VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

oeland

Tjusigt och fiffig metod. Kan det möjligen vara så att stora lödkolv är av märke och modell Cylinda SK 642?

Gunnar

Det var verkligen uppmärksamt <happy>. Nästan rätt, det är en SKV654 <tumb>.

Och för er som inte hängde med här: oeland kände igen spishällen jag lade bitarna på när jag lödde, och trodde det var en Cylinda 642 men det är en 654, vad det nu är som skiljer... storleken kanske.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Eirike93

För en som aldrig testat att löda - hårdlöder du med hjälp av spisen? :P
Jag har en lödkolv á 300w, undrar om den fungerar till det :P
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Gunnar

Nej, hårdlöder gör jag med gas. Det kanske skulle gå på spisen men absolut inte med lödkolv. Det man normalt menar med hårdlödning är ju med silverlod (dock INTE silverlegerat tennlod) och det sker ju, oftast, vid temperaturer mellan 620 och 650grader.

Det jag visat här skulle nog gå bra med lödkolv, 300W räcker garanterat, men det kan ju vara lite svårt att komma åt och att få jämn värme så att det flyter ut snyggt. Det kan ju oxå vara lite svårt att fixera bitarna så att de inte flyttar sig när man trycker lite med lödkolven för att få ordentlig värmeöverföring. Det problemet är ju mindre både med gas och "spismetoden" <tumb>. Jag provade även med att lägga det som skulle lödas i bakugnen ställd på 225grader och det funkar det med, men det tar ju en ärans tid. Det beror väl oxå på hur det man ska löda ser ut ... det är bara att prova och, i vanlig ordning, göra om om det inte uppfyller kraven <evilgrin>

Avslutningsvis... jag har konstaterat (genom s.k. förstörande prov, dvs att jag slet sönder det jag lött) att tennlodet med cirka 3% silver och 97% tenn ÄR mycket starkare än vanligt "radiotenn", så det kan rekommenderas.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Thomsson

Då fick man lära sig nått nytt idag igen,det var ett spännande sätt att löda på och tack för utvärderingen av lödtennet. <tumb>
Det blir Classe direkt!

Gunnar

#365
Jag var ju tvungen att provmontera <happy>. Så här blev det:



Och så några bilder monterat på maskinen:









Men nu har jag inte fler frästa bitar så efter middagen ska jag åka bort till verkstaden och fräsa ut 2 förstärkningsplåtar som ska sitta på de båda mittre profilerna under det grova röret, samt den plåt med 3 ovala hål som sammanbinder det 4 mittre profilerna på framsidan. Sedan fattas oxå några små "distanser" mellan de yttre profilparen.
Sedan blir det spännande... nämligen att rigga upp allting så det går att ugnslöda alla resterande skarvar <tumb> :'(

Skopan är på gång den med... jag har klippt till plåt, men inte bockat och fräst ännu...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Fint jobbat Gunnar! Ska bli intressant med den hydrauliska låsningen till fästet, likaså ska det bli kul att se skopan, en fin skopa kan vara bra sexig!  <drool>

Ellis

Ser bra ut!!

Kul å se lite smuts på däcken förresten  <happy> Kan ju inte vara annat än ett gott tecken  <hands>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Gunnar

#368
Då har jag gjort prov med lödning med varmluftspistol och det går oxå bra som framgår av nedanstående provbitar. Botten är 1,5mm järnplåt och vinkeln är 1mm. Lödvatten och en 0,8mm silverlegerad (97%tenn och 3%silver) tråd på vardera sidan:





Så nu funderar jag på vilken metod jag ska använda till detta:





Vill du ha extra betänketid? Ja tack! Då har du 90 sekunder från och med nu! [laugh]
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ricardo

 <happy>
Vilken metod lämnar jag till metalkonstnären med svart bälte i lödteknik att avgöra...  <popcorn>
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

Gunnar

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MitzuRazing

Ser utrolig bra ut Gunnar! :)

,men jeg lurer på en ting: De detaljene du allerede har loddet fast, vil de løsne når du varmer opp resten av hurtigfestet for å lodde det sammen?
-Eller er det noe jeg misforstår (igjen) :)

krankillen


Gunnar

Citat från: MitzuRazing skrivet  2 april 2013 kl. 20:04:43
Ser utrolig bra ut Gunnar! :)

,men jeg lurer på en ting: De detaljene du allerede har loddet fast, vil de løsne når du varmer opp resten av hurtigfestet for å lodde det sammen?
-Eller er det noe jeg misforstår (igjen) :)

Jag satte dit de M2-skruvarna som höll förstärkningarna igen, annars hade det nog lossnat.

Hursomhelst är det nu lött med varmluftspistol och det gick rätt så bra, bilder kommer imorgon. Jag fick ju värma den tjocka runda delen som sitter överst så den var ordentligt varm och sedan plåten som ansluter. Allt var ju fixerat så jag kunde vända och vrida så jag kom åt att lägga tenn i alla skarvarna vartefter. Först hade jag ju tänkt att placera ut tenntrådarna lösa och värma i bakugnen, men det hade nog aldrig lyckats utan varmluftspistolen var nog ingen dum idé... Tack till Ricardo <tumb>. Alternativet hade väl varit gas men eftersom min gasolbrännare är kass så hade det fått bli minsta munstycket till gassvetsen och det är svårt för den lågan är så het och koncentrerad. Varmluftpistolen ger en mycket "mjukare" värme över ett stort område så det var <tumb>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

#374
Kom på lite detaljer i övrigt bara till maskinen, det ena är våg där du sätter i ramen och givare på lastaren. I stort sett varenda maskin i denna storlek har det!
Det andra är Oljebadsrenare, burken bakom hytten. Används i dammiga miljöer och i just såna jobbar dessa. Har själv det på 2st 1:50 modeller. En fin detalj!
Mått har jag inte men diametern på burken vet jag är runt 40cm ifall att.