VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

#150
Jag testar vidare med en länk från Galleriet

http://www.rclastbilar.se/forum/index.php?action=gallery;sa=view;id=12

Hur blev det?

Inte bra för det resulterar i ett nytt fönster där det i och för sig går att zooma <tumb>


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#151
Då är det dags för en uppdatering igen...

Denna gång ska jag visa hur man tillverkar kugghjulen till växellådan jag visade ovan. Jag börjar med att göra ämnena av en rundstav av polyamid (nylon). Detta kör jag hemma i källaren  <tumb>:

.

Det är ju bara olika trissor så det är inget att se... Men jag behövde en dorn att sätta dem på när jag ska fräsa tänderna. Här är den tillsammans med ämnena. Ursäkta den dåliga bildkvaliten på denna bild  ??? :



Och så här ser det ut när det sitter i fräsen :



Själva fräsverktyget ser ut så här, det brukar vara satser med 7 olika fräsar eftersom tänderna har lite olika "krökning" beroende på antalet tänder på hjulet. Ena ytterligheten av ett kugghjul är ju en kuggstång och där finns inte denna "krökning" utan tanden har raka sidor/flanker.






Delningsapparaten är egentligen inte avsedd för kugghjulsfräsning för den har bara fasta lägen var 15:de grad. Men däremot har den gradering varje grad runt hela varvet och den har en nonie så vinklar går att ställa in rätt så bra ändå och den går att låsa i vilken vinkel som helst. Den här apparaten är egentligen avsedd för att fräsa sänkgnistelektroder i, men det tänker jag INTE beskriva för er  <happy> :



Då fräser vi då...



Detta är det lilla hjulet med 18 tänder. 360/18=20 dvs det är 20 grader mellan varje tand, så efter varje "fräsvända" får jag vrida det refflade greppet på den näst nedersta bilden ovan 20 grader och fräsa igen... 19 gånger till :



Sedan är det bara att fortsätta med de stora, 30 tänder, hjulen  <tumb>:



Det gick ju bra det där, det värsta  :-\ var nog att grada av "fnaset" som blev vid fräsningen. Nylon, och andra sega plaster är rätt knepigt att bearbeta helt utan grader, det kräver väldigt vassa verktyg. De fräsar jag har är egentligen direkt olämpliga för detta material, men jag har dem och då får det bli så... För övrigt så tillverkar man INTE kugghjul på detta sätt annat än möjligen vid enstyck eller några få, industriellt görs det på helt annorlunda vis. Googla exvis snäckfräsning om du vill se mer om detta.

Jag gillrade upp de färdiga hjulen så att det går att förstå funktionen på lådan. Det är ju så att kugghjulet på motorn driver även reduceringen 18/30 + 18/30, som då oxå snurrar hela tiden. Sedan kopplar jag in slutsteget till själva diffen, antingen direkt till motorn eller till det nedväxlade 30-tändershjulet på samma axel. Jaja, jag ska visa resten oxå när det är tillverkat för de som inte riktigt har hängt med ännu  <tumb>. Här är bilderna:









Det är alltså det ensamma hjulet som sitter på själva diffen.

Ett förtydligande vad gäller fräsningen: Man måste ha gjort ämnet med det korrekta yttermåttet (det kan man räkna ut m.h.a kuggtalet och modulen eller ta ur någon tabell). Sedan tangerar man fräsen mot hjulets ytterdiameter och nollställer. På fräsen står det dels vilka kuggtal den täcker samt modulen och HUR DJUPT man ska mata in den. I detta fall är det 2,16mm, då kommer centrumavståndet att stämma med nästa hjul.

Det var allt för idag  <happy>.


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

Tackar för denna lektion, ser fram mot nästa  <happy>
Alltid lika roligt när denna tråd uppdateras!!  <beer>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Gunnar

#153
Jaha, nu är diffen som ska sitta i växellådan (mellan bakaxel och framaxel för er som inte läst tidigare inlägg i tråden) klar och här kommer lite bilder på den.

Först de huvudsakliga delarna som ingår:



Och sedan mer och mer ihopplockad:















3 insexskruvar M1,6x8 håller ihop halvorna, fast de är så djupt försänkta att de inte syns  <tumb>.

