Limma plast och mässing?

Startat av Ellis, 11 oktober 2012 kl. 10:56:17

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ellis

Någon som vet nån bra lösning för att få fast plast på mässing?  [vogel]
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ricardo

Har inte provat men epoxy bör fungera, glöm inte att rugga upp båda ytor innan...
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

Gunnar

Det beror väldigt mycket på vilken plast det är. Feta plaster typ polyeten, nylon osv är praktisk taget omöjliga att limma med någon av de vanliga limerna, detsamma gäller acetal eller POM eller Delrin som det oxå kallas. I dessa fall är det lättare att skruva, nita eller något annat utom limning. Sen är det precis som Ricardo säger, en uppruggad, ren avfettad yta ökar chanserna för ett lyckat resultat.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

Jag ska fästa ett gäng strålkastare (plast) längs ett mässingsrör. Tänkte då limma fast en mässingsbit direkt på strålkastaren så jag sen kan löda mässing mot mässing. Så det kommer väl inte vara så stora påfrestningar på det hela. Storleken på det hela gör det lite pilligt att skruva. Får kanske klura ut en annan lösning...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ricardo

Citat från: Ellis skrivet 11 oktober 2012 kl. 19:34:30
Tänkte då limma fast en mässingsbit direkt på strålkastaren så jag sen kan löda mässing mot mässing.

Du tror inte plasten smälter då?  <fight>  ;)

Mitt tips är att prova limma på spillbitar innan...
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

Ellis

Citat från: Ricardo skrivet 11 oktober 2012 kl. 19:44:26
Du tror inte plasten smälter då?  <fight>  ;)

Det kan det ju göra  <stup>

Tänkte att man kunde löda fast själva fästet av mässing på röret för att sedan limma fast strålkastaren  [vogel]
Men jag undersöker andra lösningar, känns som jag fastnar och gör saker å ting mer komplicerat än vad som behövs  lol
Men det ska ju vara snyggt också  <bounce>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

swerecon

Jag har skruvat fast mina med väldigt små självgängade. Skruvarna snodde jag från en kassad laptop. Förborrade genom plasten och mässingsröret med en lite mindre dimension.
Beror självklart på själva lampans utseende om det är möjligt att göra så.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490