VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MitzuRazing

Citat från: Gunnar skrivet  2 april 2013 kl. 21:52:15
Jag satte dit de M2-skruvarna som höll förstärkningarna igen, annars hade det nog lossnat..

Akkurat, takk for info :)
Fant jo faktisk loddetinnet på clasohlson i Norge, så du har fått meg til å få lyst til å prøve noe nytt  [dance1]

Gunnar

Ja, inget ont om skruvar och visst förstår man om det skruvas ihop mer än det löds eller svetsas, både bland tillverkare av byggsatser och bland de som bygger som jag. Mitt huvudskäl att löda var/är att det ska se lite mer verklighetstroget ut... är det svetsat i verkligheten och det kommer att synas på modellen så tycker JAG att lödning ser bättre ut än skruv.
Vad jag oxå tycker är att OM man (läs först och främst byggsatstillverkarna) skruvar ihop detaljerna så ska man i möjligaste mån placera skruvar där de syns så lite som möjligt.

Så, avslutningsvis, MitzuRazing lycka till med vad du nu tänkt löda i st.f. att foga ihop på annat sätt <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#377
Och så här blev det när fixeringsdistanser mm blev bortplockade och fäste någotsånär befriat från flussmedelsrester och annan smuts:









Inte 100 men fullt godtagbart tycker jag. Det var svårt att få lodet att lägga sig helt jämnt som en svets. Framsidan blev ju bäst och det är ju den som syns <tumb>, på baksidan blev det lite för mycket lod på sina ställen men det sitter så att det inte syns om man inte vänder maskinen uppochner eller använder spegel, så det får vara som det är [shh].

Möjligen kanske jag fuskar lite på något ställe med spackel för utséendets skull men vad gäller styrkan så duger det. Det är lod i alla skarvar där det behövs.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

ulooslagg

mycket imponerad
framföralt att du kommit så långt med bygget
tror du räknade med 5000 tim för att bli färdig
nu är det mycket kvar men resultatet så här långt är imponerande

boggi

jättesnyggt!!det är inte så lätt att löda alltid,det märks speciellt när man har olika lutningar på delarna som ska lödas,ser att du har fått det att rinna iväg neråt pga av det(jordens dragningskraft)..men det ser inte illa ut alls,jag brukar tälja bort överskott, men förstår din tanke att inte behöva det..keep on gunnar <hands>
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

G-Crawler

Det är ju jättefint lött, det där kommer blir skit fint när du får färg på det och dom små skavanker du pratar om kommer inte märkas!  <tumb>

Gör du hyd. låsningen nu efter detta? :)

Gunnar

Citattror du räknade med 5000 tim för att bli färdig

Nä det hoppas jag verkligen att det INTE tar, 1500 kanske... men jag tror jag sagt att jag bryr mig inte så mycket om vilken tid det tar så länge det ger mig något.

CitatGör du hyd. låsningen nu efter detta? :)

Nej nu har jag börjat med den sexiga skopan du efterlyste <happy>. Ikväll har jag fräst de båda skopgavlarna och imorgon fortsätter jag med krokarna och de nedre öronen som håller skopan vid fästet. Men när skopan är klar får jag väl ge mig på hydraulcylindrarna <tumb>

När jag kollade måtten på plåtbitarna för att göra gavlarna undrade jag om jag mätt fel... skopan blir ju jättelik... men det dröjer förhoppningsvis inte så länge tills jag kan visa bilder.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

#382
Vet inte om du missat min fråga för det har inte besvarats.
Krokarna i skopan, du hade dem separata, hakarna upptill och låsdelarna nertill. Det vore inte skärskilt hållbart 1:1
Det är ju hela delar såna grejer, du borde göra detsamma givetvis! Lilla Bm fästet har så att det är separata delar men inte stora Bm och allra helst inte dessa.
Sista inlägget sida 23
"Är skopfästet bara ett prov eller ska det se ut så? Tänker det är ju helsvetsade fästen och inte bara ögla upp till och lås nere"

