Bygga om en 2 axlad volvo till 3 axlad

Startat av TruckerKarlsson, 7 december 2012 kl. 23:45:28

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TruckerKarlsson

Vad behövs för att bygga om en 2 axlad till en tre axlad?tack för svar på vad som behövs!

thf uppsala

Välkommen till forumet  <happy>

Jag har inga direkta svar men jag vet att du behöver en längre ram men våra vänner här kommer nog snabbt att svara med nödvändiga länkar  <tumb>

TruckerKarlsson

Tackar!ja ni verkar va riktigt trevliga här, har läst en massa som hjälpt mig med bygget såhär långt.

scaniavabisl56

längre chassibalkar, dvs nya. 4 st däck, en bakaxel, en kardanaxel, ett par stötdämpare samt alla hjulupphängning till den axeln. går även att ha odriven axel spara mycket arbete

Olof

Enklaste:
Du behöver från Tamiyas R620 6x4:
Ram
Bakre dubbellupphängning
Kardan
Mellan kardan
En till drivaxel
Däck
Fälgar
Skärmar
Det var det jag kom på, på rak arm...  <tumb>
Mvh, Olof!

TruckerKarlsson

Här går det fort, tack ska ni ha grabbar.Vart hittar jag allt?Rcmodelltruck?

Olof

Mvh, Olof!

thf uppsala

Det kan löna sig att titta runt lite för bästa möjliga pris  <tumb>

Våran sponsor http://www.lundahobby.se/ kan kanske hjälpa dig annars så titta här  <tumb>
http://www.rclastbilar.se/forum/index.php?topic=5.0

MrLinds

Välkommen till forumet TruckerKarlsson,

Om du vill ha 6x4 behöver du en bakaxel med genomgång.

swerecon

Välkommen till forumet. Det som är lite avgörande är vilken typ av funktion du skall ha på 3:e axeln. Skall den vara hlt fast, lyftbar, styrbar, lyft och styrbar? Skall du lägga till den längst bak eller framför befintliga, ja, efter att du förlängt ramen alltså.

Det jag frågar om är avgörande när du väljer främst hjulaxel, det generella med rambalkar, skärmar osv gäller oavsett.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Mullis

Om du ska ha en styrande sista eller framför så behöver du en fram axel med alla tibehör till den, servo, längre rambalkar och tålamod eller bygg iver...  <evilgrin>
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Eirike93

Citat från: Mullis skrivet 13 december 2012 kl. 23:08:42
Om du ska ha en styrande sista eller framför så behöver du en fram axel med alla tibehör till den, servo, längre rambalkar och tålamod eller bygg iver...  <evilgrin>

Ska han ha en styrande på en boggieupphängning så är det en styrande reeferaxel han ska ha, en standard framaxel passar inte där - om det inte blir två upphängningar vill säga! :)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Mullis

Aha! Då vet jag, vad har den för artikelnummer? Tänkt mig en sista styrande på min kommande lastbil (DRFen kommer först)...
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Eirike93

Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Mullis

/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt