VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Anders

/Anders

Eirike93

Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Nalle T

Riktigt fin finish på det däcket  <hands>
Med vänlig hälsning,
Nalle

Pågående projekt  Scania R470

Iccccie

Riktigt fina däck! Verkligen imponerande!!  <wow>  <tumb> <tumb>

Gunnar

 <happy> Enn får tacke för allt beröm!

Nu snurrar däck nummer 3 i källaren, till 23-tiden då jag plockar bort formen från motorn och lägger den på värmeelementet. Nån gång imorgon eftermiddag demonterar jag formen och börjar svära över besväret att få ur kärnan. Men jag tycker det är ännu besvärligare att göra en delbar kärna <tumb>.

För att summera lite så är jag äntligen nöjd med resultatet. Det har som ni märkt inte varit raka spåret, men jag hör inte till de som ger sig i första taget.
Vad gäller däcken så är det ju nu bara att hoppas att det inte stöter till nya problem :-\.

Vad jag ska göra nu? Ja, jag vet inte riktigt... har konstruerat om hydraulventilerna så jag kanske gör en prototyp och ser hur det blir i verkligheten... eller så kanske jag skulle göra huset till växellådan jag visade tidigare... fast egentligen borde jag väl göra bakaxeln så maskinskrället kan stå på hjul innan jag gör det andra. Det är liksom roligare om det är hjul på det man gör <evilgrin>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MitzuRazing

Man får vel si God (H)jul  <hands>
Fyttikatta så stilig!!! Gleder meg til å se maskinen på 4 jul!

Totalrå byggetråd  <tumb>  <tumb>

Mullis

Det där däcket blev ju riktigt bra, jättesnyggt! Kör på med bakaxeln så den kommer på 4 hjul...  <whip>

/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

G-Crawler

Okej, ja då röstar jag också på att du börjar med bakaxeln, det blir nog skönt och kul för dig att se den på alla 4 om man säger så! [laugh]

Gunnar

#233
Jaha, då har jag så det räcker till lastaren nu <happy>

4 däck, men då är det första med lite ytfel oxå med här.



Men det femte snurrar nu i källaren. Det känns som om man börjar få lite rutin på det här, nu vet jag hur jag ska göra och det blir väldigt lite spill, mindre än 10%
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Eirike93

Ser jättebra ut!  <happy>
Kul att faktiskt göra allt själv!
Jag hoppas innerligt att du gör elmotorerna och elektroniken själv också? <evilgrin>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Ellis

Blev hur snyggt som helst ju!  <hands> <tumb>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Gunnar

Citat från: Eirike93 skrivet 19 december 2012 kl. 20:20:37
Ser jättebra ut!  <happy>
Kul att faktiskt göra allt själv!
Jag hoppas innerligt att du gör elmotorerna och elektroniken själv också? <evilgrin>

Ja, du skulle bli impad då va <happy>. Men för att vara allvarlig så har jag faktiskt läst en del om hur outrunners (det är ju såna jag skaffat till lastaren) är konstruerade och vad man kan göra med dem för att ändra deras egenskaper. Dock tror jag faktiskt att jag köpt motorer som kommer att passa utmärkt till detta. Vad gäller elektroniken så är jag nog rätt hjälplös tyvärr [conf]. Man ser ju för f..n ingenting som rör sig eller rättare sagt OM det rör sig. Dessbättre finns det andra som begriper <happy>, min kusin kan definitivt den biten och han bor i samma stad som jag <evilgrin>. Och han är oxå modellbyggare fast han håller mest på med flyg  <hands>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Mullis

Jo, det där med elektronik som du gjort själv skulle jag vilja se. Men, då får man ju mindrevärdeskomplex...  lol

Nejdå, kunde man göra det själv så kanske man skulle göra egen ESC. Även om man gick på elektronik och byggde slutsteg exemelvis i gymnasiet...

Så, har man ju glömt det mesta av det...  :P
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Gunnar

#238
Jag kunde förstås inte låta bli att ställa upp chassie och hjul för att se hur det verkar <tumb>.

Jag får nog forcera lite blästring och gul färg så blir det trevligare men ändå.... Man förstår vad det ska bli och den blir stor. Som ni ser den väger den redan 4kg, bakhjulen oräknade.







Kuggsegmentet i midjan är utväxlingen till servot, för jag ska inte (inte till att börja med i alla fall) ha hydraulisk styrning. Men cylinderatrapper ska det förstås dit. Mellan servo och vridningscentrum blir det 1:5 i utväxling så mitt 16kpcm servo räcker säkert. Servot sitter i urtaget under segmentet och kommer ingenstans om olyckan är framme, utan då vrider man nog sönder det istället  [conf].

Och nu är det sjätte däcket gjutet och snurrar för fullt i cirka 2 timmar innan det får vila på elementet  <happy>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

Ja det måste vara skönt att ha fått ordning på däcken. Måste varit en tung sten som lättat från axlarna, antar att resten av bygget går smidigare att genomföra nu. Har du nån plan på när den kan tänkas börja rulla och vara redo för uppdrag?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare