VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar

CitatPåen riktig hjullastare är det ganska vanlig med spakstyrning som sitter i vänster armstöd, där finns också en trelägesbrytare som manövrerar fram, back och neutral i växellådan.

Ja det ser man bl.a. i en del av Volvos demofilmer. Jag har nu ändrat spakfunktionen så gas och svängning ligger på höger spak, och fram/back fortfarande på separat trelägesbrytare. Det känns bättre att ha dessa funktioner på högerspaken av någon anledning och det funkar bra tycker jag. Jag har ju då HELA spakrörelsen för gasen och det är mycket lättare att köra mjukt då. Fram/back ska byggas in i samma spak på ett eller annat sätt, beroende på vilken sändare jag fastnar för <tumb>.

CitatSpaken längst till höger är skopa upp och ner, nästa spak mot dig är tilt av skopa och sen finns det oftast en eller två spakar till mot dig för extrafunktioner så som högtippande skopa och timmergrip.

Precis så ska det bli fast det blir på vänster spak, som då ska byggas om till 2 parallella i stället för i kors. De rörelser som "saknas" i denna spak hamnar då på skjutreglagen mitt på sändaren <tumb>, om jag inte får för mig att flytta även de till de båda parallella <evilgrin>, men då är ju alla fingrarna på vänsterkrattan engagerade på en gång och det blir kanske LITE för mycket. Att fantisera kostar inget ;).

Jag var ju en hårsmån från att köpa en Graupner MC20 för en månad sedan då jag fick syn på Graupners ansökan om företagsrekonstruktion. Men den saken tycks nu ha löst sig i.o.m att det sydkoreanska företag som tillverkar radioanläggningarna åt Graupner har tagit kontroll över dem. Så nu ska jag göra mig ärende till Hobbyborgen i Klavreström (som är generalagent för Graupner och ligger några mil från Växjö där jag ju bor) och titta på och känna på MC20, så får vi se sedan.
Det är f.ö. så att till den anläggningen finns det multiswitch typ Robbe FC16B&T. Sändaren har detta inbyggt från början så det man köper till är den delen som hängs på mottagaren. Men den är inte gratis precis... , men lite billigare än motsvarande delar till Robbe, så det får väl gå det med...
Som jag skrev lite längre upp så har INTE Robbe det till sina nyare anläggningar typ FX20 osv, tyvärr.

CitatDu bara fortsätter med en bandgrävare

Jag håller med om fascinationen för bandmaskiner av alla slag, men det jag har emot dem (och som bekräftas av kommentarer på diverse fora) är känsligheten för grus och sten i larverna. Det förvånar mig faktiskt att det inte tycks vara några problem på riktiga (skala 1:1) maskiner :-\.
Så någon bandmaskin kommer jag nog inte att bygga, varken till dig eller mig själv <happy>.

Och vad gäller film så har jag försökt sköta både kamera och maskin själv, men det lämpar sig inte för publicering. När sedan brorsan kom hem var det för mörkt ute och idag är det någon dm snö. Ljust och trevligt men inget för en liten halvbyggd omålad hjullastare... Vi får se om det går att göra något inomhus istället.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Anders

Jag tycker att det är viktigast att du själv blir nöjd och kan manövrera din maskin på ett sätt som passar dig.

Jag blev lite orolig över vad du skrev om att fartreglaget hänger sig i ett tidigare inlägg. Jag har tänkt att använda samma typ av reglage och är väldigt nära att skicka en beställning. Kan du beskriva problemet lite närmare? Tycker du det är så allvarligt att jag bör se mig om efter något annat reglage?

CitatJag håller med om fascinationen för bandmaskiner av alla slag, men det jag har emot dem (och som bekräftas av kommentarer på diverse fora) är känsligheten för grus och sten i larverna. Det förvånar mig faktiskt att det inte tycks vara några problem på riktiga (skala 1:1) maskiner .

I skala 1:1 krossas sten och grus av maskinens tyngd till småbitar som faller ur larverna av sig själv, det finns även hål på strategiska ställen för att de ska vara så självrensande som möjligt.
Jag stod och tittade på en Volvo EC700 som larvade förbi på 5-10 meters avstånd på Växjö Energi AB för ett tag sedan och på den syndes och hördes det tydligt hur sten och grus krossades till småbitar så det dammade om det :D

/Anders
/Anders

G-Crawler


Gunnar

CitatJag blev lite orolig över vad du skrev om att fartreglaget hänger sig i ett tidigare inlägg. Jag har tänkt att använda samma typ av reglage och är väldigt nära att skicka en beställning. Kan du beskriva problemet lite närmare? Tycker du det är så allvarligt att jag bör se mig om efter något annat reglage?

Jag har alltså ett Roxxy BL918 och motorn är en Roxxy 3529 (500kv). Det är en av de mest lågvarviga jag lyckats hitta i den storleksklassen. Som kommer att framgå av videon, som jag bara MÅSTE få till i helgen, så är den urstark även när den går så långsamt att man nästan kan räkna varven <tumb>.

Med reservationen att jag inte lyckats ställa in optimala parametrar i ESC:n ännu (vad jag har det inställt på kan jag visa om någon är intresserad) så kan jag säga följande:

Köp programmeringsenheten, den underlättar mycket. Att ändra via sändaren är tidsödande och krabbigt, men med enheten är det enkelt och snabbt att ändra och prova.

När ESC är inställd för fram/back direkt via spaken (till skillnad från min lösning där ESC fungerar som på ett flygplan, dvs bara styr EN rotationsriktning) så kan man inte bara dra spaken från fram till back utan att man väntar ett ögonblick. Det verkar som om elektroniken måste få en eller annan sekund på sig att konstatera att motorn står stilla. Gör jag inte det så får jag "backa" tillbaks till stopp och försöka igen. Om detta har med parametrar att göra eller inte vet jag inte, men mig kvittar det för jag vill ha FULL spakrörelse på gasen. Som mitt fungerar nu så är det som att slå om en strömbrytare (och det är ju vad jag gör) på en trefasmotor, den reverserar direkt. Men så ska det INTE vara när det är klart.

När man satt igång radion och det "kvittrat" färdigt i ESC:n, och man börjar dra på så "gnisslar" det i motorn innan man ökat varvet lite. Det är inte mekaniskt utan något elektroniskt, men när varvet/gasen nått 5-10% (av fullgas) så tystnar det och allt går mycket tyst och mjukt.

Det enda som jag egentligen tycker är ett problem med denna ESC (jag har ingen aning om det gäller bara denna eller om det är ett allmänt/vanligt "fel") är att den störs av mitt stora digitala servo som används till styrningen av maskinen. Servot är ett 20kpcm Savöx 1256TG. Det kan naturligtvis tänkas att det beror på att radion bara är "nerslängd" i maskinen och antennen råkar vara olyckligt placerad. Felet uppträder dock bara när servot närmar sig sina ändlägen, däremellan funkar det som det ska. Men OM ESC:n störs så stannar bara motorn och man får dra spaken till stopp och vänta på att det "kvittrat" till igen, sedan är det bara att köra igen. Det har oxå hjälpt att via sändaren ställa in servot så att det inte kan göra riktigt fulla utslag, men så ska det inte vara sedan för då svänger inte maskinen så tvärt som den ska kunna.
Det är ju oxå möjligt att den 2,4GHz anläggning jag ska ha löser detta problem :-\
Om du ämnar använda den gamla typen, analoga, servon så verkar inte det jag nämnt vara något problem.

Vad som däremot är störande med mitt digitala styrservo (det gäller f.ö. alla digitala servon, även de små jag har till allt annat) är att de väsnas avsevärt mer än de gamla analoga. Jag vet inte om detta oväsen kommer att döljas av dieselmotorljudet och när det kommer "kaross" på maskinen, men det är något att tänka på om man störs av "onaturliga" ljud.

Om Werners film: Jo nu när du visar den igen så känner jag igen den.

Och om att sten krossas när de kommer in i stora maskiners larver så borde jag ju kunnat komma fram till det genom att använda huvudet :'(.  Man lär så länge man lever.

Hursomhelst blir det inga larvmaskiner för min del, men kanske en väghyvel <tumb>. Jag snubblade över nån tysk tråd med en stor Cat... imponerande var det.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Jag tror inte det digitala servot stör på det viset. Det som troligen sker är att servot drar så mycket ström från BEC-kretsen att mottagaren tappar kontakten med sändaren och går in i failsafe, därför startar reglaget om..
Angående ESC så hänger det sig inte. De flesta reglage har en inbyggd delay mellan fram och back. Just att man måste dra dra spaken 2 ggr bakåt för att få back är ingen ovanlig lösning på det.
Mvh, Olof!

Gunnar

#320
Tack Olof för det svaret! <tumb>

Jag tror du har helt rätt. Jag har sedan länge tänkt att jag skulle skaffa en separat BEC eftersom den i ESC:n inte kan lämna mer än 2A. Jag har dock inte tänkt på att just det kan vara förklaringen till störningarna. Det blir till att beställa ett http://www.hab.se/bec-krets-switchad-650v-in--ut-20a-555679v-p-11464-c-888.aspx.

Och vad gäller ESC:n och delay så stämmer säkert det oxå. Man lär sig... sånt här fanns överhuvud taget inte när jag var ung och höll på med RC senast... det är minst 30 år sedan [shock]

Det som stör mig är att man inte skriver ett enda ord i bruks- och installationsanvisningarna (om det nu finns några) om hur det funkar [angry]. Jag är läskunnig och hör till de som läser bruksanvisningarna åtminstone när det inte funkar som jag räknat med. Men ni som är unga <happy> är helt klart mer åt hållet "prova och se vad som händer", båda har för och nackdelar <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Citat från: Gunnar skrivet 15 mars 2013 kl. 10:52:55
Tack Olof för det svaret! <tumb>

Jag tror du har helt rätt. Jag har sedan länge tänkt att jag skulle skaffa en separat BEC eftersom den i ESC:n inte kan lämna mer än 2A. Jag har dock inte tänkt på att just det kan vara förklaringen till störningarna. Det blir till att beställa ett http://www.hab.se/bec-krets-switchad-650v-in--ut-20a-555679v-p-11464-c-888.aspx.