Gunnar

#383
Citat från: Rille skrivet  4 april 2013 kl. 15:02:18
Vet inte om du missat min fråga för det har inte besvarats.
Krokarna i skopan, du hade dem separata, hakarna upptill och låsdelarna nertill. Det vore inte skärskilt hållbart 1:1
Det är ju hela delar såna grejer, du borde göra detsamma givetvis! Lilla Bm fästet har så att det är separata delar men inte stora Bm och allra helst inte dessa.
Sista inlägget sida 23
"Är skopfästet bara ett prov eller ska det se ut så? Tänker det är ju helsvetsade fästen och inte bara ögla upp till och lås nere"

Nej det har jag uppenbarligen missat att svara på. Nu är visserligen delarna gjorda men eftersom de inte är "ihopsvetsade" ännu så har jag konstruerat om krokarna och gör nya imorgon <tumb>. Det blir ju oxå mycket lättare att få det att stämma med fästpunkterna på fästet på detta sätt. Bra att du uppmärksammade mig på detta, Rille <beer>

Hursomhelst lägger jag upp bilderna nu med de felaktiga krokarna och öronen, men först den nya krokvarianten:



Och här är det som det ser ut för ögonblicket. Gavlarna är gjorda i 3mm plåt och det blanka är nerfräst till 1,5mm. Detta var mycket enklare än att göra lösa förstärkningar och fästa dem. Den blanka delen blästrar jag före lack så ser det nog vettigt ut ändå. Svepet är gjort av 1mm Docol800 som är cirka tre ggr hårdare/starkare än vanlig järnplåt. Det var minst sagt besvärligt att bocka den, det är som att bocka härdat fjäderstål nästan.







Nu blir det kvällsmacka [coffe] och sedan horisontalläge med en god bok.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Kul att kunna hjälpa till och att felen också korrigeras så det blir rätt. Ser helt rätt ut det där med hela fästen som det ska vara!

Ricardo

Skopan ser fin och lagom stor ut, 2 skopor och det är färdiglastat...
Är slitstålen i någon speciell kvalité?
Vill minnas att SSAB tog fram Docol till Peter Lassbo som behövde höghållfast stål i downhillramarna(cykel) han tillverkade...
Det är dock ett tag sen(90tal) så minnet kan svika.
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

Gunnar

Med all respekt för Peter Lassbo (vem det nu är) men Docol togs säkert i första hand fram för bilindustrin som först och främst använde de höghållfasta kvalitéerna till detaljer som hade med krockskydd att göra. I slutet på 80-talet och hela 90-talet gjorde mitt företag massor med prototypdetaljer i dessa material för exvis s.k. knäskydd, åt ett dotterbolag till Autoliv och då först och främst till Volvo personvagnar. Det var verkligen en rolig tid att jobba <happy>.
Numera har ju dessa material en mycket bredare användning eftersom man ofta kan göra sin konstruktion både starkare och lättare samtidigt <tumb> <tumb>, och ofta billigare oxå.
Men som du skrev Ricardo, det fanns säkert en och annan nisch-användning oxå, då materialet var nytt och exotiskt. <tumb>

Vad gäller mitt slitstål så är det vanligt Domex350, dvs varmvalsat stål med sträckgräns 350N/mm2. De riktiga slitstålen brukar vara härdade borstål i dessa sammanhang, åtminstone de jag kommit i kontakt med. Ej att förväxla med de plåtkvalitéer man använder i flak och dumperskorgar för det är Hardox i olika hårdhet.


Ja, då får vi se om det blir bilder på ihopfogad skopa ikväll...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ricardo

Tack för det, då har man lärt sig något nytt! :)
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

Gunnar

#388
Nya krokar tillverkade enligt rekommendation <tumb>. De kommer att hålla <happy>. Tjocklek 10mm och höjd 97mm. Det är nog lite mer än skalenligt misstänker jag:



Och dithängd på fästet:



Nu ska jag bara... tänka ut hur jag ska fixera detta medan jag löder och i vilken ordning jag ska löda... :-\
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Kanon! För tjocka är dem ganska säkert men som sagt, det håller iaf 8)
Nu har ja inte koll på hur tjocka dem är 1:1 men det brukar vara lite spelrum och sen sitter det distanser upptill på var sida just i kanten i rundningen.
Det förhindrar då glapp så att skopan ligger rätt i fästet.