VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Actros861

Möjligt jag missat det men hur ska du fästa däcket på fälgen, och varför 10halvor?
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

#106
Det går ju åt 8 halvor till 4 hjul, och jag gör alltid en eller annan i reserv, om man skulle göra något misstag  <happy>.

Av denna bild framgår att jag tänkt ha "fyllning" i hjulen. OM (????) det går att kränga däcket över en så stor bit som visas på bilden så ska jag göra det, annars får den ju bli mindre i diameter. Meningen är att däckfoten ska bli klämd mellan fälgen och klumpen i mitten. Om den kan se ut som den är ritad och jag gör den av ett ämnesrör så kommer den att väga 1,9kg vilket nog vore alldeles utmärkt i varje hjul. Vi får väl se vad däcket tål i krängningsavseende. Det material jag ska skaffa ska tåla en förlängning (deformation) på cirka 500%, så det borde ju kunna gå  8).

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Ok, då är jag med varför du gjorde 10 <tumb>

Då fäster du det som det är på CAT:en också, två fälghalvor med en ring inuti som klämmer fast däcket.
Väldigt bra konstruktion för det finns ingen risk för att däcken lossnar <hands>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Jo, jag har sett dem, men de har inte rätt mått till den skala som min maskin "råkade" få.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Just det ja, du  gjorde i 1:13,5 <stup>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

#111
Det senaste jag visade av byggandet var när jag gjorde färdigt fälgarna, och nu kommer fortsättningen nämligen det som fälgarna sitter på <tumb>.

Lagerhusen ser ut som följer, visade från bägge sidor och med och utan monterade lager och kuggkrans för navreduktionen. Flänsen har 12 st M1,6-hål som tar en stund att gänga :):







Efter det kommer själva hjulnavet, dvs flänsen som håller fälghalvorna. Dessa har 24 st M1,6 och tar alltså ännu längre tid. Tappen med sin hållare är även denna gång styrd i en hylsa i maskinen och jag gängar genom att snurra skaftet/hållaren mellan tummen och pekfingret. Det går utmärkt <tumb> De 3 lite större hålen är medbringarhål som ska passa ihop med planetbäraren i navreduktionen som visas lite längre ner:





Och monterad ihop med fälghalvorna, med EN av de 24 M1,6x12-bultarna från Knupfer. Insexbulten i mitten kommer så småningom att döljas av "navkapseln" med Volvo-loggan på:





Planetbäraren och tillika axeln för hjullagringen. Denna detalj är gjord i stål eftersom gängan för insexbulten, som hållet hela hjulet vid axeln, sitter i den. Dels är det kort gänga och dels vill jag inte riskera att dra sönder gängan när hjulet monteras. En av detaljerna är redan försedd med de tre axlarna som planethjulen lagrar på och som utgör medbringartappar till hjulnavet ovan.



Med lager monterade:



Med ditlagda planethjul:



Imonterat i lagerhuset, här ser man medbringartapparna oxå:



Och med ditmonterat hjulnav:



Så här ser det ut om man vänder på det hela:



Så plockar man dit de tre planethjulen som hör till slutsteget:



Och därefter kommer planetbäraren för ingångssteget:



Planethjulen i ingångssteget:



Och så solhjulet, som inte sitter på den axeln som kommer från diffen ännu:



Avslutningsvis 3 bilder som visar hur det ser ut när framaxelröret och fälgen är monterade, dock inte med alla isexbultarna som ska vara där <evilgrin>.








Det var allt för idag <popcorn>. Nu blir jag nog tvungen att ge mig på huset mitt på framaxeln, för innan det är gjort kan man ju inte provmontera hela axeln i framvagnen <tumb>.



Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Åhh <drool>

Fy fan vad snyggt <tumb>
Vore nästan synd att måla den sen.

Gunnar

#113
Ja, du Ampen, jag sa detsamma till brorsan om att måla, men maskinen är gul i verkligheten och därför ska modellen bli gul oxå <happy>. Men det är ju klart att ska man se att det verkligen sitter bult med sexkantskalle i fälgarna så får det inte vara speciellt tjockt med färg <evilgrin>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds


Med vad ska du skruva fast alla dom där skruvarna?  Har du någon liten hylsa?


Gunnar

Jag köpte en liten hylsnyckel samtidigt med bultarna, men jag fick börja med att svarva ner den för den fick inte plats där nere där skruvskallen befinner sig. <happy>. Det är bara en bit 5mm sexkantstång med nyckelgreppet i ena änden, men den var dyr, har för mig det var över 50kr >:(
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler


RW

Här håller en kille på som KAN!!! 

otroligt snyggt.

freco

Ja det är ju så vackert så man blir tårögd. Helt underbart.

1314

Följt denna tråd ett tag innan jag nu gjorde slag i saken och registrerade mig här.  ;D

Har fått plocka upp hakan ett antal gånger från golvet när jag läst och häpnat över hur snyggt detta blir!

Jättekul att du också visar och förklarar hur du gör, särskilt med CAD, då jag försöker lära mig det lite smått till mitt egna projekt.

Än en gång; Grymt bygge!   <tumb>
/ Jonas
"Jag tänkte börja med bromsarna,lite lättare att flytta på 2 ton om man slipper sikta på nått billigt..."