VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

ulooslagg

 <evilgrin> Helt otroligt snyggt bygge Å en makalös gunnar som är så duktig på att visa å förklara så man fattar

Saknar ord  <wow>

väntar med späning på fortsätningen  <popcorn>

Gunnar

#121
Då är det dags att visa det förhållandevis lilla jag gjort se´n sist. Det var ju mellandelen till framaxeln. Den biten är ju skäligen enkel, bara en rörbit i princip, med 10 M1,6x8dj i vardera änden och ett plan (som inte syns på någon av bilderna) att fästa pinjonglagringen i. Provisoriskt ihopskruvat och monterat på framvagnen.





Kunde ju inte låta bli att sätta dit lyftarmarna och cylindrarna oxå  <happy>. I bakgrunden skymtar brorsans Scania, som inte har någon trailer ännu, men han har ju tid på sig <tumb>:






Jag har forskat i material till däcken, och hoppas få svar från en tysk tillverkare av PUR. Det är 3 veckors leveranstid om jag bestämmer mig för deras material, och då har jag ju tid på mig att tänka färdigt på och tillverka formen  <tumb>. Vi får se hur det blir...

Men jag gissar att det blir lite andra byggbilder innan jag kan visa några däck  <evilgrin>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

thf uppsala

 <wow> vad säger man annat än helt otroligt  <tumb>

swerecon

Det är riktigt snyggt. Du får räkna på vad det skulle kosta att tillverka fler sen när du är klar <bounce>
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Eirike93

Citat från: swerecon skrivet  2 oktober 2012 kl. 21:26:05
Det är riktigt snyggt. Du får räkna på vad det skulle kosta att tillverka fler sen när du är klar <bounce>

+1 <tumb> [laugh]

Ser väldigt fint ut, ser ut att vara riktigt bra finish på grejerna också! 8)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Actros861

Helt sjukt snyggt, knappt så du vågar använda den när den är färdig sen ju :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Jodå, nog ska den användas, men jag kanske inte kör ner den i den värsta och djupaste lervällingen som tysken WernerS01 gör  <bounce>.
Bygga modeller för bokhyllan har aldrig intresserat mig, det måste röra på sig  <happy>. Det var därför jag blev maskiningenjör och inte byggnadsdito  <evilgrin>.

Och jag upprepar: det glädjer och sporrar mig att ni gillar det jag gör  <tumb>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Mad Max

Ja vad säger man......helt sjukt snyggt, grymt gjort. Har läst på många tyska forum olika byggtrådar men det här toppar allt  <hands>
Hoppas verkligen man får se den i action i verkligheten!
Väntar på fortsättningen  <popcorn>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Gunnar

Väntar på fortsättningen  <popcorn>

<happy> Det gör jag oxå <bounce>.

Fast idag var det tvunget med lite trädgårdsarbete.... för hand med H1  [laugh] (om du snappade upp vad H1 var i en annan tråd - för det var väl inte i din  :-\ )
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

Citat från: Gunnar skrivet  3 oktober 2012 kl. 18:25:02
Fast idag var det tvunget med lite trädgårdsarbete.... för hand med H1  [laugh]

Trädgårdsarbetet nästa höst kanske kommer se lite annorlunda ut då  <hands>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mad Max

Citat från: Gunnar skrivet  3 oktober 2012 kl. 18:25:02
Väntar på fortsättningen  <popcorn>

<happy> Det gör jag oxå <bounce>.

Fast idag var det tvunget med lite trädgårdsarbete.... för hand med H1  [laugh] (om du snappade upp vad H1 var i en annan tråd - för det var väl inte i din  :-\ )

Nej jag har nog missat H1 tråden  <poke>
Om det var mig du svarade  :)
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Gunnar

H1 är en vanlig spade  <happy>. Det hängde ihop med att Åkerman (den gamla grävmaskinstillverkaren, som sedermera köptes upp av Volvo) hade en liten grävare som hette H3 och då lär någon ha kallat en spade för H1. Jag hittar inte tråden som beskrev detta... jag undrar om det inte var Thomson som har en H1 på en av sina grusbilar... Någon kanske vet bättre...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

nalle

Sjukt imponerande och lärorikt, hatten av för dig Gunnar!

Nalle T

Underbar Tråd att följa!!
Hatten av för dig Gunnar <hands>
Med vänlig hälsning,
Nalle

Pågående projekt  Scania R470

Mullis

Ja, Gunnar. Det var Thomson som har en H1 bakpå hytten på en av sina grusbilar.

Så vackert att se på ditt bygge. En annan har inte kommit någon vart alls...
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt