Huina K970 grävmaskin

Startat av Digger, 29 mars 2022 kl. 16:08:53

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mad Max

Hej.

Skulle gissa på att servot som styr bomventilen är lite öppen när du släpper radions spak. Servot bör gå tillbaka till 0 så att ventilen är helt stängd. Räcker med lite lite öppen så kommer trycket släppa och bommen gå ner.

Värt att kolla  <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Digger

Tack för tipset. Måste jag öppna maskinen för kolla på servot där eller kan man se något i sändaren ?
Och måste man byta servot eller kan man fixa det tror du?
Alltid lär mig sig nåt nytt 😅

Digger

#17
Hej.

jag satte ihop cylindern igen inkl den naggade o-ringen och som Madmax tipsade om hör jag ett väldigt svagt surr någon sekund då och då när allt är knäpptyst så den verkar inte vilja stänga sig helt. bommen sjunker kanske drygt en cm när jag har den i högsta läge så inte så att den bara sjunker ihop men vill ju att det ska ha kvart trycket så klart.
Har justerat lite med subtrim vilket hjälper en aning men servon surrar / knarrar ändå lite svag någon sekund då och då. Jag har ju 2 ventiler med servo som inte används så kan ju byta plats. Nåt jag ska tänka på innan jag skruvar bort en servo med tanke på olja etc?

Mad Max

Hej igen Digger

Testa att trimma lite till, Oftast måste det vara exakt inställt så att det slutet tätt. Ventilens öppningsvinkel är inte så bred, så trimma lite i taget.
Jag har vårt att se att något är fel på servot samt O-ring. Surrar lite gör dem, det är ingen fara. Om O-ringen inne i cylindern är trasig så läcker det olja.

Maskinen var helt ny va? Det skulle ju kunna vara något konstigt med servot, men som sagt så har jag svårt att se det, om maskinen är helt ny.
Det som kan slita på servona är om servot vill öppna (rotera) mer än ventilens öppningsvinkel, men då bör man inte få problem med en gång. Man sliter helt enkelt på servots kuggar och servot blir då dåligt på sikt (tror jag). Säkert olika beroende på olika fabrikat på ventil-block, hur mycket de kan öppnas mm.

Testa som sagt att trimma lite till o se om du får det tätt  <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Digger

#19
Hej Madmax.

tack för svar. Yes den var ny och kom förra veckan. Alla subtrims var satta till 0 från fabrik och har inte varit några problem fram till igår och först då ändrade jag subtrim för bommen. Är inte det konstigt att man plötsligt och/eller efter så kort tid efter leverans av en ny maskin måste ändra subtrim ?

cylindern verkar vara tätt än så länge så är inte o-ringen då så du säger.

ska man trimma på nåt speciellt sätt ? Trim eller subtrim ?
typ göra en del rörelser mellan varje trimning så servot får arbeta lite eller ska den vara helt still ?

jag ska ha ett videosamtal med nån tekniker hos dom idag så ska se vad de säger också.  :)

Mad Max

Hej.

Bara för att subtrim är satta till 0 i radion så behöver inte det innebära att ventilerna är i sitt 0-läge.
Höj bommen och kör trimmen + eller - tills den slutar att falla. Hjälper inte detta så är orsaken någon annan  ::)

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Digger

Hej.

tänkte mest att alla subtrim varit 0 hela tiden och det har fungerat fint tills igår av någon anledning. jag försöker trimma lite och se hur det går.

Mad Max

Hej

Ok, så bommen har fungerat fint till att börja med och nu efter lite körning så sänks den när du släpper spakarna eller stänger av maskinen? Den läcker inte olja inne i maskinen?

Kolla med tillverkaren när han ringer, han har säker bra koll på ev åtgärd  <tumb> Hoppas det löser sig   <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Digger

Yes den har fungerat bra tills nu. Och det är inte hela bommen som sjunker utan ca 2-3 cm av pinnen in till cylindern blir synlig. Sen stannar den där. Den står i samma läge nu efter 10 tim. Har kolla överallt om olja läcker men kan inte se nåt läckage.

Jag återkommer med bra nyheter hoppas jag

Mad Max

Aha, ok men står den så över 10 timmar så låter det som att den är tät o fin. Vad som då orsakar de cm den faller är inget jag har koll på. Hoppas det löser sig  <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Digger

Hej.
hade ett videomöte imorse med en tekniker och de sa samma sak; att försöka med med subtrim och jag ökade ändå upp till 100%  och bommen hålls uppe men sjunker väldigt sakta ned igen. de pratade också om servon och föreslår att jag skruvar loss det och sätter skriver i 0-läge. hoppas bara att det inte kommer ut olja när jag lossar servon men det ska det inte enligt dom.

kan även nämna att när bommen har sjunkit ned lite och jag då använder stickan så höjs bommen igen när det kommer tryck. så om servon/ventilen är lite öppen så kommer olja in och höjder då bommen fast jag inte rört den.

först blev jag bara irriterad att det är nåt fel redan men nu tycker jag det är "kul"/intressan toch man lär sig nåt nytt och det är alltid kul  :D

Digger

#26
jag har tagit loss och bytt plats på 2 servo (ena är till en ventil som inte används)  bara bytet gjorde varken eller men jag har fått skruva lite på servon men när jag slår på radion så går det tillbaka till sitt läge. har vridit och det är verkligen finlir eftersom ventilen verkar extremt känslig ? nu verkar det funka nästan ok men fick trimma lite. bra mycket bättre nu jämfört med igår. så här såg ventilen ut när jag tog bort servon. inte helt rak.

Digger

#27
en kort uppdatering.
Jag har centrerat servo återigen eller snarare bekräftat att den är centrerad.
Har även gjort 25-30 ändringar i subtrim efter varje ändring höjer jag bommen i maxläge men efter varierande stund så åker pistongen ut ca 4 cm och stannar i det läget.

Jag kopplade om slangarna och prövade med en annan ventil och felet kvarstår vilket tyder på att det är något med cylindern och efter en hel del kontakt med deras support så skickar de en ny cylinder utan kostnad. Så förhoppningsvis blir detta löst med den nya cylindern.




Digger

nu har jag sprayat cylinderskydden i RAL 7012 istället för krom som grävaren kom med.

Digger

lite småpyssel sista dagarna har varit att måla cylinderskydden och installera nytt ljud; SMB från Servonaut.
Jag hade mixat allt ljud flera dagar innan jag ens fick paketet och det fungerade hyfsat bra redan på en gång men har gjort lite småjusteringar. största skillnaden mot Kabolites egen ljudmodul var kopplat till respektive kanal på receivern medan SMB använder 2 kanaler och sen mixas ljuden på radion. inget nytt för de erfarna dock :)

här är ett par bilder. stillbilder på dessa typer av "leksaker" är ju lagom roligt men ska försöka få till nån video också så man ser och hör live.