VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Citgho

Med en sån stor maskin så funkar det ju inte med nån vanlig sketen vikplog.
Har man så stora maskiner till röjning är det mycket snö som ska bort och då duger bara en sån här  <happy>

Militära spetsplogar, stadiga som fasen. Här hemma kallar vi dom jetplog. En åkare jag körde åt förut hade en sån fast med rakt stål fram, alltså "vingen" var förlängd framåt så den hade rakt skär fram och på så vis klättrade under snön med hela bredden




Gunnar

Fy farao, den såg ju ut att vara "don efter person" <happy>. Lite utmaning, så den får jag fundera vidare på, med rörliga vingar. Men om jag ska ha hydraulisk redskapslåsning så räcker inte mitt ventilpaket till separat vingstyrning... Det blir till att utöka  [vogel]. Men var ska jag få plats med allt jag vill ha? Skohorn <evilgrin>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Citgho

Du kan väl köra en omkastningsventil? (eller vad det var dom kallades för)

Mullis

#258
Ja, ett redskapsfäste ska du ha. Finns ju till en sådan stor maskin. Om du inte får horn på huvet och vill göra en 3-50 lastare...  <evilgrin>
Ska ha tre olika aggregat på min DRF...  8)
Så härligt att se den på hjulen...

I lumpen så hade de två L220 och två LE70 (?) grävlastare. Hade chansen att välja köra sådana jag och tog inte den chansen...  :'(  [vogel]
Lastarna hade sådana plogar när de plogade under vinterövningen...
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Gunnar

#259
Då kan jag meddela att däckstillverkningen är avslutad. Det sista däcket låg på elementet inatt. Jag måste ju fylla så mycket massa att det garanterat räcker även när luftblåsorna har centrifugerats bort och därför "svämmar" formen över och det stänker ut över kanten. Det är därför formen är svart ovanpå och skyddshinken, på nästa bild, ser ut som den gör <tumb>:



Så här ser det ut i skyddshinken, som ska hindra att jag får en svart rand i maghöjd runt hela hobbyrummet, när det snurrat i 2 timmar. Rätt snyggt om hinken varit ren för övrigt <happy>:



Och här är "förrådet" med de däck som inte sitter på lastaren respektive i formen på elementet:



Jag har alltså 12 användbara däck inklusive det första med "sjunkningarna" i, och behovet var/är 10.
Hade jag vetat från början hur det skulle göras så hade det blivit 3-4 till, men jag har ju vad jag behöver så... <drink>.

Nu har jag städat undan alla attiraljer som gick åt för detta och kan återgå till själva maskinen. Det känns bra  <evilgrin>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler


swerecon

MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

MrLinds

Ja det där är lite annat än traktordäcken från askopparna lol

Snyggt

Ellis

Kanske dum fråga men...varför ett behov av 10 däck?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Actros861

Citat från: Ellis skrivet 27 december 2012 kl. 23:55:20
Kanske dum fråga men...varför ett behov av 10 däck?

Kan det vara till dumpern med kanske?
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Mullis

Såå snygga, själv så behöver jag 6, kanske 8 st. Men, de är lite mindre än dina.  <drool> varning på dem däck, riktigt bra gjorda, Gunnar!  <tumb>

Gunnar behöver som sagt 6 till dumpern, kan ju behålla de två som blir över. Kan ju vara bra med reservdäck...  <happy>
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Gunnar

Jomenvisst, de jag inte behöver till lastaren ska förstås vara till dumpern <hands>.

Reservdäck behövs nog inte... det är synd att jag inte har bild på hur det såg ut när jag krängde däcken av kärnan. Tål de den misshandeln så tål de ALLT de kan råka ut för på modellen <tumb>



Gott nytt år! <beer>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Tjena!
Ny här men känd sen tidigare på andra forum bla Maskinisten.net!
Grymt impad av ditt bygge utav denna modell och snabbt har det gått från att du börjat till vad du hunnit med hittils. Bra jobbat!
Blev medlem just för att jag läst igenom denna tråd och såg lite prat om diverse redskap, fästen m.m.
"Roterande fäste" som nämndes som tiltar har med rätt namn Redskapstilt och finns av flera olika tillverkare bla Viking Tiltec som numer är konkad.
Osäker men tror tillverkningen ligger hos Götene Construction numer. Sen är det UFO Försäljnings AB.
Götene/Viking eller Volvo tilt som den ocksä är känd som tiltar 20°
UFO tilten finns som 15° alternativt 25°. Redskapstilt på en L220, det finns. En maskin i Kalix uppe i norrbotten som stacka flis en L220E hade det ett tag men det funka inte.
Maskiner över 20 ton då börjar det bli för mycket. Vanligast är det på L60/L70 som nämnts men även blivit vanligt på L90 nu också.

Snabbfäste på maskin, ja det tycker jag helt klart att du ska göra. Med dina kunskaper att rita upp delar så kolla på ett L220E/F/G fäste och gör efter det.
Inget som ser annorlunda ut för om du då gör en i övrigt perfekt modell med ett sämre snabbfäste än 1:1 då förstörs helhets intrycket på den färdiga modellen.
Plog till den maskinen om man vill ha det avancerade sortimentet så Klaffblad/Multiplog. Ett blad med rörliga klaffar för den som inte vet.
Kolla på tex YPV. Robusta och bra samt snygga grejer!
Andra fabrikat finns också men för en maskin i denna storlek så är nog deras att föredra. Annars funkar nog vilken plog som helst vad man tycker passar. Det är upp till dig det vad du vill ha för grejer till modellen.
Men helt klart, satsa på ett snabbfäste för det är få maskiner i Sverige som kör utan. Finns så mycket annat man gör med dem idag att det inte bär sig att ha direktinfästa redskap.
Mångsidig heten ökar markant!

Till bygget i sig, hoppas du gör heltäckande skärmar bak? G modellen ser inte bra ut, i mitt tycke. Alla tycker olika. Att ha heltäckande skärmar gör stor skillnad.
För dig som verkar veta vad du gör så är det en bagatell till det övriga att ta fram.
Tp länkage delen, inlägg 11 bild två. Kommer slut resultatet att vara så på dem? Det blir fel isåfall. Kolla på 220 modellerna 1:1 så är dem urfrästa på båda sidor. En snygg detalj.
Om du tittar på L220E 1:50 (såg att du har en i första inlägget) så ser dina delar ut där precis som modellen har, helt släta utan detaljer.
Skulle du inte ha med det här så blir det som med redskapsfästet, det förstör helhets intrycket på en i övrigt hittils grymt snygg maskin!
Men det kanske kommer till senare på dem delarna? Bygget är bara i början än så mycket kommer förstås att ske men jag bara undrar.

Att fråga om saker som kanske du inte själv upptäckt och som kan ändras innan det är för sent kanske är värt i längden för ett ännu bättre resultat.
Jag tillverkar själv redskap i skala 1:50 och bygger om vissa modeller.
Äger själv L220E där jag har gjort om Tp:n till hur verkligheten ser ut just för att den är fel i grunden.
Se bild på denna länk och jämför med din egen Gunnar
http://postimage.org/image/ixqfcn6tj/ Även snabbfästet har jag byggt om baserat på orginal till hur 1:1 ser ut.

I övrigt. Lycka till vidare med detta projekt! Kommer följa detta med stort nöje hur bygget framskrider och bidrar gärna med tips ifall det behövs!

Gunnar

#268
@Rille: Tack för ditt inlägg och intresse!

"Till bygget i sig, hoppas du gör heltäckande skärmar bak? G modellen ser inte bra ut, i mitt tycke. Alla tycker olika. Att ha heltäckande skärmar gör stor skillnad." Svar: Heltäckande bakskärmar blir det naturligtvis, det råkar bara vara den fasta halvan ritad ännu <happy>.

Vad gäller G-modellen så kan jag hålla med om utseendet, E-modellen ser "potentare" ut i mina ögon. Anledningen till valet av G-modellen ligger nog mer i min bakgrund som ingenjör... jag tilltalas mera av G-modellens konstruktion och utseende vad gäller leden mellan fram- och bakvagn samt styrcylindrarnas placering och liknande detaljer (yrkesskada kan man säga <tumb>).



Snabbfäste blir det, och det ska bli någotsånär original. Det har aldrig varit aktuellt att göra ett "förenklat" som de som en del andra modellastare utrustats med, därmed INTE någon kritik mot dessa. Det jag hade funderingar på var ett fäste som satt på en riktig Catlastare och som jag tycker var snyggare, men som sagt det ska bli Volvo-likt.

TP-länkaget ska oxå bli verklighetstroget så småningom, det jag har gjort är bara för att prova med. Jag tror nämligen att måtten på modellen är fel. Jag ska göra en simulering i cadprogrammets "Dynamic Simulation-del" så småningom för att se att skopan rör sig som den ska. Kollar man på riktiga maskiner så skiljer armlängderna avsevärt mellan olika maskiner, gissningvis beroende på vilka egenskaper man vill prioritera... Vi fick in just en sådan arm från en fullskala 220-maskin för ombussning för något år sedan och den mätte jag upp och den skiljer markant från våra 1/50-modeller, både vad gäller totallängd och dellängder från "mittenhålet".


"Att fråga om saker som kanske du inte själv upptäckt och som kan ändras innan det är för sent kanske är värt i längden för ett ännu bättre resultat."
Absolut <tumb>, kommentarer välkomnas.


Tyvärr har det kommit lite hinder i vägen för mitt byggande, men till helgen hoppas jag kunna göra bakaxeln och kanske t.o.m. mitt växellådshus. Bilder kommer så fort det finns något att visa.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

#269
Härligt! Bra val av G-serien. Inte för att F heller är fel det är bara ny bakdel och nytt runt i kring midjan som du säger.
Men G är ju speciellt så du gjorde ett bra val. Sen finns det ju redan L220E modeller i den större skalan av andra så en ny modell är roligare så sett.
Visst är det mycket fel på 1:50 modellerna. Måttar man mot verkligheten så är det i stort sett olika skalor på alla mått.
Så det är lite knepigt ibland vid ombyggnatoner av befintliga maskiner. Man får helt enkelt göra vad som ser rätt ut till maskin och inte vad efter dess mått.