Scania r620 blivande tungdragare

Startat av Pierre_r, 11 september 2012 kl. 19:40:57

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Pierre_r

Här är lite bilder på hur min scania r620 ser ut just nu.
Har tänkt att det ska bli en tungdragare av så den ska få 2 extra axlar 1 drivande och 1 styrande.
Har en extra ram till en scania liggandes som jag tänkte använda till att förlänga ramen på denna.



Jag får nog bygga en egen "hydrauloljekylare" och ha i hålet på vänstersidan av ramen ser lite tomt ut i den nu.

Här är släpet jag har tänkt att den ska dra:

Rikard

gillar ditt projekt,  många hjul och långt släp. vad har du tänkt att frakta på släpet? <tumb>
Scania R 620 6x4 Highline

Gunnar

Skulle jag oxå kunna tänka mig att bygga, men det ser ut att kunna vara en hel del arbete om det ska se ut som originalet.

Jag får be brorsan bygga en tungdragare så får jag bygga trailern  <hands>. Den ser ut att klara min lastare med marginal  8).
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Pierre_r

Citat från: Rikard skrivet 11 september 2012 kl. 22:24:07
gillar ditt projekt,  många hjul och långt släp. vad har du tänkt att frakta på släpet? <tumb>

Många hjul är roligt. vet inte riktigt vad jag har tänkt att frakta på släpet kanske någon av mina rc stridsvagnar i 1/16.
Vet inte om jag skulle göra så att någon av axlarna på släpet är styrbar (orginalet har bara stela axlar)
Vill ju helst kunna svänga innom kommungränsen iaf.
Har räknat lite och släpet med "jeepen" och sista axlen inräknad kommer bli ca 1,50 meter i 1/14.
Vagnen som sitter mellan trailern och dragbilen kallas tydligen för jeep.

Pierre_r

Citat från: Gunnar skrivet 11 september 2012 kl. 22:55:29
Skulle jag oxå kunna tänka mig att bygga, men det ser ut att kunna vara en hel del arbete om det ska se ut som originalet.

Jag får be brorsan bygga en tungdragare så får jag bygga trailern  <hands>. Den ser ut att klara min lastare med marginal  8).

Din lastare är garanterat inget problem om du vill ha skjuss nångång.
Jag har lite vanliga ritningar på det och sen har jag det i cad ritningar med, men jag tror inte det blir exakt som orginalet
Svanhalsen ska jag försöka få till att fungera som i verkligheten så man kan koppla loss den för att kunna lasta så den kan nog bli lite knepig.

freco

Väldigt läcker trailer det där. Många hjul är som sagt kul :)
Men är den inte lite "amerikansk"? Kanske jag som har fel... Tänkte bara på att Scanian du har säljs ju inte i USA...
Men det kan ju finnas såna trailers i Europa också.

Trail Jero

Mvh Bjørn
S.U.R. Sällskapet för Udda RC-bilar
Swedish Rc Scale Truckers
My Tamiyaclub Showroom

Pierre_r

Citat från: freco skrivet 14 september 2012 kl. 12:15:04
Väldigt läcker trailer det där. Många hjul är som sagt kul :)
Men är den inte lite "amerikansk"? Kanske jag som har fel... Tänkte bara på att Scanian du har säljs ju inte i USA...
Men det kan ju finnas såna trailers i Europa också.
Jo släpet är amerikanskt, men jag tycker dom flesta europeiska släp ser lite tråkiga ut så därför blir det ett sånt här.
Jag vet att det finns minst 2 st liknande släp i sverige ett som står på gården på jobbet och ett som brukar åka mot markaryd ibland.
Det som står på jobbet skulle använts till att frakta stora krossar men det blev inget av det så nu står den bara.

thf uppsala

Riktigt nice bygge  <tumb>

En liten fundering, hur pass ställer det till med kanaler och sånt om du kan koppla ifrån "jeep" och sen koppla och koppla ifrån för att lasta riktigt ??
För som jag ser det så måste du ta bort "Jeep" för att kunna göra det riktigt

Pierre_r

Den ska nog inte ställa till det så mycket, den ska inte kopplas på förrän allt är färdiglastat på trailern och det är dags att flytta den.
Men du har rätt att den måste bort för att kunna lasta och sen måste jag koppla bilen och plocka bort svanhalsen och sen sätta tillbaks allt igen.

Det enklaste hade nog varit och ha 2 st sändare 1 för bilen och 1 för släpet.

Pierre_r

Tror det är dags att börja bygga lite på denna nu.

Vad kan vara det bästa sättet att skarva dit den extra biten av ramen som jag har tänkt använda?
Svetsa eller plåtremsor inne i ramen så man kan använda skruvar för att hålla ihop det? eller skruvar + lödning av nått slag?

1 fråga till är det någon här inne som är bra på photoshop och kan måla påbyggnadsställningen i lite olika färger?


Tänkte kanske ha ställningen röd och tankarna svarta eller tvärt om eller några helt andra färger.

Olof

Rött brukar göra sig bra för chassiedelar och liknande så det tror jag på. Tankarna ska nog vara polerade tycker jag!  :)
Mvh, Olof!

Gunnar

Om rambalkarna är av aluminium, vilket de säkert är, så glöm svetsning. Antingen gör du helt nya balkar med rätt längd eller skarvar du med plåtremsor eller något annat. Du behöver väl inte nödvändigtvis skruva ihop i så fall utan du kan väl limma med epoxi, det är ju både lättare och snyggare + att det blir garanterat glappfritt.

Jag tittade oxå lite tidigare i tråden, på trailern, och föreslår att du skippar "jeepen". Den kan du ju komplettera med när du vill, om du vill <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Mitt förslag är att du gör helt nya balkar, det blir starkast och snyggast <tumb>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Eirike93

Citat från: Olof skrivet 22 december 2012 kl. 13:05:54
Rött brukar göra sig bra för chassiedelar och liknande så det tror jag på. Tankarna ska nog vara polerade tycker jag!  :)

Röd ram, röd ställning, svarta eller polerade tankar, det blir fint det! <drink>

Bygg en ny ram, att skarva ramar och hålla på tror jag inte mycket på - dessutom kan du skippa alla fula hål som du inte vill ha! <tumb>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer