Ändrar motorvarvtal när jag växlar!?

Startat av Ellis, 5 december 2012 kl. 19:44:04

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ellis

Med risk att jag får ta på mig dumstruten så måste jag ändå fråga...
Ändras motorvarvet när man växlar?  [vogel] Jag har inget minne att det gjort det tidigare, men nu är det så iaf.  <poke>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Eirike93

På ljudmodulen?
Ja, det gör den, den känner av motorns riktiga varvtal tydligen <popcorn>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

swerecon

MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ellis

Ändras även det faktiska motorvarvet?
Jag kör med MFC.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

swerecon

Ok, har ingen erfarenhet av den modulen. Men det är ju nice att det ändras.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ellis

Detta fenomen är inget jag reflekterat över tidigare nämligen... Har bytt både mottagare och motor, så bilen är nerplockad. När jag skulle göra ett funktionstest av motorn upptäckte jag detta och trodde först att det var något strul. Växlar med en trelägesvipp så i första läget snurrar motorn som bara den, i tredje läget kan jag nästan räkna varven även när jag har stickan i bott  [vogel] Kanske ska vara så då...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Eirike93

Citat från: Ellis skrivet  5 december 2012 kl. 20:09:30
Ändras även det faktiska motorvarvet?
Jag kör med MFC.

Tänkte att du hade Servonaut, men det låter som om det skulle va samma funktion på MFC!
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Actros861

Vad kör du för motor, och har du vändskivebrytaren stängd?
Nu ska jag inte säga att det inte är så men tror inte MFU gör det, inte så mycket som du beskriver det i alla fall. Det kan mycket väl vara så att om brytaren inte är stängd så beter sig MFU på det viset. Den är ju så konstigt konstruerad så effekten till motorn reduceras om du inte har något kopplat i vändskivan???
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Ellis

Citat från: Actros861 skrivet  6 december 2012 kl. 13:26:19
Vad kör du för motor, och har du vändskivebrytaren stängd?
Nu ska jag inte säga att det inte är så men tror inte MFU gör det, inte så mycket som du beskriver det i alla fall. Det kan mycket väl vara så att om brytaren inte är stängd så beter sig MFU på det viset. Den är ju så konstigt konstruerad så effekten till motorn reduceras om du inte har något kopplat i vändskivan???

Motorn är en Truckpuller 3. Gällande brytaren hänger jag inte riktigt med vad du menar  [vogel] Inget är kopplat på vändskiva iaf...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Thomsson

Tamiya har ju fått för sig att motorn skall ha mindre kräm när man inte har släpet kopplat.
När brytaren aktiveras så kommer du höra ett kopplings klick och så kommer motorljudet ändras så att det låter som att bilen går tyngre.
Den får mer kräm,blir starkare.
Använder man sig inte av vändskivebrytaren så kan man sluta brytaren ändå genom att koppla ihop svart/grön på konnektor  J12.
Enkelt sätt att få en bra mycket starkare dragbil. :D

Ellis

Citat från: Thomsson skrivet  6 december 2012 kl. 23:57:04
Tamiya har ju fått för sig att motorn skall ha mindre kräm när man inte har släpet kopplat.
När brytaren aktiveras så kommer du höra ett kopplings klick och så kommer motorljudet ändras så att det låter som att bilen går tyngre.
Den får mer kräm,blir starkare.
Använder man sig inte av vändskivebrytaren så kan man sluta brytaren ändå genom att koppla ihop svart/grön på konnektor  J12.
Enkelt sätt att få en bra mycket starkare dragbil. :D
Jo jag vet, men det är inte det som är bekymret.
Trodde inte att motorns varvtal ändrades när man byter växel, utan bara att utväxlingen ändrades med bibehållet motorvarv...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Thomsson

Actrosen var ju inne på att det kanske funkar så om brytaren är öppen,alltså att motorn ändrar varvtal.
Du kanske kan jämnföra motorvarvtalet mellan öppen/stängd brytare.

Ellis

Jaha, då var mysteriet löst. Var som ni sa...
Ingen trailer påkopplad = Ändrar varv på motorn då man växlar plus utväxling till kardan
Påkopplad trailer = Behåller motorvarvet och ändrar enbart utväxlingen
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare