VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

oeland

#345
Snubblade över denna avhandling gällande konventering av redskapsfäste från "lilla BM-fästet" till "stora BM-fästet" för några veckor sedan i samband med att jag letade underlag för mitt bygge.

Kan det möjligen vara samma mått som på det fästet du skall konstruera?


Bra om man tar med länken också...
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDgQFjAB&url=http%3A%2F%2Flnu.diva-portal.org%2Fsmash%2Fget%2Fdiva2%3A538871%2FFULLTEXT01&ei=o91RUf33IcbV4QTykoCAAw&usg=AFQjCNGhZQFoluf84YRF4-Se0UYFD4xpEQ&sig2=VEMpLp-brXYmpsdA2ww67Q&bvm=bv.44342787,d.bGE

Gunnar

#346
@oeland: Nej mitt fäste är större. Det mått som är 840 på hans svetsritning (sammanställningsritningen) är 1080 på min, om man skalar upp det till 1/1. Jag blir inte riktigt klok på om c/c mellan lyftarmarna är 1065, men mellan mina är det 1280 i 1/1. Då ska du veta att jag inte haft några andra mått att gå på än de som finns i broschyrerna, så det är mycket möjligt att mina mått på detta inte är de verkliga.
Det bekymrar mig dock inte eftersom det SER ok ut och det lär inte finnas någon annan som gör eller gjort redskap som skulle passa på min maskin heller <evilgrin>.

Min skopa är cirka 250mm bred vilket motsvarar 3400 i 1/1 och det är ett riktigt mått. Totalbredd över hjulen är min 240mm eller 3240 i 1/1, och det har visst blivit 5mm för brett om man ska vara petig... Gör om och gör rätt [laugh]

Hursomhelst finns här säkert någon, Rille exvis, som kan bekräfta eller dementera om måtten på ritningen i länken är standard.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Det där med mått på 1:1 har jag faktiskt ingen aning om vad dem har, varken på detta större bm fäste som sitter på 150 och upp eller det från L120 och ner.
Att skopan är bredare än maskin är helt korrekt. Det ska sticka ut lite grann på båda sidor om maskinen för att inte köra i materialet med däcken mot tex vassa stenar.
Med bredare skopa än maskin blir det lite undan rensat, ta tex L70 modellerna i skala 1:50 dem motsvarar 2500mm breda, till dem bygger jag planeringsskopor som är 2700mm.
Dem flesta skopor överlag bygger jag 2700, har själv en planeringsskopa till min L220E som är samma som din bergsskopa motsvarande 3400mm bred.

Gunnar

#348
@Ellis och andra som det kan intressera.

Bilden visar hur jag tänker göra mitt "moderkort". Det är ritat 40x160mm, men det kanske ändras senare. I högra änden ska det i hålen monteras kontaktlister som liknar de som sitter i mottagaren. I dessa jackar jag förstås in alla servona och fartreglaget. Alla de ritade går faktiskt åt.



Lite till vänster om mitten sitter mottagaren jackad på motsvarande honkontaktlist, som ju inte syns nu. Till vänster om mottagaren kommer multiswitchen att jackas dit, men den har jag inga mått på så den är inte ritad ännu. Själva ledningsmönstret ska vara på den sidan som ni inte ser, det finns som skiss på ett papper just nu. Det blir en grov/bred plusledare i överkant och en grov/bred minusledare i underkant. Mellan dessa går alla signalledarna raka vägen mellan mottagarstiften och motsvarande stift i "servoänden".
Mottagaren ska ha + och - på någon av servoutgångarna och detta gör att bara ETT av servouttagen behöver ha alla stiften anlutna, för alla andra räcker det med signalen till servot.
Man kunde ju tro att man inte orkar dra ut mottagaren eftersom servokablarna brukar gå rätt trögt, men på detta sätt behöver bara en tredjedel + 2st vara anslutna så jag bedömer att det ska gå bra. Man slipper ju f.ö. dra i kablarna på detta sätt.
Hursomhelst... i vänstra änden ska en kontaktlist för ljudmodulen sitta och likaså en för belysning osv. Här ska även den nya BEC:en sitta tillsammans med en huvudströmbytare och huvudsäkring.

I min nästa modell, om det nu blir en dumper, kommer jag att ha samma (om det passar) eller ett liknande "moderkort" och så flyttar jag enkelt över mottagare och multiswitch.

Men om jag vill kunna köra med bägge maskinerna genom att växla modellminne i sändaren så måste jag förstås ha dubbla mottagare mm. I så fall har jag ju inte vunnit mer än att det ser snyggt ut och att mottagaren mm går att plocka bort enkelt om man behöver komma åt bättre <tumb>

Kommentera gärna <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

Aldrig tänkt tanken på att göra något liknande, men ser ju nu fördelarna med det! Givetvis startar ju detta en tankeverksamhet även hos mig. Absolut en fördel om man har moduler som man behöver/vill flytta över mellan olika modeller. Men jag ser även fördelar med detta även om syftet inte är att flytta omkring modulerna. Detta medför ju en snyggare och renare eldragning etc. underlättar för underhållsarbete också....och sånt gillar jag  <tumb>

Just den mottagaren är ju också rätt tacksam för en sådan montering, värre med en "toppmatad" mottagare med en fördjupning där stiften sitter...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Gunnar

CitatJust den mottagaren är ju också rätt tacksam för en sådan montering, värre med en "toppmatad" mottagare med en fördjupning där stiften sitter...

Även den nya switchmodulen har kontakterna i gaveln till skillnad från den gamla. Egentligen var mitt problem att jag skulle vara tvungen att skarva alla servokablar utom den till styrservot om jag inte ville ha mottagaren ovanpå hela härligheten.
Det är emellertid långt ifrån färdigtänkt ännu. Men redan nu retar det mig att inte kunna ha ordning på sladdar osv trots att det bara är så det går att provköra. Jag tycker inte om att göra om och därför tar det tid innan det blir tillverkat.

Ett strålande undantag från min strävan var ju däcken... men det lyckades ju till slut genom att göra och göra om <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Mullis

Det kan ju bli bra, kan ju använda dig av ett dubbelsidigt kretskort om du behöver få över ledning över en annan, men går nog lika bra med en kabel så.
Kan ju bli bra, slippa en massa sladdar som lätt kan bli ett ormbo. Kommer köra kortade kablar i mitt bygge, nå. Får dock se vad man hittar på när det väl ska in lite elektronik i den.  [blah]

Hade en radiostyrd bil med släp med en båt på. Den hade en svart låda som mottagaren var i, så man växlade mellan bilen och båten och körde dem.
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Ellis

Citat från: Gunnar skrivet 26 mars 2013 kl. 09:20:17
En annan sak som kan tilläggas är att Robbes multiswitch 8369 med största sannolikhet oxå funkar med denna sändare. Det framgår både på Graupners och Robbes hemsidor.

Vart hittade du info om detta...hittar inget [conf]
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Gunnar

#353
@Ellis: Nej jag hittar det inte heller nu. Men bror min bekräftar att vi såg det på bägges hemsidor, både Graupner och Robbe. Och de såg likadana ut bortsett från firmatrycket. Men eftersom brorsan har Robbes modul ska vi se om vi får det att funka med Graupners radio. Graupner har ju inte denna modulen kvar i sortimentet utan den har ersatts av en som heter 4159 som du kan söka på deras hemsida. Denna nya kan inte levereras förrän i slutet av maj, men jag beställde både den och ljudmodulen (som ju tillverkas av Beier) samtidigt med radion. Robbes är för övrigt billigare än Graupners nya, så funkar den är det ju kanske bättre att köpa den.
Vi får se om vi hinner kolla under den långa fredagen <evilgrin>

Hursomhelst retar det mig att jag inte hittar detta nu, man borde ju kunna se även, så nyligen, utgångna moduler... men icke  <megamad>.

Jag hittade en länk som visar hur den "gamla" ser/såg ut: http://www.modellbutiken.se/4DACTION/WEB_Val_Ny/;Produkt;8039001;3;S
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#354
Jag har fräst till lite delar till redskapsfästet. Men när jag skulle löda fast förstärkningarna så tyckte jag inte att resultatet blev så bra... jag har inte misslyckats, jag har bara hittat ännu ett sätt som inte lyckas <tumb>. Allvarligt talat så var/är jag inte helt nöjd med de lödningar jag visat tidigare, så när jag nu inte alls fick det som jag ville så började jag läsa och prova... Tidigare har jag använt "radiotenn" dvs 60/40 tenn/bly, men det finns det som är bättre när man gräver. Silverlegerat tenn använder rörkrökarna bl.a, det innehåller vanligtvis 97% tenn och 3% silver och smälter vid drygt 220grader och det påstås vara 5ggr starkare vilket ju är en stor fördel. Den viktigaste egenskapen är dock att det är extremt lättflutet.

Alltså införskaffades på Clas O 30-9862, som visserligen innehåller 0,5%Koppar oxå men... Jag gjorde ett prov enligt bilderna nedan. Väl rengjort, med lite lödvatten och en tråd på vardera sidan och värmt på spisplattan lite i taget, alltså inte full spruta tills det smält utan det tog väl ett par tre minuter innan det var klart. På bilderna är hartsen som var i tråden borttvättad med lite thinner:





Så här ser det ut med den första riktiga detaljen, uppallat på ett par trådbitar för att inte luta eftersom skruvskallen är på undersidan, och jag ville ha det helt vågrätt, men det var nog inte nödvändigt egentligen:



Här syns en "misslyckad" och den som gjorts med nytt tenn:





Något att kanske tänka på för den som överväger att löda överhuvudtaget. Jag har ju använt 0,8mm tråd för det blir för tjockt med lod om jag använder 2mm, som oxå finns (30-7461) och kanske är bättre vid "vanlig" lödning som inte ska se ut som det jag gjort.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

tåffår

Dumt spørsmål, men er det stål/jern du lodder sammen? Og bruker du gassbrenner til oppvarming?
Arne-Kristoffer F. Arnesen
Leimbach Liebherr 922 hjulgraver
Leimbach Hitachi ZX210
Scania R730 Skapbil
Scania R620 Lastvaxlar

Gunnar

CitatEn annan sak som kan tilläggas är att Robbes multiswitch 8369 med största sannolikhet oxå funkar med denna sändare

Detta kan jag nu bekräfta efter att ha kopplat in brorsans Robbemodul 8369 på min nya Graupner MC-20. Det funkar <tumb>, precis som förväntat. Och gissningsvis funkar det även med andra fabrikat oxå som har denna möjlighet i sändaren.

Såvitt jag förstår har det bara att göra med pulstågets utseende vid vanlig servodrift kontra när man vill ha några av/på-funktioner, så dekodern efter mottagaren ser i princip likadan ut oavsett fabrikat, det är i sändaren som jobbet görs s.a.s. <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Citat från: tåffår skrivet 31 mars 2013 kl. 19:55:25
Dumt spørsmål, men er det stål/jern du lodder sammen? Og bruker du gassbrenner til oppvarming?

Materialet är vanlig järnplåt och uppvärmningen gjorde jag ju på spisplattan om läser och tittar på bilden igen  <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

tåffår

Arne-Kristoffer F. Arnesen
Leimbach Liebherr 922 hjulgraver
Leimbach Hitachi ZX210
Scania R730 Skapbil
Scania R620 Lastvaxlar

Rille

Snyggt! Ser bra ut lödningen där. Jämnt och fint. Blir kul att se fästet helt ihop så småningom och när det då sitter på maskin