spektrum Dx10t

Startat av krankillen, 14 december 2012 kl. 21:15:52

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

krankillen

Citat från: swerecon skrivet 19 januari 2014 kl. 16:00:36
Jag har orange mottagare i min CAT och det funkar att ha modellen på, switcha och köra en annan modell, om det var så ni menade?
<happy> nu ska man bara lära sig att programera den :)

krankillen

Citat från: Iccccie skrivet 17 januari 2014 kl. 01:01:32

Nu vet jag inte om det går på DX18  men på DX10an  kan man göra det snabbt genom att koppla modell menyn till ett kort kommando med knapparna på spakarna. Sen är det bara att välja modell i listan o köra =)

det får du visa mig någon gång när vi träffas :)

Ukko

Citat från: swerecon skrivet 19 januari 2014 kl. 16:00:36
Jag har orange mottagare i min CAT och det funkar att ha modellen på, switcha och köra en annan modell, om det var så ni menade?
Vilken av de orange RX har du?

swerecon

MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Iccccie

Citat från: krankillen skrivet 19 januari 2014 kl. 16:12:07
det får du visa mig någon gång när vi träffas :)


Här är en videosnutt hur man kan växla :)   Spektrum DX10t Modellwechsel

Iccccie

jag har en Dx10t  och är mycket nöjd! Köpte den från www.modellhobby.de till ett bra pris, det var inte alls de fantasipriserna som det svenska återförsäljarna verkar ha på sändaren runt 7000kr. Tror jag gav runt 599 euro när jag köpte den i våras då ingick laddare och en AR10000 mottagare.

Idag tar dom 429 euro för sändaren.

Med pultsändare så krävs en bra nackrem/sele.

Har bara positivt att säga om sändaren och rekommenderar den varmt! Riktigt skönt att köra grävmaskin med den   <tumb>


Ukko

Jag försökt förstå vad Remote receiver är för något till Spektrum´s highend mottagare.
Någon som har en enkel förklaring?  ???
För det verkar följa med vissa av mottagarna.

Iccccie

Det är små satelliter som man kopplar till mottagaren för att förbättra kvalitén av signalen från sändaren för att förhindra tappad signal.
Satelliterna ingår alltid i mottagarna så det är inget man behöver köpa extra. För oss som håller oss på marken o kör sakta  så har vi ingen som helst nytta av dem.  Men det verkar som att de satelliter som följer med mottagaren måste kopplas in. Jag har provat lite med att plocka bort satelliterna för att spara på plats, men då uppstår bindningsproblem.

Ukko

Citat från: Iccccie skrivet 20 januari 2014 kl. 23:43:28
Det är små satelliter som man kopplar till mottagaren för att förbättra kvalitén av signalen från sändaren för att förhindra tappad signal.
Satelliterna ingår alltid i mottagarna så det är inget man behöver köpa extra. För oss som håller oss på marken o kör sakta  så har vi ingen som helst nytta av dem.  Men det verkar som att de satelliter som följer med mottagaren måste kopplas in. Jag har provat lite med att plocka bort satelliterna för att spara på plats, men då uppstår bindningsproblem.

Tack.
Exakt så verkar det vara, dvs mottagaren fungerar inte utan dessa "extra" mottagare.
Någon hade köpt en utan den och kunde, som du sa, inte binda TX och RX.
Lite annorlunda lösning, om man tittar på andra märken.

SWE IROC

Tanken med då små extra satelitmottagarna är att man placera ut dem på olika ställen i tex modellplan/heli för att alltid ha så bra mottagning som möjligt oavsett hur modellen är i luften, för vår del spelar det ingen roll, men man måste ha dem för att mottagaren ska funka om den är avsedd för dem.  :)

Har själv provat att slopa en eller flera, men då binder inte mottagaren. 
Mvh // John

Ellis

Använder man sig av exempelvis Orange mottagare så är det valbart att ha satellit eller ej.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

krankillen


swerecon

En bra förklaring hur man programerar/mixar ifall man vill växla mellan att köra med sliders eller bara en spak.
Det kostar 6 mixar och man växlar sen bara med en knapp mellan olika mode.

http://m.youtube.com/results?q=spektrum%20dx10t&sm=1

MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

swerecon

MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

swerecon

Löste problemet, kostar 4 mixar, en för varje knapp som sedan mixas ihop 2 och två på respektive kanal. En sätts till 100% utslag och den andra till -100% utslag.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490