Söker tips och idéer vid bygge av släp

Startat av Rikard, 7 september 2012 kl. 21:32:52

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rikard

Någon som vet någon tråd eller har tips på att tänka vid bygga eget släp, hjulaxlar, kingpin och  material till chassi
Scania R 620 6x4 Highline

Thomsson

#1
Jag kan ju alltid börja, sen är det väl bara att fylla på eller opponera sig mot det jag skriver...

Har man aldrig byggt ett släp skulle jag rekomendera att köpa en billig flatbed från Tamiya.
Man får då de flesta delar som behövs för att göra ett eget chassie.
Att köpa allt löst blir rätt dyrt i slutändan och ibland vet man ju inte exakt vad man behöver.

Ofta tycker man ju att orginal flatbed är för kort,då åker man på att köpa nya längre ämnen till ramprofiler.
Använd orginalprofilerna som mall för att göra ny ram.
Det under lättar otroligt mycket att ha orginal att utgå ifrån så det blir rätt med håltagningen och förläng så det blir bra.
Profiler som har samma mått som flatbedtrailern finns på bl.a. Bauhaus.

Låt säga att man bara vill göra en längre flatbed trailer.
Studsa då ner till din lokala plåtslagaren och be han klippa till ett nytt flak i t ex.alu plåt.
10x10 vinkelprofiler till nya flakkanter hittar man ochså på byggvaruhusen.
Klappa dit dina nya fina egentillverkade ramprofiler och vips har du en flatbed som ser vettig ut....

Vill du bygga ett täckt släp,ja då bör du se till att ge grabbarna på på din lokala plastfirma lite extra bullar när dom har kapat till
golv,väggar å tak till din nya trailer i t ex 2mm plexi.

Tycker du att två axlar är för lite,då köper du en till på t.ex. ebay å så har du ett nytt problem att lösa.

När jag har byggt trailers så har jag blandat hej vilt med material,använder både plast,alu,järn å mässing.
Det är väl det som är grejen,man får använda fantasin och gör precis som man vill....

Jag har för mig att Carson säljer ett 3 axlat trailerchassie,det är ju en bra genväg.
Även firmor som Wendcher och scaleart säljer chassien men då börjar det svida ordentligt i lädret,10000+ för chassiet.





Rikard

okej. jo det är nog som du säger att det lätt springer iväg, och inte blev så billigt som man hade tänkt sej
Scania R 620 6x4 Highline