vill sälja, t ex en enkel fartregulator (ska inte ha ljud eller ljus, bara växellåda), en sändare och mottagare, och kanske något man kan bygga ett släp av typ några axlar och sånt.
Tänkte att det finns ju säkert några här som har uppgraderat sina bilar och fått saker över.
mvh Jonas

Swe2540

Jag köpte en Scania och 2 trailer för köpa lösa axlar och däck blir nog dyrare i slutet. Jag har radio men lite långt mellan oss
Magom cat320 programmerare :)

Olof

Citat från: Jonas skrivet 18 december 2012 kl. 10:58:05
Nu har jag kommit igång med bygget av en Scania highline 6x4. Vill tacka er som tipsade om lite idéer i starten.
Efter att ha läst på lite så bestämde jag mig för att bygga med förlängd hjulbas så det blir en "vanlig" lastbil med hjulbas 4.90.
Men nu undrar jag om det finns någon som har grejjer ni vill sälja, t ex en enkel fartregulator (ska inte ha ljud eller ljus, bara växellåda), en sändare och mottagare, och kanske något man kan bygga ett släp av typ några axlar och sånt.
Tänkte att det finns ju säkert några här som har uppgraderat sina bilar och fått saker över.
mvh Jonas

Jag skulle rekommendera att inte snåla på fartreglaget!

Det gör betydligt mer på känslan än vad man tror.  <tumb>
Mvh, Olof!

Iccccie

Håller helt med olof.    Plus att billigare fartreglage har oftast ganska dåliga lågfarts egenskaper, dvs det går inte att köra sakta  och planerar du då inte att byta ut orginalmotorn med en lågvarvigare motor så blir inte bilen kul att köra kan jag lova.

Läs gärna Actros tråd om fartreglage om du inte redan gjort så, Servonaut har ju inte bara dyra reglage med massvis med ljusfunktioner, de har även  de utan ljus modul.

Eirike93

Ett alternativ är sensorbaserat borstlöst system, men om man inte är insatt i det så bör man börja med typ Servonaut!

Lycka till med bygget :)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Jonas

Jo jag har bytt ut originalmotorn till en truckpuller 3 som några här på forumet rådde mig till.

Iccccie

Citat från: Eirike93 skrivet 18 december 2012 kl. 16:39:27
Ett alternativ är sensorbaserat borstlöst system, men om man inte är insatt i det så bör man börja med typ Servonaut!

Lycka till med bygget :)



Lär inte bli direkt billigare än ett servonaut system? om man vill ha back  dvs?

Iccccie

Citat från: Jonas skrivet 18 december 2012 kl. 17:01:32
Jo jag har bytt ut originalmotorn till en truckpuller 3 som några här på forumet rådde mig till.


Okej bra!   Då finns det ju endel reglage man kan välja mellan  från några hundralappar o uppåt

Eirike93

Citat från: Iccccie skrivet 18 december 2012 kl. 18:29:50


Lär inte bli direkt billigare än ett servonaut system? om man vill ha back  dvs?

Allt är relativt, jag har kikat en del på Hobbyking, och där får man ett komplett system för runt 7-800 fraktat och klart
Sen ska du ha en ljusmodul, väljer man en från CTI så blir det i krokarna 1-200
Hamnar i samma prisklass som Servonaut S20, och då har du kraft så det räcker! :)
Plus, att du får ett mycket trevligt "bottenvrid", borstlösa sensorbaserade motorer är riktigt trevliga! <happy>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer