Volvo Dumperchassie A40FFS från scratch

Startat av Gunnar, 28 juli 2012 kl. 08:48:01

0 Medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar

#105
Idag hann jag inte så mycket som jag hoppats... Det blev mest spån, och vad som blir kvar kanske ni får se imorgon <evilgrin>






Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

flightace

Citat från: Rille skrivet 31 oktober 2013 kl. 08:59:48
Man ids inte kommentera varje gång något nytt händer, för man vet inte vad man ska säga.
Men man följer tråden med stort nöje! Så även utan kommentarer hänger man med i dina uppdateringar och blir lika impad varje gång! <hands>

Håller med helt och hållet!!
Man blir stum av beundran över bygget och kvaliteten inte bara på delarna utan även både lastarbyggets tråd och den här!!   <hands>

Ett litet problem dock...man får lite mindervärdeskomplex när man kommer ut i verkstan och ska bygga på sitt eget bygge!!  [laugh]

Nej ärligt talat,,du är ett föredöme och har uppnått idolstatus i mina kretsar !!

Bugar och tackar !!  <tumb>

Gunnar

#107
Det är väl bäst att jag fortsätter att redovisa då...  ;D

Idag har jag gjort färdig, nästan, biten jag började på igår. Det är undre "halvan" av den främre ramen, dvs traktorn. Nu ska bara skrotet sågas bort i de bägge övre hörnen.


Här har jag borrat den halvan som ska bli överdel, och på den har jag skruvat fast den första delen, med andra sidan upp, så att den går att fräsa färdigt.


Och så blev när det är lite gradat och tvättat... Översidan först, på den kommer först de 3mm tjocka bitarna som styrcylindrarna ska fästas i, och sedan den andra halvan som jag gjort 75% färdig (så den får ni förhoppningsvis se imorgon).


Sedd underifrån:


Och så ett par bilder som visar hur framaxeln hamnar <tumb> Nu ligger ramen direkt på axeln men det ska ju vara lite luft mellan dem sedan så att axeln kan röra sig lite i förhållande till ramen.








Det som återstår på dessa delar är att, när de skruvats ihop, fräsa utvändigt så det ser ut som om det var gjort av plåt och ihopsvetsat, precis som syns på staget under.


När jag började rita denna maskinen så började jag med midjeleden, för jag bedömde den vara svårast både att rita och tillverka:


Med de krav jag har på att den ska se ut som originalet så var den lite besvärlig att rita och nu tycker jag det kan vara läge att tillverka den också <evilgrin>. Återstår att se HUR svårt DET blir...


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Mullis

Jag kan nog säga att du inte kommer få så stora problem att göra den delen. Visst, den ser svår ut men med maskinerna du har tillgång till så borde det inte vara något problem.  ;)

"Finns inget som är omöjligt, det tar bara lite längre tid."  <tumb>
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Gunnar

#109
Citat från: Mullis skrivet  1 november 2013 kl. 23:07:48
Jag kan nog säga att du inte kommer få så stora problem att göra den delen. Visst, den ser svår ut men med maskinerna du har tillgång till så borde det inte vara något problem.  ;)

"Finns inget som är omöjligt, det tar bara lite längre tid."  <tumb>

Du säger det... ja, vi får väl se. Men först ska jag visa det jag gjort sen sist <tumb> Uppriggat för fräsning av "svetsen":




Och när det är färdigt och ihopsatt, sånär som på att det ska fräsas ur där öronen på midjeleden ska gå in. En provisorisk axel sitter där nu för den var idealisk att sätta nollpunkt i vid fräsningen ovan.




Och så måste ju axeln dit igen <evilgrin>:


Så här ser originalet ute i Braås ut:



Och sett från ungefär samma vinkel ser kopian ut så här, inte helt olikt bortsett från färg och lite annat...



Nu blir det nog inte mer praktiskt arbete idag, jag borde nog sammanställa lite beställningar från diverse håll till detta och andra projekt istället.

Fast lite gradning och puts kanske jag skulle orka med för jag ser att det behövs.





Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#110
Dagens övningar bestod i att göra färdigt framramen, dvs fräsa ur för midjeledens öron. Det borde vara enkelt men camprogrammet och jag är inte alltid överens så det slutade med att jag bokstavligt talat ritade de fräsbanor jag ville ha och tvingade programmet att göra så  [angry]. Men det blev bra...


Sedan var det då dags för midjeleden... det började med en klump som var 50x70x90, och detaljen är 46x68,5x80,25. Först fräsning till exakta mått så att man kan vända biten och ändå hitta rätt. När jag kommit halvvägs så ser det ut så här:


Och när jag inte kom längre i fräsen så såg det ut så här:


Svarvad Ø17 för lagringen i bakramen och någotsånär tillputsad. I de stora hålen ska det sitta nållager hade jag tänkt, med en oring klämd mellan dessa öron och ramen så det inte kommer in någon skit:


Ditlagd lite provisoriskt i ramen <tumb> vilket ju inte är så olikt verkligheten på bilden i föregående inlägg, så nu kan jag inta horisontalläge och känna mig rätt nöjd med helgen.



Nu vet jag inte riktigt i vilken ände jag ska fortsätta så jag sover på saken [sleep]
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Mullis

Se, det gick ju rätt smidigt med midjeleden...  <happy>

Det är  [ok] på detaljerna, Gunnar!  ;D
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Olof

Mvh, Olof!

Gunnar

#113
Nu har jag börjat på plåten i framdelen, under motorn.

I cad ser den ut så här som ni sett förut:


Och när jag rätat alla bockarna så ser ämnet ut så här. Det är cirka 250x320mm och plåttjockleken är 1,5mm, vanlig kallvalsad järnplåt. Strecken som syns är förstås centrumlinjerna för alla bockarna.


Som jag brukar så lägger jag ämnet på en skrotbit aluminium, men det kunde ju likaväl varit en spånskivebit eller vad som helst... Här är biten redan fräst och jag håller på att göra märken där det ska bockas


Här syns det lite bättre. Jag har bara satt en gängtapp, (därför att den har en spets och den är hård), i borrchucken och kör ett borrprogram utan att spindeln snurrar. Maskinen stannar vid ändpunkten på varje bocklinje och jag bara "borrar" ett litet märke.


Efter detta är plåten losstagen och fräsgraderna är bortputsade. Jag har oxå fått såga lite extra i jacken för fräsen kommer ju inte ända in i spetsen på dem.
Jag har även riggat upp och provbockat lite för att få rätta bockningsvinklar och imorgon bitti fortsätter jag förhoppningsvis med den riktiga plåten och då ska jag även fota lite.
Så om allt går bra så blir det fler bilder imorgon kväll <tumb>

Och vad gäller midjeleden i mitt förra inlägg så gick den lättare att tillverka än jag hade väntat <happy>, annars brukar det vara tvärtom... Men det spelar egentligen ingen roll för jag har ju tid och jag tycker det är givande :) att äntligen få tillverka det jag konstruerat. I mitt yrkesliv var det ju i 99 fall av 100 någon annan som stod för tillverkningen och det var nog bäst så...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Wow.
Hur länge satt du och cadade den biten för att få alla vinklar rätt?

Har du någon plan på vilken vinkel du börjar bocka?

Gunnar

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#116
Är ni redo nu då, för nu blir det många bilder <evilgrin>

Första bilden visar arrangemanget för denna övning. Bockstansen, den översta detaljen, är bara en 5mm tjock plåt som jag fräst en egg på (det var den jag gjorde när jag skulle bocka något till lastaren) rakt under den sitter dynan med sitt V-formade spår. Dynorna har jag fått av Wexiödisk när de inte ansågs fräscha nog för deras produktion, och skulle skrotas. Hursomhelst så gick de ju ner i T-spåren i fräsbordet och det enda jag behövde göra var att knacka ner en 1mm plåtbit så satt de fast, och jag slapp ha ett stort skruvstycke i vägen. Bakom dynan har jag klämt fast en järnbit med 2 "blåtänger" som tjänstgör som anhåll för de 5 första bocktempona. OOPS den första bocken är visst redan gjord...


Så här såg det ut vid själva bockningen, jag vevar upp bordet med dynan tills jag fått den vinkel jag ska ha. Jag har en justerbar vinkel för att kolla med. Vinkelvärdet har jag förstås mätt upp i cadmodellen.






Sedan är det bara att fortsätta med nästa bock och samtidigt se upp så att inte stans och dyna tar i och bockar/kvaddar det som redan är gjort eller det som ska göras senare...vilket innebär att man ibland måste sätta dit en kortare stans och/eller dyna.




Nu är de 5 första bockarna gjorda. De är alla 16mm breda och vinkeln är 77 grader. Så långt var det relativt enkelt <tumb>


Nu börjar det bli lite knepigare för nu är vinklarna olika och den nya bocklinjen är inte parallell med den föregående så nu är det svårare att lägga plåten exakt så att bocken hamnar där den ska :-\ Och även här gäller det att se upp för "kollisioner". Här har jag oxå en större bockningsradie (allt för att likna originalet <tumb>) och det löste jag genom att lägga en redan bockad plåtbit mellan stansen och plåten jag ska bocka.




På föregående bild syns oxå, i bakgrunden till vänster om dynan, att en del av plåten jag bockar "går ner" under dynan. Hade dynan varit för lång åt det hållet hade ju plåten kvaddats där :'( om man inte sett upp.

Nu har jag bockat även den högra halvan och håller på med den i mitten. Nu måste både stans och dyna var lagom långa. Här har jag fått byta min knivstans eftersom den var för bred för att få plats. Istället har jag använt 2 småstansar (oxå "arvegods") som INTE hör till samma sats men som funkade ändå eftersom de var lika höga turligt nog. Och även här har jag en extra plåtvinkel för radiens skull.




Nu är dessa bockar oxå klara <happy>




Och här är resterande bockar oxå gjorda så nu är det bara att kolla hur det passar...




Och passar gör det... här har jag lagt dit framram mm för att se, innan jag svetsar ihop alla hörnen och slipar till det hela.





Efter detta ska jag göra hjulhusen eftersom de oxå ska sitta ihop med visade plåtbit <tumb>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

Fantastiskt imponerande, lärorikt och intressant!!
Blir ju hur bra som helst...Hur har du tänkt att svetsa ihop hörnena?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Gunnar

Citat från: Ellis skrivet  7 november 2013 kl. 15:43:07
Fantastiskt imponerande, lärorikt och intressant!!
Blir ju hur bra som helst...Hur har du tänkt att svetsa ihop hörnena?

Det vart väl egentligen fel där... jag sätter en svetstång över "flänsskarven" och sedan en svetsloppa i hörnet utanför och därefter har jag hårdlött. Alternativet hade kanske varit att TIG-svetsa men detta gjorde jag hemma och TIGen har jag på andra stället ;) Eftersom skarvarna blev täta, dvs små springor, så var det lättare att löda och mindre att slipa efteråt <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#119
Och då är det dags för några bilder mm igen.

Jag gjorde en tilläggsbeställning <tumb> till mitt dumperschassie <happy>. Eftersom jag inser att det inte blir så mycket påbyggnad på denna maskin i brådrasket så har jag "beställt" en korg till den så det, till att börja med, blir en vanlig dumper som ser ut så här nu:




Bara korgen kommer att se ut så här:


Och för att inte få så många delar som på originalet så gör jag merparten i ett enda stycke 1,5mm järnplåt. Originalet är ju ihopsvetsat av ett antal plana Hardoxplåtar med olika tjocklekar beroende på var de sitter. Men som sagt jag bockar istället så blir det färre skarvar, som är svåra att fixera...




Utbredningen ser så här och har måtten 1,5x443x481mm


Det hade gått att få med framstammen oxå i denna utbredning men det hade då blivit betydligt värre att bocka. Därför är framstammen, och detaljerna som sitter på den, lösa detaljer liksom balkarna och "gångjärnen" i korgens bakända.

Till detta gör jag 2 hydraulcylindrar Ø14utv/12inv och cirka 190mm långa enligt bilden nedan:


Det som inte syns ännu, men som jag förmodligen oxå ska ha, är en "överhängd baklucka". Den gör ju att man kan lasta betydligt mer grus och sand 8), cirka 10liter rågat mått som då väger sisådär 16-17kg. Bara den tomma korgen väger ungefär 3,5kg.

@Actros: Hur stor är korgen på din Bell? Min är 250mm bred och 425mm lång, "taket" i framkant oräknat.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar