Volvo Dumperchassie A40FFS från scratch

Startat av Gunnar, 28 juli 2012 kl. 08:48:01

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

G-Crawler

Kan bara hålla med, så sjukt fint, kul att ha dig här på forumet!

Rille

#91
Den och L220G kommer bli ett riktigt fint par ihop det är då säkert!

Gunnar

Citat från: Rille skrivet 22 oktober 2013 kl. 23:17:36
Den och L220G kommer bli en riktigt fint par ihop det är då säkert!

Ja så var det tänkt <tumb>, förhoppningsvis med en dragbil plus maskintrailer från brorsan  <happy>. Vi jobbar på det  <evilgrin>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Har du något mål när du vill ha båda färdiga eller är det att det får ta sin tid?

Gunnar

Målet är naturligtvis tills det blir varmt och skönt i vår  <tumb>, men för säkerhets skull har jag en låda grus stående inne i verkstaden  <happy>.

Om sedan målet nås är en annan femma, men körbara ska båda vara.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#95
Jag har börjat på A-staget, det som är symmetriskt... Det var/är en hel del arbete med att rikta upp ämnet i maskinen. Kameran var förstås (!) glömd hemma, men jag ska försöka visa ändå. (och ta med kameran när jag fortsätter <tumb>)

Det ska ju se ut så här:


Man börjar med en klump som är 25x115x138. Det första att göra är att se till att ha två sidor parallella så man kan spänna riktigt i skruvstycket.
Det har jag redan fixat på denna bild. Det som gjorts här är vinkeln på ytan som ska skruvas i själva axeln, 86,1 grader. Biten är alltså uppspänd så att den är högre i vänsterkanten än i högerkanten, på ett sådant sätt att vinkeln blir 90-86,1=3,9 grader, och sedan fräst med sidan på en 16mm pinnfräs.


Efter detta tippade jag upp biten så att den nyss frästa ytan låg horisontellt och borrade och gängade 12 st M2x7djupt:


Efter det spändes biten upp snett igen, denna gång 24,3 grader och planet där det stora hålet, Ø9, sitter frästes och hålet borrades. Efter det fräste jag ett 10mm brett spår runt "örat" för att kunna fräsa med en 6mm fullradiefräs det som ska bli den färdiga ytan. Ytterligare ett litet skär med en 3mm fullradiefräs för att övergångarna ska se mer riktiga ut. Det ska ju efterlikna svetsarna som finns i verkligheten.






Så vänder vi på kuttingen så att örats undersida kan fräsas på liknande sätt:




Och rakt från änden slutligen:


Meningen från början var att göra "benen" och "örat" i tre lösa delar och skruva ihop dem, men jag kan/kunde inte hitta på något sätt att spänna upp dem så det skulle gå att fräsa och därför fick det bli detta fruktansvärda  <happy> slöseri med material. Minst 95% blir skrot och spån...

Efter detta var klockan 17 och det var dags att åka hem och äta, och mer blir/blev det inte gjort idag, men det tog som vanligt längre tid än jag trodde i förväg...  :-\
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#96
Då fortsätter vi... Fredag förmiddags "produktion"...

Uppsättning och indikering/sättning av XYZ-nollan. "Pinnen" i chucken snurrar med 1000rpm och nederdelen,som hålls fast av en fjäder inuti skaftet, kastar lite. När man sedan vevar in den mot arbetsstycket så "lugnar" den ner sig för att till slut stå helt stilla, dvs den kastar "wobblar" inte längre. Vevar man nu 1/100mm till så kastar den ut igen, och då vet man precis var man är. Änden är Ø6mm exakt och i detta fall befinner jag mig alltså exakt 3mm till vänster om arbetsstyckets kant. Men som jag sagt tidigare så finns det flera andra varianter på kantsökare.


Meningen med denna uppspänning var dels att få bort lite material men först och främst att få kanter som jag kan fortsätta att indikera på vid senare uppspänningar. Alltså 10mm spår 12mm djupa som representerar stagets konturer sett rakt från den plana ytan.




Nu när detta är gjort kan jag såga bort det material som är utanför spåren för det är annars bara ivägen när jag fortsätter...






Då är det dags att spänna fast och indikera biten i ett nytt läge, på kant s.a.s. Genom att knacka försiktigt på biten innan man drar åt skruvstycket, och sedan kör bordet fram och tillbaka, och knackar igen tills vippindikatorn inte rörsig alls, så kan man vara säker på att ytan på biten är absolut horisontell:


Då fräser vi igen, den plana ytan, i verkligheten utsidan av "benet" och därefter spåret som i verkligheten blir översidan


Skrotar bort lite mer material hitom spåret...



Och börjar sedan finskäret som ska göra radieövergången mellan översidan och hitsidan på benet. Fräsen är 4mm med fullradie i änden


Det som sker här är fräsningen av det som ska se ut som kälsvetsen. Fräsen är Ø2mm med radie 1 i änden <tumb>


Renblåst ser det ut så här...


I änden ser man "svetsradien" 1mm <tumb>



Nu är det "bara" att vända biten och göra likadant på andra kanten men det blir utan bilder ;)


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#97
Jag hinner med en uppdatering till idag  <happy>

Så här ser det ut när även det andra benet är fräst och triangeln i mitten är bortsågad:




Och så hann jag göra bitarna som ska göra att detaljen går att spänna upp för finsfräsningen av insidorna på benen. När de är ditskruvade och det är klart för sista tempot ser det ut så här:




Och imorgon får vi förhoppningsvis se det ihopskruvat med en axel oxå, det ska bli kul tycker jag  <happy>


Men nu blir det inte mer idag... <evilgrin>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Underbart informativ tråd och mycket fint jobb, imponerande!

Gunnar

#99
Nu är denna delen färdigfräst, återstår lite gradning på diverse mer eller mindre lättåtkomliga ställen...

Dagens första tempo, uppspänning m.h.a. fixturerna jag gjorde. Undersidan på biten vilar på 2 parallellbitar eftersom jag satt nollplanet där.




Fräsning av radie och sida, precis som förut:


Renblåst:


Nu är andra sidan uppåt och det sista, som jag inte kom åt från undersidan, är nu oxå klart.


Rentvättad från den kladdiga kylvätskan, liggande framför tangentbordet på mitt skrivbord.


Och så var jag förstås tvungen att skruva ihop den med axeln  <tumb>








Och nej, jag har inte missat något eftersom det är 2 tomma skruvhål i vardera änden. Det ska vara så för i verkligheten är detta stag svetsat på fyrkantig plåt på ett sådant sätt att 2 bultar hamnar utanför själva staget. Det ska jag ordna med en lös 2mm tjock plåtbit med rätta mått så det ser riktigt ut när det blir färdigt  <tumb>

Klumpen jag började med vägde 1,1kg och den färdiga biten väger 125gram, så jag hade fel om procenten... lite knappt 90% blev spill <tumb>

Då är det bara resten kvar... och jag är nöjd med resultatet så här långt  <happy>

Jag kom på en sak som jag vill påpeka: Det skruvstycket jag använder är köpt på en konkurs. Varken jag eller någon av mina tidigare anställda har gjort de frässkador (för att inte tala om de verktysskador som måste ha blivit oxå) som syns på mina bilder  [dont]
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

TrAleX

Det finns fan inga ord för dina byggen, helt makalöst.

G-Crawler

Det är fina smycken du gör Gunnar!!  <drool>

Gunnar

#102
Jaha då är stag nr 2 fräst. Av någon anledning var det besvärligare än det första trots att jag ju visste hur jag skulle göra  :-\ . Den observante ser att jag sågade lite för långt när jag skulle ha bort mittenbiten, men det får bli lite spackel där.




Och så lite insexskruvar då  <happy>








Fast det ska inte vara insexbult som håller ihop axlarna med a-stagen utan i verkligheten är det muttrar eftersom det är pinnbult genom hela axlarna och muttrar även inuti a-stagen.
Det finns ett stort runt hål på insidan av varje ben för att man ska kunna trä in armen med mutter och hylsnyckel  <tumb>, men jag limmar dit pinnbulten i mina gängade ben och så mutter där det syns.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#103
Och nu är även det tredje färdigt <beer>

På det här har jag gnott lite med våtslippapper för att se hur det blev...










Jag tänkte visa alla tre på rätt inbördes avstånd med bildskärmen i bakgrunden men det gick inte så bra i och med att jag använde blixt :-\ , men tumstocken syns ialla fall <tumb>






På detta staget ser det ut som om jag inte fräst färdigt på två ställen, ett på vardera sidan, ute där navreduktionen hamnar. Det sitter en M2-gänga där för den yttersta skruven, och "vårtan" sitter där för att det inte skulle bli bara en halv gänga... Man kommer inte att kunna se det om man inte vänder maskinen uppochner <tumb>

Och därmed var denna arbetsdagen slut, nästan...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Man ids inte kommentera varje gång något nytt händer, för man vet inte vad man ska säga.
Men man följer tråden med stort nöje! Så även utan kommentarer hänger man med i dina uppdateringar och blir lika impad varje gång! <hands>