Vi får väl se om det hinns med att göra själva växellådshuset i helgen, för dessförinnan ska jag göra en testform för att provgjuta däckmaterialet:





Testbiten borde ju varit svart, men det blir den i verkligheten  <happy>.

Det var allt för den här gången, men jag lägger några av bilderna i Galleriet oxå om någon vill zooma  <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Mycket imponerande, väldigt kul att följa, att du gör drev och sånt själv är ju bara helt sjukt, på ett bra sätt! :)

Mullis

Man förundras hur din tid räcker till med allt det där du gör. Men, med din bakgrund så förstår man att det är ibland lätt och ibland en utmaning. Allt ser så lätt ut när du gör det, men det skulle jag aldrig klara av...  :)
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Iccccie

Mycket imponerande bygge!!  <wow>
Har du allt färdig ritat eller ritar du allt eftersom projektet går frammåt?

Gunnar

Nu har jag med benäget bistånd av min bror blandat gjutmassa och gjort provgjutningen. Nu ligger det hela på elementet för att den kemiska processen ska gå lite fortare  <tumb>. Men jag blir ändå tvungen att hålla fingrarna i styr tills efter lunch imorgon måndag innan formen kan öppnas och jag får ser hur mycket fräsränder som syns i gummit. Jag har i och för sig putsat med våtslippapper #360 där texten är för att kunna se skillnaden.

Svaret på frågan om allt är ritat är nej, men gissningsvis är 80-85% klart. Det som återstår är väl i huvudsak detaljer typ lampor, handledare och liknande som har med utseende att göra. Redskapsfästet är inte heller konstruerat ännu för jag har inte kunnat bestämma hur det ska se ut därför att jag tycker att Volvos ser för dj.... ut. För övrigt är det inte så vanligt med redskapsfäste på en så stor maskin som denna, utan de brukar ha en fast monterad skopa. Men det vill inte jag ha utan jag vill kunna sätta dit en timmergrip oxå exvis  <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#158
Kan man kalla det jag nu visar för "unboxing"  <evilgrin>.

Så här såg det ut när det var gjutet. Det svarta är förstås gjutmassan. Den syns dels i "ingjötstratten" till höger, dels under locket över formen. Locket var gjort av en makrolonbit för att jag skulle kunna se hur massan bar sig åt medan jag fyllde formen. Runtom hade jag tejpat för att inte få in tjyvluft när jag suger ur luften.



Klossen med tratten sitter med 2 bultar.



Grunkan som slangarna sitter i är vacumejectorn som suger ut luften ur formen och hjälper till att få den minst sagt trögflytande massan in i formen. Den (massan) är ungefär som kylskåpskall sirap  <tumb>



Lossad tratt, som förstås fortfarande hänger ihop med resten genom själva kanalen mellan tratt och formrum, och med tejpen uppskuren så locket gick att lyfta :



Sanningens ögonblick närmar sig  :'( och, om jag ska vara ärlig tycker jag det blev nästan perfekt som första prov betraktat  <happy>:







Den kritiske (jag själv exvis) kan se en del små pluttar, som visade sig vara mm-stora luftblåsor. De flesta i vänsterkanten på "däcknabbarna", och en del i texten, och de beror nog på att jag lutade formen lite så den änden som jag suger ur luften i ligger lite högre än ingjötsänden. Jag ska fylla formen lite saktare nästa gång och se om det hjälper  :-\


Det jag ska göra nu är att fräsa om formen så att delen med texten blir tjockare, och texten ska fräsas med en mindre fräs. Denna del av formen har den tjocklek på materialet (däcket) som sidorna på däcket ska ha. Jag bedömer att det behöver vara tjockare för att få däcket tillräckligt bärkraftigt. Därför ett nytt prov  <evilgrin>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Mvh, Olof!

swerecon

Verkligen snyggt. Det som är intressant förutom att gjutningen lyckades så långt är hur det blev med däckkänslan? Vad är det för mjukhet på gummit? Vad är det för blandning du använt?  <hands>
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Gunnar

Däckkänslan tycker jag verkar bra, det är 55 shore A (står det i specifikationerna, men vem kan veta det utan lämplig mätutrustning). Jag har ju aldrig känt på de däck du och Actros har så jag har inget att jämföra med. Om jag belastar mönstret lite och försöker dra det på en bordsskiva så är det som klister  <happy>, men det blir ju annat när däcken är smutsiga... men det kommer säkert att bli bra. Det jag köpte var Altropol Fleximasse HS 55. Altropol är ett tyskt företag som representeras i Sverige av Ellsworth. Som jag sagt tidigare, det är inte ekonomiskt försvarbart för bara materialet kostar lika mycket / däck som att köpa dem färdiga, om det hade gått i mitt fall. Tyvärr går den tyska firman inte med på att sälja direkt till mig och när den svenska mellanhanden lagt på sitt blir det dyrt  >:(. Jag hade lite mailväxling direkt med Altropol och de sa att de sålde detta material till många tyska kunder för just detta ändamål.

Skit samma, huvudsaken är att det blir som jag vill ha det  <beer>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Häftig provgjutning <tumb>
Använder du något släpmedel i formen?

Är det luftbubblor man ser i texten?

Kan du få annan effekt på massan om du förvärmer/kyler formen?

Jag tror det kan bli hur bra som helst det här.

Gunnar

Släppmedel: Ja det är vax i något lösningmedel som dunstar efter man sprutat på det, vilket görs med en airbrush. Men det verkar inte nödvändigt för jag avfettade en aluminiumbit och hällde ut en skvätt på den just för att se hur hårt det fastnade, och det var inga problem alls att dra bort den. Ytan blev lika fin som den "riktiga" provbiten.

Luftbubblor: Ja det är det, det står f.ö. i inlägget ovan <tumb>

Man kan förvärma både form och massa om man vill, men det påverkar tiden man har på sig att fylla. I första försöket var bägge rumstemperatur. Jag misstänker att luftbubblorna blev p.g.a. att jag sög lite för häftigt i början så brorsan hann inte med riktigt utan det sögs med lite luft i ingjötet och det kom nog inte ut... Nästa försök ska jag luta formen lite mer, suga lite mindre i början, och se till att tratten hela tiden är fylld med massa. Hursomhelst, efter fyllningen ställde jag formen på värmeelementet som var 35-40 gr varmt. Vid 25 gr ska man inte avforma förrän efter ett dygn och optimala egenskaper får man först efter 14 dagar i rumstemperatur (!!). Jag frågade tyskarna om jag inte kunde värma och då sa de att cirka 40 gr var ok och att då går allt fortare, fast de sa inte hur mycket  >:(

Jag är övertygad om att det blir bra när jag provat lite till  <evilgrin>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Bara så ni inte tror att jag gett upp... <tumb>

Om någon av er funderar på att göra däck själva, och har krav på att det ska se något ut, så glöm det. Köp färdiga om det finns  <megamad>.

Jag har gjort ett antal prov sedan mitt senaste inlägg utan större framgång. Det är luftblåsorna som stör mig. Jag har provat med varm form och värmd massa för att få bubblorna att flyta upp men det blir inte märkbart bättre. Jag har kollat med tillverkaren om man inte kan späda ut med något för att få den mera tunnflytande, men inte med den massan jag köpte och som (efter vad dom säger) brukar användas. Hursomhelst, jag ska försöka på annat sätt... >:(

Imorgon ska jag försöka slipa en s.k stickel (en fräs med bara ett enda skär) för att med den fräsa mitt däcksmönster så småningom. Förr användes detta fräsverktyg rätt ofta inom verktygsindustrin men nuförtiden hör man inte talas om det. Det finns (jag har tillgång till en) speciella små slipmaskiner, stickelslipmaskin (förstås!) som går att ställa in på femtioelva olika sätt men de är helt manuella, och jag har aldrig försökt mig på att använda en så vi får väl se hur det går. Om det går kanske det blir lite bilder igen.

Om jag inte lyckas får jag väl återgå till min växellåda som fortfarande saknar ett hus att vara i...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar