Huddig 1260c

Startat av Patrik, 18 november 2012 kl. 14:20:18

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Hej alla :) Är sugen att bygga en 1260 men behöver "lite mer på benen" först  kom gärna med tips om axlar mm

SWE IROC

Hej och välkommen.

Jag vill inte låta negativ men det va ingen lätt maskin du vill bygga, vet inte vad du har för erfarenhet och evt maskinpark, börja med att bestäm vilken skala du ska bygga den i och skaffa en ritning + en massa bilder du kan använda dig av, kolla även på Gunnars projekt här på forumet och andra ochså för den delen för att få en hum om vad du ger dig in på.

Axlar, hydralik, växellådor, hjul och däck m,m finns att köpa från tyskland men allt måste ju anpassas till just ditt bygge, ett billigt alternativ är att köpa en stationär modell av maskinen och modda om den till RC, Bruders mfl är populära att använda, visst det går ju inte att gämföra med en scratchbyggd, men kan bli kul ändå.

Lycka till med ditt projekt. <tumb>
Mvh // John

Gunnar

#2
Hej och välkommen hit!

Jag tyckte jag kände igen det där med Huddig och mycket riktigt kolla här, Freco har tydligen oxå haft de tankarna: http://www.rclastbilar.se/forum/index.php?topic=151.msg1655#msg1655

Jag såg ju den videon Freco länkar till och visst sjutton vore det kul att bygga en sådan men det är nog inte det lättaste man kan hitta på <tumb>. Men som SWE IROC skrev så beror det ju mycket på ambitionsnivån och vad man har tillgång till för hjälpmedel av olika slag. Fundera och kolla, och när du bestämt dig för att börja så kommer åtminstone jag att kolla ditt bygge, och gissningsvis massor av andra oxå <hands>

Kom på en sak till: om du ska bygga så bygg i skala 1/14. På träffar och så vidare tycker jag att det är trevligare om det mesta har jämförbara storlekar <happy>. Det har stört mig mer än en gång att jag inte tog/fick reda på detta utan min lastare "hamnade" på 1/13,5. Inte så stor skillnad men ändå...

Om du inte vill ta i ordentligt förstås: jag såg en tysk tråd igår kväll, där killen byggde en Volvo grävmaskin EC480 i skala 1/5 och den vägde 400kg!!!
När han skulle ha upp den på arbetsbänken fick han ha kran. Lite för maffigt i mitt tycke...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Patrik

Tack för era svar . Har erfarenhet av Rc modeller  mest flyg Bil..  sen är det så att jag har just en 1260 som körs just nu med kabelplog :)  Följer Gunnars projekt med Stoor spänning  och beundran :)

Gunnar

Menar du att du kör en sån maskin? I så fall är det ju bara att börja konstruera/kopiera och skala ner. Vad väntar du på  lol <happy>
Gör som jag, sikta på stjärnorna och kom till skogsbrynet, huvudsaken är att man tycker om det man gör <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Patrik

Sen ska man ju ha nån som vill fräsa oxå växer inte på träd här uppe iaf  dom vill ha stora projekt mest
Ska scanna in Org ritningen i datorn o prova skala ner

Gunnar

#6
Jag håller med om problemet med att hitta någon som vill hjälpa till, inte bara med fräsning utan vad det än gäller utom att svara på frågor i detta och andra forum. Det enkla svaret tror jag är att ska man göra något fysiskt, fräsa till något exvis åt någon annan, så vill man ha betalt och eftersom "handarbete" (till skillnad från massfabricerat) tar tid så blir det dyrt i förhållande till om man kan köpa något liknande massfabricerat. Ett bra exempel på det kan väl vara den av våra medlemmar (jag kommer för ögonblicket inte på hans namn) som lät göra (och tog risken att inte bli av med de han inte behövde själv) 5 snabbfästen till sin grävare och genom att  sälja fyra av dem fick ner priset på det han behöll. Jag gissar att de bitarna var långt ifrån billiga.
Men den som gjorde de delarna är ju fortfarande intresserad kan man läsa på RSB, fast på kommersiell basis. (http://www.xphase.se/)

Jag gissar att vi som har verkstad/maskiner så vi kan göra våra bitar själva oftast har så mycket att göra med det egna att vi inte är så sugna på andras projekt  :-\.

Mitt råd är att, om intresset är tillräckligt stort, köpa en enklare fräs och svarv. Det behöver inte vara så dyrt om man ser till vad man lägger ner på modellerna. Och det ÄR INTE SVÅRT att svarva och fräsa om man börjar med lite enklare projekt först. Jag säger inte att vem som helst kan göra vad jag gör i min tråd, men väldigt mycket beror mer på viljan än på utrustningen. Jag tittar ofta på de tyska forumen och jag imponeras ofta av det jag ser. Ofta visar det sig att det byggaren har av utrustning är skäligen enkla maskiner jämfört med exvis det jag har, men det han har tillverkat är "spitze". Det jag ville ha sagt är köp en liten svarv och eller fräs och prova själv. Eller prova själva om jag låter uppmaningen gälla fler än dig Patrik. <tumb> Ni klarar det om intresset finns  <happy>

Och råd finns det fler här som kan hjälpa till med. <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar