Skåpjig!

Startat av Eirike93, 23 oktober 2012 kl. 16:57:27

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eirike93

Centeraxel släp, påhängsvagn, jig...ja, kärt barn har många namn!
Nästa projekt blir iaf en skåpjig!
25,25m kan bli stort och lite enformigt i längden - variation förlänger livet <happy>
Så, När tid finnes så kommer det bli ett sånt här ekipage;


Detta kan också bli ett 32m ekipage och ett 25,25 om man nyttjar trailern jag redan har efter en dragbil! <popcorn>

Det som saknas är;
Upphängning, axlar, däck och fälg
2mm aluminium (20*60 cm x2)
Fantasi och lite tid! <poke>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

SLDRS

Hej.
Har tänkt bygga en sådann när jag är klar med min trailer.. Jag tänkte köra dragbil, trailersläp och sedan sådan vagn... Men de ligger nog något år bort eller två.. Men kul att bfler bygger mindre vagnar också.. Lycka till med bygget..


/Thomas

Eirike93

Det du bygger blir en 25,25 då, blir bra det <tumb> <happy>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

SLDRS

Än så länge har jag bara tagit fram ritning och mått samt börjat borra ramen för hjulaxlar..Orginalskåpet är ca 8 meter, trailer 13,5 och resterande borde vara dragare.. Så blir åtminstone en 24 meters.. (Man vill ju få med allt på en vända)

Eirike93

Se där ja, längre än jag just nu då! <tumb> <happy>

Jag kommer bygga mitt precis som bilens skåp, det är så det är i verkligheten har jag för mig :)
Alltså 7,5 eller nåt sånt...
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Actros861

Enligt regelverket för modulekipage ska den lilla lastbäraren vara 7,82 och den stora 13,6m.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Matt-och-vikt/Modulsystem/
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Eirike93

Mitt kommer bli skåpbil och jig, så blir inget 24 eller 25,25! <beer>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

SLDRS

Men ska vi försöka beställa lite saker samtidigt så kankse vi kan bygga släpen så de passar  varandras bilar.. och ser ungefär lika dana ut i längd och höjd?! Tänker på saker som drag m.m. Har du hittat något lämpligt? Vad kör du för axlar på dett släp?

Eirike93

Draget är ett VBG-look alike, från Visti i Danmark :)
Det enda viktiga där är ju höjden på draget och hålet i dragöglan <tumb>

Ang. axlar så är jag lite osäker, men det lutar åt Tamiyas löpaxlar från Reefern och en boogie-upphängning från Tamiya!

Lågprofil eller inte...det vet jag inte än <popcorn>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

SLDRS

Har du någon länk till draget? Jag hittade en hos Modelltruck i Danmark men var slut och skulle inte få in nya dessvärre. Den han sålde var snygg, och hade en dragstång och inte trekantsdraget man har till exempelvis en dolly

Actros861

Citat från: Eirike93 skrivet 26 november 2012 kl. 14:53:48
Mitt kommer bli skåpbil och jig, så blir inget 24 eller 25,25! <beer>

Du ska väll inte slakta trailern och dollyn <poke>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Eirike93

Citat från: SLDRS skrivet 27 november 2012 kl. 12:22:24
Har du någon länk till draget? Jag hittade en hos Modelltruck i Danmark men var slut och skulle inte få in nya dessvärre. Den han sålde var snygg, och hade en dragstång och inte trekantsdraget man har till exempelvis en dolly

Nej, har inte det tyvärr, vet inte vart man ska vända sig för att få tag på det just nu!
Kolla det draget som THF Uppsala köpte, finns bilder i "Vad väntar du på för paket"-tråden <beer>

Citat från: Actros861 skrivet 27 november 2012 kl. 12:28:20
Du ska väll inte slakta trailern och dollyn <poke>

Nej, här ska inget slaktas, kommer bygga skåpet från scratch! <evilgrin>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer