spektrum Dx10t

Startat av krankillen, 14 december 2012 kl. 21:15:52

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Ukko

Intressant.
Det är mycket pengar för sändaren.
Men har också funderat på att prova helikopter flygning någon gång, då skulle man ha sändaren färdig.
10:an ser väldigt trevlig ut och man kan ha det mesta på egna kanaler, när det kommer till lastbilar.
Får klura lite på detta, helt klart.
Ni som har 10:an, skulle ni rekommendera detta till oss andra?

swerecon

Nu har inte jag 10:an, men väl en DX18. Skulle rekomendera en DX18 istället om du tänker ha den som flygradio också.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

SWE IROC

Citat från: Ukko skrivet 17 januari 2014 kl. 10:56:06
Intressant.
Det är mycket pengar för sändaren.

Jag skulle vilja vända på det, mycket sändare för pengarna  ;), bara för några år sedan kostade motsvarande radio åtskilliga tusenlappar mera, och har du tänkt att evt ha den till heli också skulle jag inte tveka på en bra radio, dock som swerecon skrev skulle jag rekommendera  DX18 om du tänker flyga, skön att hålla i och väl balanserad, men det är ju en smakfråga mellan pult eller igelkotts design.  <happy>
Mvh // John

Mad Max

Jag valde Dx10 an till min grävmaskin som är beställd. Har bara läst bra om den. Men det är klart att Dx18 har flera kanaler och där är det bra att tänka igenom innan hur många kanaler man behöver. Är det något jag har lärt mig här så är det att det går alltid åt flera kanaler än vad man tror.
Nu kommer jag inte att behöva mer än 10 kanaler till min grävmaskin så då tyckte jag att Dx10an var ett bra val.
Nu har jag inte radion hemma än utan lät www.modellhobby.de som jag köpte den av skicka den direkt till THS som bygger grävmaskinen. Så jag har ju tyvärr inte prova den än men som sagt läst bra om den.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Ukko

Bra synpunkter och tips. Tackar.
Jag gillar utseendet på tian.
Den påminner om Robbes.
Många switchar. <tumb>
Dessa dyrare sändare, ingår mottagare?
Vidare, är delarna typ servos, mottagare osv. dyrare än de andra "stora" märken?
För mig som inte har hållit på med RC de senaste 10-15 åren, förutom några RTR modeller,
är sändare en djungel. Blir yr av mindre...

G-Crawler

Jag tror inte mottagare ingår, men ibland har vissa säljare combos där mottagare m.m kan ingå, kolla ebay.de, där brukar det finnas några dx10or med olika tillbehör som följer med, till ett högre pris dock såklart.

Ang servon så behöver du inte köpa just spektrums egna, du kan köra med vilket märke du vill, hur billigt du vill eller dyrt! :)

Även mottagare kan du köpa billigare från hobbyking, då får du inte 10 kanaler men tror dom har upp till 9 iaf som är kompatibla med spektrum.

Jag funderar själv också på den men har inte bestämt mig än.

Ukko

Citat från: G-Crawler skrivet 19 januari 2014 kl. 07:00:52
Jag tror inte mottagare ingår, men ibland har vissa säljare combos där mottagare m.m kan ingå, kolla ebay.de, där brukar det finnas några dx10or med olika tillbehör som följer med, till ett högre pris dock såklart.

Ang servon så behöver du inte köpa just spektrums egna, du kan köra med vilket märke du vill, hur billigt du vill eller dyrt! :)

Även mottagare kan du köpa billigare från hobbyking, då får du inte 10 kanaler men tror dom har upp till 9 iaf som är kompatibla med spektrum.

Jag funderar själv också på den men har inte bestämt mig än.

Tror det också, det är ungefär så mycket billigare som en 9000-10000 serie mottagare verkar kosta.
Så det är bara kolla upp vilka mottagare fungerar med Spektrum.
Jag vill kontroller så mycket som möjligt innan köp, för man vill inte sitta där sedan för att inte ha råd med mottagare.
Verkar också så att man kan inte köpa vilken av Spektrum´s mottagare som helst, då dessa inte stöds av tian (t ex 6000-serien).
Får kolla vilka andra som stöder just denna radio, för deras egna är ju av de dyrare mottagarna.
Spektrum´s hemsida gick inte nå igår, där jag har för mig att det står mer noggrant.
Dessutom skall allt det kunna lira med Servonaut eller Beier ljud/ljus moduler.

Olof

Citat från: Ukko skrivet 19 januari 2014 kl. 09:35:56
Tror det också, det är ungefär så mycket billigare som en 9000-10000 serie mottagare verkar kosta.
Så det är bara kolla upp vilka mottagare fungerar med Spektrum.
Jag vill kontroller så mycket som möjligt innan köp, för man vill inte sitta där sedan för att inte ha råd med mottagare.
Verkar också så att man kan inte köpa vilken av Spektrum´s mottagare som helst, då dessa inte stöds av tian (t ex 6000-serien).
Får kolla vilka andra som stöder just denna radio, för deras egna är ju av de dyrare mottagarna.
Spektrum´s hemsida gick inte nå igår, där jag har för mig att det står mer noggrant.
Dessutom skall allt det kunna lira med Servonaut eller Beier ljud/ljus moduler.

Jag har iallafall inte hört någon som haft problem med kompabilitet mellan mottagare och Servonaut.  :)
Mvh, Olof!

SWE IROC

Om du tex köper den här mottagaren http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17621__OrangeRx_R910_Spektrum_DSM2_9Ch_2_4Ghz_TwinPort_Rx.html så tappar du funktionen att kunna ha flera modeller påslagna samtidigt och bara byta i mellan.

Kan vara bra att veta så det inte blir fel, tror bara original mottagarna stödjer det, här hittar du spektrum prylar till bra pris http://www.modellhobby.de/
Mvh // John

G-Crawler

Det tänkte jag inte på ang kompatibla mottagare, bra iroc! :)

Men är det bara jag som är glömsk eller har dx10:an rasat i pris sen den kom ut?? Har för mig den gick på 6-7000 i början när jag kollade på den?!!

Gunnar

Var det inte så att det oftast var det BÅDE sändare och mottagare som då annonserades och då var det de priserna du talar om... Det har väl blivit för populärt att bara vilja ha en viss sändare men mottagaren vill man välja själv.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Citat från: Gunnar skrivet 19 januari 2014 kl. 12:56:16
Var det inte så att det oftast var det BÅDE sändare och mottagare som då annonserades och då var det de priserna du talar om... Det har väl blivit för populärt att bara vilja ha en viss sändare men mottagaren vill man välja själv.

Nej det var det faktiskt inte, är rätt säker på att den kostade runt dom slantar som jag skrev ovan, det var endast sändare, men den har ju funnits några år nu så det kanske inte är så konstigt.

Ska nog vänta ett tag till och se om något nytt dyker upp, annars kan det bli en dx10.


krankillen

jag pyntade 1000 dollar för min med mottagare utan frakt kostnad sen kom tull och sådant oxå :( men nu har jag den:)

Ukko

Bra inlägg.
Iroc, bra exempel på mottagare. Det är bara en bråkdel av org priset.
Exakt detta menar jag, det är lätt att missa detaljer som att vissa funktioner missar man med de billigare mottagarna osv.
Nu vet jag inte om jag kommer ha behov av att styra flera modeller samtidigt.
Kommer nog inte satsa på en grävmaskin i första taget, det är coolt och dyrt.
Däremot är jag sugen på en kran till lastbilen i framtiden, då skulle det ju vara najs att kunna köra både bilen och kranen utan att två olika mottagare och stänga av/slå på de manuellt.   :)
DSM2 eller DSMx har väl inget med att kunna köra flera sändare samtidigt? Har väl med ev. störnings känsligheten att göra.
Denna typ av mottagare vs en DSM2: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__38392__OrangeRx_R800X_Spektrum_Compatible_DSMX_8Ch_2_4Ghz_TwinPort_Rx.html

swerecon

Jag har orange mottagare i min CAT och det funkar att ha modellen på, switcha och köra en annan modell, om det var så ni menade?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490