Författare Ämne: CTI kolvar, tips  (läst 2024 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vicke rc r620

  • VG TRANSPORT AB
  • Chaufför
  • ***
  • Antal inlägg: 308
CTI kolvar, tips
« skrivet: 18 juni 2018 kl. 19:06:30 »
Hej, då min hydrauliska tippkolv gick av så är jag nu mer inne på att införskaffa mig två stycken CTi kolvar (titan 100) men har igen erfarenhet ang dessa. Funkar de bra? står 6kg som max per kolv, så 2 stycken på bilen borde ju funka.
Är dessa något att ha eller borde jag lägga lite mer pengar och köpa en ny hydraulisk tippkolv igen? Skönt att slippa hydraultank och det.

Gjorde en kundvagn här som syns i länken, funkar den setupen och är det allt jag behöver?
https://www.cti-modellbau.de/shopping_cart.php

// Viktor

Utloggad Ellis

  • Sponsor
  • Lastbilar är min grej.
  • *
  • Antal inlägg: 813
  • Jag har ju ett jobb också...
SV: CTI kolvar, tips
« Svar #1 skrivet: 18 juni 2018 kl. 20:50:20 »
Tyvärr ser jag inget i varukorgen! Men jag kan säga att jag är väldigt impad av CTI-kolvarna! Jag har två st. på min tippkärra till traktorn. Funkar hur bra som helst! Då är detta föregångarna till "Titan-serien" så Titan borde vara ännu bättre! Har faktiskt beställt två Titan till kärran  <poke>
Den traditionella skruvspindeln tror jag dock är bäst på den elektromekaniska marknaden vad det gäller lyftkraft. Men CTI-kolvarna gör ju att det ser lite bättre ut!
Får man bara till rätt vinkel på kolvarna så tror jag dom gör jobbet!
MvH/ Kristoffer

-Scania R470
-Graupner/Kyosho Pistenbully -86 (Ska renoveras)
-McCormic traktor 1/16 (Projekt)

Utloggad 802°

  • Love2Build R/C
  • Sponsor
  • Övningskör
  • *
  • Antal inlägg: 149
  • I brake for cake!🎂🍪🍩
    • 802dgre
SV: CTI kolvar, tips
« Svar #2 skrivet: 19 juni 2018 kl. 08:43:21 »
Jag är helnöjd med mina CTI kolvar.
Viktigt är att köra med CTI's fartreglage då dessa mäter strömmen och bryter spänningen när man kör i botten eller går för tungt.
CTi har reglage som kan köra två kolvar samtidigt, detta har jag på min lastväxlare.
På min lastväxlare så kör jag med 2s lipo vilket är lite klent för att lyfta tunga lass då kolvarna är gjorda för 12V/3s men det fungerar helt ok för mig med 2s.

Som Ellis skriver så är vinkeln superviktigt även när man kör hydrauliska kolvar.
Instagram = @802dgre
Thingiverse = 802dgre

Utloggad vicke rc r620

  • VG TRANSPORT AB
  • Chaufför
  • ***
  • Antal inlägg: 308
SV: CTI kolvar, tips
« Svar #3 skrivet: 19 juni 2018 kl. 19:32:22 »
okej, tack för bra svar <tumb>
Kan du länka vilket CTI fartreglage du menar som gör så att man kan använda två kolvar?

Utloggad Mad Max

  • Sponsor
  • Lastbilar är min grej.
  • *
  • Antal inlägg: 802
  • Gillar STORA maskiner!!
SV: CTI kolvar, tips
« Svar #4 skrivet: 19 juni 2018 kl. 20:37:44 »
https://www.cti-modellbau.de/CTI-Hubzylinder/-74-102-110-181-182-191-329-350-354.html

Samma som jag har till min dozer. Instämmer med övriga inlägg. Funkar hur bra som helst tycker jag  <tumb>
Mvh Kristoffer.
Komatsu Pc490 Rivningsversion. Liebherr 734.

Utloggad vicke rc r620

  • VG TRANSPORT AB
  • Chaufför
  • ***
  • Antal inlägg: 308
SV: CTI kolvar, tips
« Svar #5 skrivet: 20 juni 2018 kl. 17:39:48 »
Tackar och bockar max! <tumb>

Utloggad Actros861

  • Anders Transport& Entreprenad: AT&E
  • Forumadministratör
  • Rclastbilstokig
  • *
  • Antal inlägg: 1474
  • Går det att modda bör man nog göra det...
    • Min MJ-sida på FB
SV: CTI kolvar, tips
« Svar #6 skrivet: 22 juni 2018 kl. 15:51:08 »
Nu blev jag väldigt nyfiken på vad det var för en kolv son gick av, låter ju inget vidare [shock]
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Utloggad vicke rc r620

  • VG TRANSPORT AB
  • Chaufför
  • ***
  • Antal inlägg: 308
SV: CTI kolvar, tips
« Svar #7 skrivet: 23 juni 2018 kl. 14:28:10 »
Hände tyvärr en olycka när jag lånade bort bilen på en träff för att personen var sugen på en liknande bil/byggnation. Saker kan hända, så är det.
Var ett tag sedan nu så kommer inte ihåg exakt hur allt gick till men kolven behövde en ny packning vid ett utskut, sen flippade radion så pumpmotorn fortsatte att pumpa tills kolven gick i två bitar. Men jag kan lova att allt blev väl inoljat och bra i alla fall [laugh]

Utloggad vicke rc r620

  • VG TRANSPORT AB
  • Chaufför
  • ***
  • Antal inlägg: 308
SV: CTI kolvar, tips
« Svar #8 skrivet: 23 juni 2018 kl. 14:29:33 »
Var Wedicos kolv som gick av, versionen av den innan som de säljer nu

Utloggad Actros861

  • Anders Transport& Entreprenad: AT&E
  • Forumadministratör
  • Rclastbilstokig
  • *
  • Antal inlägg: 1474
  • Går det att modda bör man nog göra det...
    • Min MJ-sida på FB
SV: CTI kolvar, tips
« Svar #9 skrivet: 23 juni 2018 kl. 14:33:13 »
Aha, då vet jag. Hört om en hel del problem med de där tyvärr  ::)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Utloggad vicke rc r620

  • VG TRANSPORT AB
  • Chaufför
  • ***
  • Antal inlägg: 308
SV: CTI kolvar, tips
« Svar #10 skrivet: 23 juni 2018 kl. 14:38:25 »
Vad finns det för hydrauliska kolvar som man kan ha framför baljan som är bra? Vilka sidor? några som ni kan rekommendera?

Utloggad Peteruqh

  • Samset transport
  • Sponsor
  • Chaufför
  • *
  • Antal inlägg: 334
SV: CTI kolvar, tips
« Svar #11 skrivet: 23 juni 2018 kl. 16:56:55 »
Är det cylindern på den gröna Scanian du syftar på? Har för mig att Lesu har en stark cylinder, tror dock att den sitter under baljan. Tittade på en i Norge, o den var riktigt stark.
/Peter

Utloggad vicke rc r620

  • VG TRANSPORT AB
  • Chaufför
  • ***
  • Antal inlägg: 308
SV: CTI kolvar, tips
« Svar #12 skrivet: 23 juni 2018 kl. 22:21:42 »
precis, den gröna ''tippbilen'' som renoveras nu. tack ,får kolla in dem <tumb>

 

SMF spam blocked by CleanTalk