Och vad gäller ESC:n och delay så stämmer säkert det oxå. Man lär sig... sånt här fanns överhuvud taget inte när jag var ung och höll på med RC senast... det är minst 30 år sedan [shock]

Det som stör mig är att man inte skriver ett enda ord i bruks- och installationsanvisningarna (om det nu finns några) om hur det funkar [angry]. Jag är läskunnig och hör till de som läser bruksanvisningarna åtminstone när det inte funkar som jag räknat med. Men ni som är unga <happy> är helt klart mer åt hållet "prova och se vad som händer", båda har för och nackdelar <tumb>

Ja du, instruktioner överlag inom RC, och speciellt arbetsfordon är under all kritik...
När det gäller snabbare mer "bus" bilar brukar instruktionerna vara övertydliga istället. Men då är det Amerikaner som skriver.. Tyskarna verkar anta att dom som använder produkterna vet lika mycket om den som som dom själva gör. =)
Mvh, Olof!

ulooslagg

Hej att stora bandmaskiner krossar alla stenar som hamnar i larverna är helt fel
det är inte ovanligt att en stor eller liten maskin faktist stannar för att det ligger stenar å grus i banden
det finns ingen maskinist som slipper skotta larverna det är desutom vanligast på vintern så inte banden fryser fast [coffe]

Gunnar

#323
Det här med filmning kan jag INTE så ni får ta det som det blev [laugh]

Den andra är med mobilkamera... på mobilens skärm är den helt ok vad gäller skärpa men här  [shock].



Den första är tagen med min systemkamera. Jag skyller inget på den... ännu. Efter 30sek tappar den fokus men det kommer tillbaka efter 10 så fortsätt titta. Brorsan var inte så stadig på hand så även han har en del att lära på detta område. Å andra sidan har både ni och vi sett bra mycket värre filmer än dessa... <tumb>
Hursomhelst när det går mycket sakta kör jag på lågväxel, och på något ställe syns det att det stannar och slirar innan jag spärrar diffarna.

Men som sagt ta det för vad det är... amatörfilm på låg nivå. Men jag ska försöka bli bättre även på detta <happy>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Kul att få se den körbar. Det tar sig! Styr du inte max eller svänger den så pass lite? Det är väl inte 45° det där. Ser inte så ut.
Men man vet ju sen innan att kameror och dess vinklar lurar.

Gunnar

#325
Nej, du ser rätt... den svänger inte max. Max är inte 45grader utan 37, men det kvittar för den svänger inte det heller och det beror på att servorörelsen är begränsad i sändaren därför att vid full rörelse så slutar ESC:n att funka, troligen, som Olof säger lite högre upp, för att BEC:en ger för lite ström till det stora servot jag har. Det ska förstås korrigeras, bägge delarna <tumb>.


En annan sak som påverkar hur den svänger är om jag glömmer att frikoppla diffspärrarna. Med diffspärrar aktiva så blir det något mellanting mellan rakt fram och "riktig" sväng. Maskinen väger på filmerna 6kg, 2,5kg på framhjulen och 3,5 på bakhjulen. På den sträva ytan jag körde märks det tydligt om diffspärrarna är aktiva vid sväng. Det hörs att motorn får arbeta mer.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille


MrLinds

Imponerande och det måste kännas skönt att kunna prova den.

Pendeln rör sig snyggt och i skalamiljö blir det grymt. Inte så ofta man klättrar upp på 80-100cm höga betongblock. (tegelsten)

Filmningen är helt acceptabel, jag har sett värre  <tumb>

Tack för att du delar med dig av bygget till oss andra.

Ellis

Jag säger som grisen...GRYMT!!  <popcorn>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Gunnar

#329
Igår var jag hos Hobbyborgen och kände på en Graupner MC16 (MC20 fanns tyvärr inte på hyllan just då) Den är likadan som MC20 bortsett från antal kanaler, knappar och lite till.

Det var en positiv bekantskap så efter lite funderande och läsande av RIKTIG bruksanvisning/programmeringsanvisning så beställdes en sådan, MC20 alltså, som förhoppningsvis kommer om några dagar. Samtidigt köpte jag ljudmodul och multiswitch fast de levereras inte förrän Graupner fått in dem från tillverkaren. Även om jag handlat en del i Tyskland så är det trevligt att kunna handla lokalt här hemma, på svenska. I grunden är jag nämligen lokalpatriot även om jag är smålänning oxå <tumb>.

Det var rena nostalgitrippen att besöka Hobbyborgen. Ett stort rum med glasmontrar och massor av prylar, alltifrån balsaträ till radiostyrningar och modeller, precis om vi som vuxit upp med Graupner är vana vid från deras kataloger.
Jag lägger en länk till dem, om den inte redan finns där. I länksamlingen alltså.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar