Vad kör du med för radio & tillbehör

Startat av Rikard, 12 september 2012 kl. 08:16:50

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rikard

Tänkte vi startar en tråd där vi kan berätta vad vi kör med för radio och vad för tillbehör att kunna styra belysning, motormodul, och pris klass, blir som en hjälp till oss nybörjare som har ramlat in i djungeln, inte bara för mej utan för andra med
Scania R 620 6x4 Highline

Trail Jero

Hej!
Jag kör mina fordon såhär:

Scania R620                       - Futaba (Attack) 4vwd 27MHz (köpt i från HK som "full operation kit), 4 kanaler. Styr Tamiyas MFU

Volvo FH12                         - Robbe/Futaba FC-28 V3.2 med 40MHz sändar modul, 8 kanaler. Styr Tamiyas MFU

Linde H50                           - Robbe/Futaba FC-28 V3.2 med 40MHz sändar modul 8 kanaler. Styr endast körning. Ljus på sep brytare.

Scania T Scania 164            - Robbe/Futaba FC-28 V3.2 med 2,4GHz sändar modul 8 kanaler med Multi switch 12+2.
                                             Styr ljus med multi switch och bilen med ljud från sendarens övriga kanaler. 
                                             (Servonaut M20 ESC och SMX ljudmodul)
                             
Scania T 143 1:8                 - Futaba T4EXA 40MHz, 4 kanaler. Inga ljusen en, men kommer att styrast med rele moduler som i sin tur styrs med egna kanaler.

Mercedes 1838 LS                Graupner/JR Varioprop T3014 27MHz 4 kanaler. Ljus styrs med microbrytare och et servo. Ingen ljud.

Samtliga fordon är inprogramerade på mina två FC-28 sändare för att kunne körast med bara dom på sikt.
Jag har sändar moduller på 27MHz, 35MHZ, 40MHz och 2,4Ghz till mina FC-28'or.

På Volvo'n och Linde'n (gaffeltrucken) har jag programerat så att jag kan, bara med att bara byta modell minne, köra dom på samma frekvens.

FC-28 kom på 90-talet och anses derför som "gammal "teknik. Den har dok alla funktioner jag önskar mig, och med multiswitch och 2,4GHz modul passar den mig perfekt.
Pris för en, i bra skick FC-28, ligger på mellan 1500,- och 3000,- (kan even hittas billigare)
Multiswitch modulerna ligger på rundt 2000,-  för knappsatsen till sändaren och decodern för att ha i bilen (finns flera olika konfigurationer för att passa olika behov)

Futaba T4EXA ligger på rundt 1500,- ny

Futaba 4VWD  ligger på rundt 1500,- ny

Mitt tips dok är att satsa på en 2,4GHz sändare eller en som har utbytbar sändar modul till 2;4GHz

Håppast det var till någon nytta.
Mvh Bjørn
S.U.R. Sällskapet för Udda RC-bilar
Swedish Rc Scale Truckers
My Tamiyaclub Showroom

Actros861

För min del ser det ut så här:

Scania R620: Robbe FC-16 med multiswitch 12+2. Bilen har M20+ ESC och parkeringsljus, SMX ljud, BE8 rotorljus, BE8 PC blixtljus, decoder 12+2 mottagare till multiswitchen och Air4 för trådlös överföring till dolly och trailer. Kommer att bytas ut till Futaba T8FG Super

MAN 25,25: samma som ovan

Scania T580: Robbe F-14 med multiswitch 12+2 och 4+4. Bilen har M20+ ESC och parkeringsljus, SMX ljud, BE8 PC blixtljus, decoder 12+2 och 8 mottagare till multiswitchen, CTI PS16 till hydraulpumpen, omkasttningsmodul för att kunna köra 12 funktioner på 6 kanaler och Air4 för trådlös överföring till dolly och trailer. När radioskifte är klart i de andra bilarna kommer det att byggas en ny till denna av FC-16 och F-14 då kommer den att ha 26kanaler och 12 strömfunktioner till ljuse.

Mercedes Actros: ingen radio ännu men kommer att bli Futaba T8FG Super, 14kanaler. Bilen har M20+ ESC och parkeringsljus, SMX ljud, BE8 PC blixtljus, MM4 och Air4 för trådlös överföring till och trailer. 12kanaler.

CAT 966G: Just nu ingen radio men kommer att ha samma som Mercan. S20 ESC, SMX ljud, CTI PS4o och PS4u, BMA hydraulmodul, och snabbfäste. 12kanaler.

Hitachi 870 LCH: Sanwa SD-10G, 10kanaler. S20 ESC, Roxxy 930 ESC, 2st Schulze 22 ESC, CTI PS4o och PS4u, och snabbfäste. 9kanaler

Bell B50D: Futaba T7C, 7kanaler. S20 ESC, Roxxy 930 ESC. 5kanaler.

Mercedes G55AMG, Futaba T7C, 7kanaler. E20 ESC, MM4, ML4, THOR 15 och BE8. 7kanaler

Tror det var allt, jag har inte räknat upp alla funktioner det skulle bli en mindre uppsats då ;)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

freco

Citat från: Trail Jero skrivet 12 september 2012 kl. 09:32:05
Scania T 143 1:8

Ursäkta OT men den här skulle jag väldigt gärna vilja se lite bilder på  <hands> (i annan tråd)

Rikard

Scania R 620 6x4 Highline

freco

Det var ju intressant att se att man faktiskt inte måste lägga 4000 på en radio  ;)
Verkar ju finnas ganska många att välja på i prisklassen 20-50 USD.

När det står tex 6 kanaler, är det då alltid 6 "riktiga" proportionella kanaler eller kan det vara 4 proportionella och 2 on/off?
Något annat man skall tänka på att inte missa om man köper en billigare radio?

Skulle vara intressant att lära lite mer om hur du gjorde om den ena kanalen till 4 switchar.

freco

Intressant!
Är det tom så att det är bättre att programmera via USB än direkt i radion? OK man behöver ju ha tillgång till en PC, men kanske bättre gränssnitt, enklare att uppgradera mjukvara etc?

Actros861

Min personliga uppfattning om att köpa billigt sällan lönar sig. Jag vet också att en del på norska forumet har haft bekymmer med programmering av denna radion.

Mitt råd är att köp en riktigt bra radio med många kanaler (8 och uppåt) det kostar kanske några tusenlappar men man kommer också att ha den i flera år. Köpa något billigt som man sen kanske ångrar sig är ju ganska utslängda pengar, även att det bara handlar om 22$.

Jag köpte själv Robbes F-14 och FC-16 för att dessa var ungefär halva priset av en bra computerradio, det ångrar jag idag. Där finns massor av bra funktioner i de avancerade flygradiorna som även är bra till våra lastbilar.
Om vi tar ett exempel som en boggiaxel med styrning och lyft, så kan du få den till att hissas med "rätt" hastighet, styras med rätt utslag jämfört med framaxeln och när du lyft axeln kan styrningen också stängas av.

Men men var och en gör ju som den vill, detta är i alla fall mina tankar i ämnet :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

thf uppsala

Det här var en intressant tråd som följes med intresse  :)

Själv så slog jag till på denna radio efter råd och tips i en annan tråd  <tumb>
Robbe T8FG Super 2,4GHz FASST men bytte mottagare till Robbe R6014HS 2,4 Ghz för att få fler kanaler (14 om jag fattade rätt)
När man väl har kommit till att få Scanian klar så används SMX, M20+ ,PS4o PS4u ,AMO+AIR4, BE8 PC och ev motoriserade stödben på kyltrailern


Efter att ha börjat läsa manualen så verkar det finnas oändligt med inställningar man kan göra men som nybörjare så får jag nog läsa en hel del till innan nåt börjar fastna  :o

Actros861

@thf uppsala: Med lite specialdelar så kan du till och med få den till 18kanaler har jag läst. Blev inte riktigt klok på hur, men man skulle i alla fall använda digitala servon och en kabel på ett speciellt uttag i mottagaren för det.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

thf uppsala

Jo läste det jag med men man kanske blir lite klokare på det hela när man väl kommer in i hur radion funkar :)

freco

Kan man programmera även denna Robbe radio via dator/USB?
Och så en basic fråga... Robbe=Futaba?

tåffår

Jeg bruker;

Liebherr graveren: Sanwa sd-10 radio med 10 kanals mottager, thor 15 til fremdrift, orginal regulator fra Leimbach til sving av overvogn, SideWinder micro til hydraulikkpumpa (hydraulikkpumpa er mixet opp mot funksjonene + at den kan startes på lavt rpm over bryter), CTI ps4 til lys, egentlig er det litt lite med 10 kanaler på graveren, så eg må finne ein annen radio eller finne på noe lurt for å få til framtidsplaner..

Scania R-730 Distrubusjonsbil: Sanwa SD-10 med 8 kanals mottager, Servonaut K-30 styrer de lysfunksjoner, Gir, Framdrift og tildels sving. SMX Lyd. 

Scania R-620 Trekkvogn: Sanwa SD-10 med 10 kanals mottager, Servonaut M20+ styrer framdrift, og de vanlige lysfunksjoner. SMX Lyd. Servonaut MM4 styrer fjernlys, tåkelys og rotorblinker. har også Servonaut air til den, men er ikkje koblett opp

Arne-Kristoffer F. Arnesen
Leimbach Liebherr 922 hjulgraver
Leimbach Hitachi ZX210
Scania R730 Skapbil
Scania R620 Lastvaxlar

thf uppsala

Citat från: freco skrivet 14 september 2012 kl. 21:24:08
Kan man programmera även denna Robbe radio via dator/USB?
Och så en basic fråga... Robbe=Futaba?

Borde funka eftersom du kör med SD cards, har du bara ett program för det hela så ska det fungera men jag återkommer när jag vet mer om detta.

Rikard

jag har en fråga, håller på och bygger ihop min R 620 och saknar servo, min fråga är ska jag köpa lösa servo till och börja med då jag har en 2 kanals radio som jag tänkt börja att köra med, eller ska jag vänta lite och köpa ett radio + mottagre som det ingår servo i paketet?

tack för era tips
Scania R 620 6x4 Highline