Scania lastväxlare med kran

Startat av Iccccie, 4 november 2012 kl. 14:24:09

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Iccccie

Haloj!

Trevligt med nytt eget dedicerat forum för våra lastbilar!
Tänkte att jag kopierar över min tråd från RSB.
Tyvärr har där inte hänt så mycket sen jag sist postade där pga utbildning och jobb denna sommar/höst och nu är jag stationerad utomlands.


Iccccie

Så här kom kranen:





Delarna färdiga för grundfärg




Hydraulkolvar på tork:



De stora bitarna:



Och det små:



Skopan får också vara med på en bild :)




Ansåg inte att det var tillräckligt härdat för att jag skulle börja montera kranen, så får torka tills imorrnkväll.





Tyvärr gör inte färgen sig rätt på bilden, har väl fördåligt ljus. Den är lite mer orange i färgen.



Närbild




Lovar att ta bilder med den riktiga kameran när kranen är  färdig ;)


Dags för montering





Stickan


Monterad



Och på bilen



Nu har jag ömma fingrar kan jag lova! Dragit slangar hela helgen, tycker det blev riktigt bra tillslut. Men vet inte riktigt vilka superfingrar man ska ha för att kunna trycka på dom där hylsorna över slangen :con: jag har rätt starka nypor men det här va nästan omöjligt, efter ett par stycken hade jag ett fint skärsår i fingret, så jag struntade i manualen och tog hjälp av ett verktyg istället. Använde en väldigt liten skiftnyckel som jag skruvade ihop till slangens tjocklek och förde på hylsorna, genast blev det "enklare". Vet inte riktigt hur jag ska klara detta på bilen där jag kommer ha väldigt korta slangar o väldigt ont om plats :con:


Inga bilder ikväll blir det...





Det blir film istället!! :klr:   Var dock inte så lätt att styra den med en hand bara!



Tycker skopan öppnar och stänger väldigt långsamt :mad:

Fräste ett fäste till kranen och stödbenen

 
Så här blev det. Kranen ska alltså sitta ovanpå för att spara plats.



På plats



Ett hål för slangarna med



Undersidan



Så kom lastväxlaren



måste  ju testa på plats också :)




Har tyvärr åkt på lite "problem"   Kan inte bestämma mig ifall jag ska ha kran och växlare där jag har den nu eller försöka skjuta fram växlaren ännu längre fram.

Jag tycker själv och i visst samtycke med vissa andra att containern hamnar för långt bak.   

Jamen flytta fram växlaren tänker ni då, mja om det bara vore så lätt. Där är två problem som dykt upp.
1. Lastväxlarens hjälpcylindar tar i mellanbiten för drivbogeyn.
2. Kranen kommer inte att få plats ihopvikt om jag skjuter fram växlaren längre på chassit, (nu är där kanske några  milimeter man kan föra den fram utan att ta i kranen)

Jag har redan börjat karva i mellanplastbiten och tror inte jag kan fila ner den mycket mer, isåfall får jag göra en specialbit i alu istället, det är ju ett alternativ, tyvärr väldigt tidskrävande.

Det skulle ju gå, om man inte skjuter fram containern med växlaren när kranen är vikt, men då fungerar väl inte tippen gissar jag?


Här är en bild:

Iccccie

Det enda som hänt på alla dessa månaderna är att jag försökt få fram lastväxlaren så långt det går, detta genom att flytta på hjälpcylindrarna och modifiera mellanbalkbiten. Nu har lastväxlaren kommit fram ca 20mm och jag tyckte det gjorde stor skillnad  <happy>


SWE IROC

Mvh // John

Olof

Mvh, Olof!

MrLinds

Häfftigt bygge <tumb>

Jag gillar kombinationen Kran+Krok

Iccccie

Tack ska ni ha grabbar! Kul att höra  <happy>
Tyvärr går bygget extreeemt långtsamt, då jag inte har tillgång till mina grejer mer än då och då.

Iccccie

#7
Ja kanske va tid för en liten uppdatering  idag då.



Först och främst kan jag väl visa det jag pysslade med för någon helg sen, nämligen bakljuset på bilen. Jag modifierade tamiyas 3 kammars till 6 kammars.

Så här ser de nu mer ut:





Med glaset på:




Och en liten videosnutt:

Light test



SÅ fick jag paket från dansken idag innehållandes:




Närbild på fälg ifall ni inte sett navkapslarna innan:





Och så ljusrampan som så väl alla känner till:





Plastbitarna som ligger där är ett spoilerpaket till highline! Kommer kanske en bild till senare ikväll på hytten

Actros861

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Iccccie

Och mer  bör dyka upp från  Verkerk  i dagarna!

MrLinds

Dom små svarta följer dom med fälgarna eller beställer man dom separat

Iccccie

Fick förfrågan om en filmsnutt på ljusrampan.  Det fixar vi ju självklart  <tumb>
Man kan även se  de nya spoilerpaketet!!  Tycker det är riktigt snyggt.. Men kräver nog lite mer justering, alternativt klistra ihop o spackla lite  :D


Pistenking warning light

Iccccie

Citat från: Ampen skrivet 17 december 2012 kl. 21:45:34
Dom små svarta följer dom med fälgarna eller beställer man dom separat

Nä dom navkapslarna  har jag köpt separat!! Blir nog snyggt med lite färg på dem!!

Rikard

Är det den ljusrampen som kostar 150euro?
Scania R 620 6x4 Highline

Olof

Japp!
Har en själv, Riktigt fina!  <happy>
Mvh, Olof!