Allt om airbrush

Startat av Rikard, 30 september 2012 kl. 02:09:36

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rikard

Tänkte vi kunde ha en tråd där det förklaras lite närmare hur air brush funkar, skilnad på olika sprutor och mellan olika färger,  med mera.

<tumb>

Scania R 620 6x4 Highline

Ellis

Jag tar tillfället i akt och snor den redan påbörjade tråden...  <evilgrin>
Har ingen erfarenhet av airbrush men har förstått att jag är i behov av en :) Har läst lite här å där på nätet, sett lite youtube-klipp osv. Men är ändå bara ca 90% säker på vad jag ska ha.

Om jag förstått det hela rätt så har nålstorleken på sprutan och färgens viskositet betydelse för varandra... Ju tjockare färg desto grövre nål...eller? Har jag en spruta med en nålstorlek på 0.35mm så måste en viss färg tunnas ut för att inte klägga igen i sprutan, i jämförelse med en nål på 0.5mm? Likaså är det svårare att få till det jämnt å fint på en större yta med en mindre nål?

Om man då ser till våra lastbilar...blir en nål på 0.35mm för liten för att exempelvis färga en hytt eller en trailer och då med en koppstorlek på 9ml? Är det då bättre med en "bottenmatad" spruta med en nål på 0.5mm?
Jag förstår att mycket handlar om kunskap/teknik och inställningar i slutändan.

Just nu står det mellan en Iwata Eclipse CS eller en BCS med en Smartjet kompressor.

http://www.daveartairbrushshop.com/catalog/iwata-eclipse-cs-hpcs-airbrush-p-58.html

http://www.daveartairbrushshop.com/catalog/iwata-eclipse-bcs-hpbcs-airbrush-p-59.html
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

swerecon

Om vi pratar om att lacka dom stora ytorna på våra fordon såsom hytt, flak eller hela släp så är det att rekommendera en spruta med 0,5. Skulle även funka med en Clas Ohlsson färgspruta eller direkt ur en sprayburk. Mycket är upp till vilken teknik man har själv.

Till alla detaljer passar en 0.35 nål bra. Därmed inte sagt att det inte går till det andra, tar bara lite längre tid.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ellis

Då är jag inte helt ute i det blå ändå  8)
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ellis

Hur är det med färg då!? Har förstått att många inom RC målar med Faskolor´s färger, men det kanske är mer inriktat mot lexankarosser? Det kanske inte har någon större betydelse vilken typ av färg man har, mer en fråga om tycke och smak?
Tar gladeligen emot tips om bra färg  <popcorn>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ricardo

Jag har använt Fascolor Fasflip Sapphire på mattsvart bas(Motip,vanlig burk) med klarlack över(Motip, burk) på styren, det var inga som helst problem!
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper